OBJECTIUS GENERALS
L'alumnat, en acabar la
matèria, ha de ser capaç de:
1. Utilitzar i aplicar alguns dels
procediments de treball propis de la història, com la localització,
identificació, obtenció, processament i interpretació de les
fonts.
2. Exposar, situant-los
adequadament en el temps i l'espai, alguns fets i esdeveniments rellevants de la
història del segle XIX i especialment del segle XX, valorant la seva
significació en el procés històric i les seves repercussions en el present,
manifestant així una visió global del món contemporani i superant enfocaments
localistes.
3. Exposar, interpretar i
interrelacionar alguns dels principals processos econòmics, socials, polítics i
culturals que configuren la història recent com a resultants de l'encadenament
causal, tot identificant la interdependència de distints processos de canvi i
superant visions reduccionistes.
4. Exposar i interrelacionar alguns
dels fets i factors polítics, econòmics, socials, culturals i ideològics del
segle XX, situant-los en el seu context històric tant a través de la inducció a
partir de fonts primàries i secundàries com en l'aplicació de relacions
conegudes a noves informacions proposades o en l'elaboració d'activitats
d'indagació i síntesi.
5. Identificar i relacionar les
formes de vida socials i les idees que mouen individus i col·lectivitats al
llarg del segle XIX i, en especial del XX amb instruments de poder, producció i
intercanvi.
6. Interpretar i aplicar
correctament representacions icòniques del temps històric -de successió i
simultaneïtat- manifestant un domini suficient de la cronologia i identificant
realitats històriques de llarga i curta durada.
7. Aplicar correctament el
vocabulari propi de la història tant en situacions conegudes com davant de noves
propostes d'informació o d'interpretació.
8. Comportar-se amb solidaritat
davant de les desigualtats socioeconòmiques del món d'avui, rebutjar les
actituds intolerants i valorar la pau com un dret fonamental de tots els éssers
humans.
9. Valorar el coneixement històric
com una ciència oberta als canvis de les noves tecnologies així com a una eina
útil per adoptar posicionaments i actituds crítiques personals, argumentar les
pròpies idees sobre la societat i revisar-les a partir de les noves
informacions, corregir-ne estereotips i prejudicis.
10. Respectar les aportacions de les civilitzacions que ens han precedit, així com les d'altres cultures diferents i/o alternatives, relativitzant degudament els valors de la pròpia cultura sense tanmateix considerar-los erronis o inferiors.
METODOLOGIA
Les tècniques didàctiques que he tingut en compte són diverses. Així, per un cantó valoro molt el paper que té l'estudi i la lectura en l'aprenentatge de la història. En aquest sentit, el fet que el batxillerat no sigui un ensenyament obligatori i que bona part dels alumnes l'estudia amb vocació universitària, em fa donar importància als elements abans esmentats. Des d'aquesta constatació he optat per treballar amb un llibre de text complementat amb lectures breus que combinen textos que aprofundeixen molt en alguns aspectes, amb lectures d'informació més general. Així, pretenc potenciar l'hàbit de lectura de textos científics i rigorosos i això ho complemento amb lectures compartides amb les assignatures de llengua i literatura catalana i castellana de clàssics contemporanis.
El treball a l'aula per tant el
proposo amb fonts primàries i secundàries: textos, gràfics, taules, mapes,
etc... i donant importància als mitjans informàtics. Això es fa perquè els
alumnes entenguin quina és la feina de l'historiador, en definitiva la major
part dels objectius generals, i que ells siguin els protagonistes del seu propi
aprenentatge, donant sempre més rellevància a les pròpies aportacions de
l'alumnat doncs des de la pròpia descoberta és com garantim l'assoliment dels
objectius per part de l'alumnat.També proposo el foment de la investigació
amb treballs individuals on els alumnes hagin de buscar informació amb els
recursos tradicionals de la història o bé amb les noves tecnologies de la
informació. Del treball en grup destaco el debat per tal que millori la
participació, el desenvolupament de l'argumentació, la síntesi i la claredat
expositiva. Altres recursos que usaré són el passi de films, les visites a
museus, conferències d'experts i persones implicades amb el teixit associatiu
real que fomenta la pau, la solidaritat o l'aprofundiment democràtic.
RECURSOS
Pàgina de didàctica de les ciències socials de
la UAB
Història Universal Planeta, dirigida per Josep Fontana
http://www.historiasiglo20.org/
Projecte clio.rediris
Pàgina de materials d'educació en valors d'Edualter
Materials del llibre Perspectiva, de Vicens Vives
El Web de les Ciències Socials: Història, Geografia, Art
Sitios Educativos - Temas políticos del siglo XX d’Educarchile
www.racocatala.com/segleXX
Pàgina de recursos de Pedro Oña Gómez
Pàgina de recursos seleccionats d'Eduard Navarro
E.J. Hobsbawm. Historia del siglo XX. Ed. Crítica. Barcelona.
CONTINGUTS GENERALS
LES RELACIONS INTERNACIONALS DE L'ÈPOCA
CONTEMPORÀNIA
SISTEMES POLÍTICS I MOVIMENTS
POLÍTICO-SOCIALS AL MÓN CONTEMPORANI.