Aquesta Webquest està
adreçada principalment als alumnes de les escoles d'adults. Es
pot aplicar a diferents nivells: des del grup de GES o del de preparació
a la prova d'accés als CCFFGM fins als que han de preparar la prova
d'accés als CCFFGS o a la Universitat.
Podria ser perfectament l'eix per preparar
la prova d'accés als cicles formatius de grau mitjà.
No hem de deixar de banda que molts dels nostres
alumnes de l'etapa instrumental procedeixen del món rural i que,
per tant, també tenen alguna cosa a dir.
I si la nostra Escola es troba a una comarca
on l'activitat vitivinícola és important podrem fer un bon
treball.
ÁREA
Com es tracta d'un element transversal, toca
totes les àrees del curriculum educatiu.
OBJECTIUS GENERALS
Desenvolupar les habilitats de comunicació
(generar, ordenar idees, etc.) i de reflexió (comparar, classificar,
analitzar, valorar, etc.) que es pretenen desenvolupar amb la WebQuest.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
Es tracta de treballar aspectes com:
Aprendre a fer servir un Programa de Tractament
de Text: tipus de lletra, copiar, enganxar, ajustar, afegir i situar imatges.
Navegar per Internet cercant informació
adequada rendibilitzant el temps, doncs el més important és
l'ús de la informació, no la seva cerca.
Aprendre a redactar i organitzar la feina.
El resultat serà un informe en el que apareixeran cadascú
dels elements exigits: portada, índex, cos de l'informe, bibliografia
i contraportada.
Saber treballaren col.laboració amb
d'altres en la cerca, selecció i elaboració del treball.
Fomentar la responsabilitat individual i
del grup, doncs cadascú ha de fer la seva part i el grup es compromet
a la realització de l'informe final.
Aprendre apresentar el treball als companys,
en un context de debat (presentació de preguntes, petició d'aclariment, ordre de les intervencions....).
I, evidentment, ampliar els coneixements
sobre el tema proposat.
CONTINGUTS
Aquests són alguns suggeriments de
relacions entre els continguts curriculars i el tema proposat. No exhaurim
totes les possibilitats, sinó que fem les propostes que se'ns han
acudit.
Matemàtica i Ciències
Naturals:
Matemàtica:
El conjunt Z (partint de les temperatures)
El Sistema Mètric Decimal
(unitats de capacitat, superfícies i volums).
Les fraccions (als camps de conreu,
al consum...)
La proporcionalitat.
L'estadística i els gràfics.
La geometria ( si volem aplicar-la
als recipients i el seu disseny).
Ciències Naturals:
La formació i composició
dels sòls.
Ecosistemes i ecologia (Perquè es planten rosers al costat de les vinyes?)
Les parts d'una planta (el raïm).
La diversitat dels éssers
vius aplicada a la botànica.
Les varietats del raïm.
Les modificacions a les
plantes.
Les plagues del raïm.
D'origen animal
D'origen vegetal
La salut:
Les funcions de nutrició
i de circulació.
El sistema nerviós
Física
Força, treball i potència.
Aplicació de palanques
i politges als estris del conreu, l'elaboració
dels derivats del raïm i el seu emmagatzematge.
L'energia.
L'energia calorífica.
Química
Els àtoms i molècules.
Els enllaços químics.
Els alcohols. Els anhídrids. Els ester.
Càlculs químics.
(Graduació alcohòlica mesurant el sucre del raïm)
Tecnologia
Alimentació: producció,
elaboració i conservació d'aliments
Processos industrials bàsics,
instal.lacions, màquines, eines i efectes mediambientals.
Indústria química i alimentària.
Motors, màquines i instal.lacions
bàsiques. Tipus. Aplicacions. Funcionalitat. Generació,
distribució i consum de l'energia. Sistemes elèctrics
i mecànics.
Representació gràfica
i metrologia. Magnituds i unitats. Instruments de mesura.
Escales. Croquis. Representació gràfica d'objectes.
Plànols arquitectònics i d'instal.lacions.
Organització empresarial.
Divisió per funcions. Departaments. Costos generals
i industrials. Pressupostos. Qualitat del producte. Relacions
amb el disseny, el procés i el mercat.
Programari i maquinari informàtic.
Aplicacions industrials i administratives.
Informàtica
La cerca a Internet.
El Processadors de textos.
Els Programes de Presentacions.
Llengües
Morfologia:
Estudi dels noms.
Estudi dels adjectius.
Estudi dels verbs.
Tècniques d'expressió:
La descripció.
La carta comercial
L'informe.
La exposició.
El llenguatge de la publicitat.
La formació de les llengües:
Els préstecs lingüístics: millésime,
bouquet, coupage, brandy, magnum,champenoise, sherry, pale
dry, petillant, vintage.
Les dites i refranys.
La literatura ( El vi a la Literatura).
Estudi de dos clàssics
de la literatura en castellà:
L'episodi del “jarrazo
de vino” del Lazarillo de Tormes.
Don Quixot barallant-se amb
els odres de vi.
Ciències Socials
Geografia:
El relleu.
La orientació.
El clima.
Les activitats econòmiques:
El sector primari (El conreu)
El secundari (La elaboració)
El terciari. (El consum)
Història.
El vi a la Prehistòria.
El vi al món grec. (manifestacions)
El vi al món romà.
Importància econòmica
del vi.
A la religió
A les arts (escultures, mosaics...)
El vi al món cristià.
Simbolisme.
Representacions.
El vi al món islàmic.
(Potser aquest aspecte s'hauria d'estudiar als nivells més
elevats de les Escoles d'Adults, per l'esforç que suposa
trobar informacions al respecte).
Importància del vi i els licors
en el desenvolupament de Catalunya durant els segles XVIII i XIX
(els indians).
El vi als segle XX i XXI.
Art i disseny
El vi i la pintura.
El vi i la escultura.
El vi i l'arquitectura.
El vi i el disseny: estris, publicitat..
El vi i la música.
El vi a la musica clàssica:
(Els “Carmina Burana”)
El vi a la música popular.
El vi a les cançons d'avui.
El vi a la vida social
Creences sobre el ús i l'abús
dels derivats del raïm.
ORGANITZACIÓ DELS ALUMNES
Per desenvolupar aquesta WebQuest, els
alumnes han de tenir uns coneixements mínims d'informàtica:
Han de saber:
Crear una carpeta
Fer anar el processador de textos.
Guardar un document.
Inserir imatges a un document
Capturar imatges a INTERNET
Guardar les imatges a la carpeta
Fer anar un navegador.
Fer servir el Programa de Presentacions.
TEMPORALITZACIÓ
Aquesta WebQuest ademet diferents possibilitats de temporalització.
RECURSOS
Per desenvolupar aquesta WEBQUEST hauran de disposar dels recursos següents:
Software:
Processador de textos.
Programa de Presentacions.
Connexió a Internet
Navegador d'Internet.
Hardware:
Un ordinador per a cada grup d'alumnes
.
Els ordinadors haurien de tenir suficients
recursos per desenvolupar amb facilitat el software comentat anteriorment.
Una impressora.
TASCA
Els alumnes faran un treball col.laboratiu
amb el qual hauran de fer recerques a Internet, observació d'imatges,
fotografies, discussió en petits grups i posada en comú a l'aula.
La tasca d'aquesta WebQuest es concreta
en dos productes finals, que es poden presentar de manera simultània:
una exposició oral amb una presentació en un programa
de presentacions i acompanyada d'un dossiers amb la reproducció
escrita i gràfica de tota o part de la informació trobada,
dels resums dels debats previs a les conclusions finals, etc.
AVALUACIÓ
Una de les novetats que proposa la WebQuest és que els alumnes han de saber abans de començar a treballar
com i de què seran avaluats, aquest coneixement és útil
perquè:
Els ajuda a pensar,
Els orienta sobre el què s'espera
d'ells,
Els fa fixar en tots els detalls,
Potser s'esforçaran a fer un
millor producte final
També és útil per
als professors que apliquin una WQ no dissenyada per ells, perquè:
Els pot ajudar a adonar-se
d'allò que fa que un producte final sigui bo i per què.
Els dóna pistes d'on han
de posar més èmfasi ,
Els mostra quins detalls són
més significatius
Els indica cap on han de dirigir
l'atenció de l'alumne
Els dóna arguments per a
millorar la qualitat de les seves instruccions als alumnes.
En qualsevol treball amb
alumnes podem avaluar moltíssimes coses: conceptes, procediments,
desenvolupament de les estratègies de cerca, elaboració
dels gràfics, producte final, la construcció del coneixement...
Per aconseguir una major
objectivitat en l'avaluació apareixen les llistes de comprovació,
les rúbriques, de les que n'hi ha dos tipus: una per a
l'alumne i una pel professor.