![]() |
|
![]() |
|
En nom de Crist. Aquest és el títol de dot i donació que fa l’honest home de nom Durable a la seva honesta esposa o muller de nom Maria. Quan es contrau matrimoni, és característic de la providència de Déu disposar de quina manera l’home ha de complir el precepte del Senyor. Efectivament el Creador de tot, Déu, no va voler que l’home visqués sol, sinó que li va crear una ajuda, Eva. De manera que dels ossos dels primer home va formar la dona, d’un fent-ne dos, mostrà que els dos eren un, i que no pensés que era diferent d’ell sinó que havia estat fet d’ell mateix. Per això,
em plau i em
convé, amantíssima esposa meva, demanar-te d’unir-te a mi en matrimoni. Amb aquest objectiu, en presència
de nombrosos homes honorables, ens bescanviem els anells, que representen les arres de
la nostra unió,
d’acord amb la voluntat de Déu i dels nostres pares i amics. I ja que un matrimoni legal no pot ésser
contret sense que vagi acompanyat d’un títol de dot, per l’amor que et tinc, per tal que la teva bellesa
en sigui ornada i pels infants que haurem de procrear, et faig donació de la desena part de
tot el que posseeixo, del que
he pogut adquirir o que podré adquirir amb l’ajuda de Déu, i t’ho concedeixo tal com és prescrit
per les lleis dels gots. I si jo o qualsevol altre home vol trencar aquest dot o donació, no pugui fer-ho,
sinó que hagi de composar aquest dot amb tres lliures d’or. Fet aquest dot i donació a divuit de
les calendes d’octubre de l’any tres del rei Robert. Any
998. Carta d’esponsalici.
Diplomatari de la Catedral de Vic. Doc. 629. |
|
![]() |
Entre la noblesa el matrimoni és la clau de la vida política, ja que permet l’aliança entre diferents llinatges, annexionar territoris, segellar paus o l’ascensió social d’alguns cavallers que es casen amb dones de l’alta noblesa. El matrimoni no es realitzava normalment per amor, sinó que era una questió de llinatge i de patrimoni. Tanmateix sovint es donen mostres d’estimar-se: Això
us ho demano per l’amor que Déu posà entre l’home i la dona.
Any
1068. Fragment del testament d’Arsenda d’Àger. Pere Sanahuja. Pàg.
339. |
Amb aquestes paraules Arsenda d’Àger, vol que el seu marit compleixi el seu testament. Entre els segles IX i XI l'Església va anar imposant el seu model de matrimoni basat en l'exogàmia (la prohibició de casar-se amb parents de sang), la monogàmia (un sol espòs o esposa) i la indissolubilitat (que no es podia trencar). Amb aquestes normes l'Església intentava exercir un control sobre el poder polític. Tanmateix aquestes condicions van ser durant llarg temps més teòriques que reals i van provocar molts conflictes. |
Que
ningú no visqui en incest fins al sisè grau; que ningú no deixi la seva
muller i en prengui una altra. Qui
ho fes, si no es penedeix i no ho esmena a plena satisfacció de l'Església
[...]
que sigui excomunicat. Any 1027. Pau de Toluges. Gener Gonzalvo. Apèndix. Doc. 1. |
Sovint la noblesa utilitzava la prohibició de casar-se amb parents com a justificació per a trencar el matrimoni. Entre les classes altes era fàcil trobar algun grau de parentiu, proper o llunyà, entre els esposos, ja que els llinatges del mateix rang eren pocs i es casaven sovint entre ells. Per tant, si interessava repudiar una esposa estèril, aconseguir noves aliances amb una altra família o era per un desig personal, s'utilitzava aquella prohibició com a excusa per aconseguir un nou matrimoni.
Vols que t'expliquem una història d’amor del segle XI?
|
|
Aquesta és la història de Ramon Berenguer I i Almodis a partir d'un fragment del llibre del geògraf andalusí al-Bakri (1014-1094). El senyor de Barcelona
és actualment
"rei", el fill de Berenguer, fill de Borrell, el qual quan es
dirigia a Roma l'446 (1054-1055) es va allotjar a la ciutat de Narbona a
casa d'un noble local. Es va enamorar de l'esposa d'aquest noble i
ella es
va enamorar d'ell. Després va prosseguir el seu viatge i va arribar a Roma.
Quan ja retornava va passar de nou per Narbona i es va instal·lar a la
mateixa mansió: actuava així només per l'interès envers aquella dona.
Llavors es va reafirmar el seu amor mutu i va proposar-li que inventés un
estratagema per fugir de la seva terra i reunir-se amb ell, que amb molt de
gust la prendria en matrimoni. En arribar a
Barcelona va enviar-li un grup de jueus perquè l'ajudessin en aquesta qüestió.
El senyor de Tortosa participà en el complot i va enviar-los amb
vaixells a Narbona; però els jueus no van assolir el seu objectiu perquè
el marit, que estava enamorat d'ella, se'n va adonar i va retenir-la,
aquest fet va ser la causa que els familiars d'ella es decidissin a
ajudar-la en allò que ella desitjava. A la fi va aconseguir de presentar-se
a Barcelona amb alguns parents seus. Llavors el rei (es
refereix al comte) va separar-se de la
seva esposa legítima i es va casar amb la narbonesa. L'antiga esposa,
que s'havia cenyit un cilici, acompanyada per alguns dels seus
familiars se'n va anar a Roma per tal d'entrevistar-se amb el seu príncep
que anomenen Papa. Es va queixar del que li havia fet el seu marit i de
quina manera l'havia abandonada sense motiu, cosa que la seva religió no
permet i que els cristians no poden fer. Però ell ho havia fet per l'amor que sentia per la narbonesa. Van confirmar les seves paraules
els testimonis. Llavors el Papa va prohibir que el comte de Barcelona entrés
a les esglésies, manà que no el soterressin si moria i que s'apartés
d'ell tot cristià [...] Llavors el comte va aconseguir per mitjà de diners
subornar els principals bisbes i sacerdots pressionant-los perquè diguessin
al Papa i certifiquessin que entre ell i la seva esposa hi havia lligams de
parentiu, i que per la seva banda la narbonesa havia fugit del seu marit per
la mateixa raó, ja que essent parenta seva l'obligava a conviure amb ell.
Van anar un grup a veure el Papa i van testimoniar a favor del comte. El
Papa els va acollir favorablement, li va permetre l'entrada als temples,
soterrar als seus que morissin i tot el que havia estat posat en entredit. Any 1052. Crònica d’ Abu Ubayd al-Bakri. Pàg. 27-28.
|
|
![]() |
Jo Ramon , comte de Pallars, sóc donador vers tu Valença, comtessa, muller meva. Ja que és un decret de la llei, que l’home, un cop passat un any, per mèrit, com a regal conjugal, si ho vol, pot fer-ho […] per la meva bona voluntat, per l’amor i estimació que tinc vers tu, de les meves coses et dono i concedeixo això[…] (Li dóna una sèrie de castells.) Any 1056. Donació per núpcies de Ramon V de Pallars a Valença de Tost. LFM. Doc. 126. |
A Catalunya el dot i l’intercanvi de regals es regeixen fins al segle XII per la Llei Goda. La llei preveu que el futur marit doni un dot a la muller, representat per la la desena part dels béns del marit. Així es reconeix el valor de la dona que en aquells segles, o bé treballa al costat del marit o sola, en la seva absència, que en el cas dels guerrers és molt sovint. A l’alta edat mitjana el matrimoni és una institució força igualitària. Les dones dels llinatges nobles comparteixen el poder amb els seus
marits, són escoltades i respectades i sovint estimades A més ella rebia el regal propter nupcias com
a preu de la virginitat,
que
es dónava
un
cop consumat el matrimoni i dins d’un període de temps previst també per la llei.
|
|
La cerimònia de les esposalles és sobretot un acte laic, encara que hi hagi referents religiosos. Es fixa el valor del dot i altres regals que s’hauran d’intercanviar entre les famílies dels contraents. És el pare, el germà o un altre membre masculí de la família qui dóna el consentiment al casament, ja que el matrimoni té una repercussió directa en la creació o manteniment del patrimoni i del llinatge. Un cop els futurs esposos han expressat
el seu compromís, el matrimoni és legalment vàlid, independentment de si es ratifica a l’església o no.
|
|