Autores :
Goya : Introducción
Goya (1746-1828) és aragonès però va viure
gran part de la seva vida a Madrid, on va fer la seva obra més important. Primerament li
van encarregar els cartrons (pintures fetes amb limitació de colors que es copien
després en tapís) per una fàbrica de tapissos reial (1775-92); fa assumptes populars,
dins dun esperit rococó, encara que alguns dells mostren la vida dura del
poble, com LHivern o El Paleta. Alhora es va
fer una bona fama com a retratista, fins el punt daconseguir el nomenament de pintor
del rei (1789); tambè va ser elegit membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts, pintant
un Crist a la creu, amb un cos molt bell i fragant, sense traçes de tortura, però sense
sentiment religiós que, en general, no linteressa.
Al
1792 va estar molt malalt i es va quedar sord del tot.
La malaltia de
Goya.
M.T. Martínez Torres (al seu
llibre Goya, Saturno y el Saturnismo, Madrid, 1993) ha estudiat la malatia de Goya i ha
arribat a la conclusió que va patir el Saturnisme que és una intoxicació de pols de
plom, absorbit al respirar; el pintor usaba plom per preparar-se la base dels seus colors,
el que li produiria la malaltia, coneguda com el colic dels pintors, que dona dolors de
ventre, sordesa (la crisi de 1792/3 el va deixar del tot sord), ceguesa i moltes
hal·lucinacions i fantasies. Goya explica el que li passava a les seves cartes i la
malaltia que sel endugué (insuficiència renal i hemiplègia) tambè podia estar
produïda pel saturnisme.
Lartista va aprofitar
lexperiència de la malaltia per projectar a la seva obra les seves fantasies de
malalt.
En
aquests anys pinta, al fresc, la ermita de San Antonio de la Florida, i comença a fer
gravats; el 1799 publica la sèrie dels Caprichos, un conjunt de 82 on fa una
crítica política, religiosa i social de lépoca, amb sensibilitat
dil·lustrat; durant la Guerra de la Independència (1808-14) fara una segona
sèrie:Los Desastres de la Guerra i encara despres gravarà la Tauromàquia.
|

GOYA (1779):El Quitasol, 104 X 152 cm, óleo sobre tela, Madrid, Museo del Prado.
En: DE ANGELIS (1976), Goya, Barcelona, Noguer, L. II.
Fa bó
i una parella ha sortit a pasejar; ara descansen una estona; ella té un goset petener que
sha posat a la falda; ell, molt galant, li tapa el sol amb lobrel·la. La
tàpia i els arbres fan el segon pla; temps i natura, tot és favorable pel naixement de
lamor.
Goya
no ha fet un retrat, observem que els rostres són molt iguals, fins i tot estereotipats:
el que ha volgut és pintar una situació. La suavitat de la llum, creant uns efectes molt
delicats, és molt bella; lartista fa una adaptació de lesperit rococó amb
originalitat, preservant el caràcter popular dels models que no són gens afrancesats.

GOYA: El Quitasol, tapiz, 117 X 158 cm, seda y
lana, Madrid, Palacio Real. En: REALES FÁBRICAS (1995), Madrid, Caja Madrid, 95.
Aquest
és un dels molts cartrons que Goya va fer per ser passats a tapís per decorar els palaus
reials. Estava al menjador dels Prínceps dAstúries, al Palau del Pardo; servia per
decorar, amb un estil amable, lluny de la pompa barroca, un àmbit casolà. |
  
GOYA (1797): Capricho 43, El Sueño de la Razón
produce monstruos, tinta de bugallas a pluma, 23 X 155 cm. Madrid, Museo del Prado.
En: CENTRAL HISPANO (1995): Goya, los Caprichos. | GOYA (1797): Capricho 43,
El Sueño de la Razón produce monstruos, dibujo preparatorio, 24,7 X 17,2 cm.
Madrid, Museo del Prado. En: CENTRAL HISPANO (1995): Goya, los Caprichos. | GOYA
(1797): Capricho 43, El Sueño de la Razón produce monstruos, Madrid, Museo del
Prado. En: CENTRAL HISPANO (1995): Goya, los Caprichos.
|
 |
 |
GOYA (1797):
Capricho 43, El Sueño de la Razón produce monstruos, Madrid,Museo del Prado. En:
CENTRAL HISPANO (1995): Goya, los Caprichos. |
Goya va dedicar-se al gravat per difondre el
seu Art i tenir guanys. Va posar un anunci al Diario de Madrid dient que publicaba aquests
gravats per posar de manifest linterior de la ment humana i lluitar contra la
ignorància. Lartista presenta la seva visió dil·lustrat sobre la vida
política, la reina, la religió i els costums; van ser prohibits. Al primer
dibuix presenta un home assegut que dorm, repenjat damunt duna taula; hi ha unes
cares amb la fesomia dell, aus nocturnes i altres coses al voltant; fixat que
hi ha un element diagonal, com un cartró, sota de la taula: daquí sorgirà la
línia diagonal essencial de la composició.
Al
segon dibuix ha el·laborat més els mateixos elements, donant molta importància a un rat
penat. Ha escrit: Lautor dormint i El somni, primer llenguatge universal.; és a dir
que lobra és un autorretrat molt especial de la seva experiència amb els somnis.
Quan
fa el gravat, fa més petit aquell rat penat i afegeix més aus nocturnes, òlibes i un
gat, marcant amb força una línia diagonal. Alguns daquests éssers tenen una
mirada humana. És ara que escriu el títol: El somni de la raó produeix monstres.
Finalment
decideix augmentar el contrast, enfosquint el conjunt i il·luminant el cos del qui dorm i
alguns animals. Cal notar el constrast gran entre el bloc contundent on es deixa caure
lautor i aquesta mena de fumarada que fa la seva fantasia.
Goya
ha fet servir el principi de simplicitat, a partir de la primera idea, corregint,
aclarint, i treient els elements que restaven claredat a la obra; això és el que fan
tots els creadors (com els artistes i científics).
També
el 1799 pinta el famós retrat de la Família de Carles IV i reb el títol de pintor de
càmera del rei.
En
aquest temps fa les famoses Majas, la nua i la vestida, i continua retratant a la millor
societat de Madrid. Alhora segueix pintant el poble, com a grup, en processons i altres
festes. |

GOYA (sin fecha):La Familia de Carlos IV,280 X 336
cm, óleo sobre tela, Madrid, Museo del Prado. En: DE ANGELIS (1976), Goya,
Barcelona, Noguer, L. XXIV.
Goya
presenta el rei, destacat, la reina, lluint els seus braços, dels que estava molt
orgullosa, amb els seus fills i filles i esposos i esposes. Al fons, en una posició que
no és adient per pintar-los, està Goya davant del quadre; és una clara referència a
Les Menines (pàg
.).
Lobra
denota un canvi molt gran en la consideració del rei, des de lèpoca de Velázquez;
ara el pintor és quasi bé igual a ell i no té cap problema en posar-se a la mateixa
alçada que els models, el que era impensable per Velázquez; la caiguda de
lAbsolutisme encara no sha produït però la seva fi ja és inminent i aquesta
aproximació, si no igualació, entre el rei i el seu pintor ens ho diu.
Cal
notar la tècnica del pintor; per la roba usa una pinzellada desfeta, vist de prop no es
reconeix cap objecte, que prenen forma en la distància, donant amb gran veritat els
lluents i les qualitats variades de les robes.
En
canvi, per les carns (cares i mans) posa el color en pinzellades petites, que es fonen
entre sí, sense traç visible, que donen una impressió de pell nacrada; la imprimació
del quadre (la primera capa de pintura damunt la tela) és de color vermell viu, damunt de
la que hi va posant el blanc de les cares; en assecar-se, es transparenta el vermell
(veladura), donant una qualitat rosada dun gran efecte.
Goya
ha fet un retrat del que els reis van quedar molts contents (en deien el quadre de tots
junts) però lartista ens diu a nosaltres el que ell pensava dels seus models i
presenta, per exemple, ben clarament la debilitat del rei o la presunció estúpida de la
reina. |
|