Autores : Goya : Las Majas

La Maja desnuda era de Godoy el 1800. S'ha de veure dins d'una certa llibertat sexual a l'Espanya de finals del XVIII, com el costum del cortejo (un home acompanya, potser equivocament a una dona casada) Carles III ordena a Mengs arreplegar totes les obres d'art de les collecions reals amb molts nusos per a cremar-les, inclosos, Tizianos, Veronesos, Renis, Rubens... Mengs va proposar posar-les al seu estudi, on estaven el 1776. El 1792, Carles IV va intentar cremar novament les pintures; el Marques de Santa Cruz va dir que es portessin a l'Academia de Belles Arts on persones intruides poguessin veureles. Durant Josep I van ser exposades a l'Academia pero van ser ocultades novament, el 1814. Finalment es van transferir al Prado el 1827 La Maja desnuda estava en una sala amb altres figures de Venus (una mena de galeria pornográfica), copies de pintures famoses de grans pintors, tot dones nues: era una contravenci¢ de les normes morals. El nu transformat en icona, emmarcat i sequestrat per a la adoracióprivada en una manera tan obsesiva que reconeix el tabu moral. Goya va fer una dona nua, per continuar la tradició de dones nues de la Historia de l'Art. Goya no estaba comode, no va repetir el tema. S'accepta que la Maja vestida es va pintar despres (la primera referencia el 1808); es considera pendant de l'altra: gitana nua i gitana vestida; sembla ser, hi ha algunes referencies, que les dos obres es veien en relació, una estaba rera l'altra o havia un mecanisme que feia aixecar la vestida i apareixer la desnuda. Sembla que estiguin fetes per ser vistes en successio: la vestida omple la tela i hi ha molts punts de reclam, sabatetes, ombra al pubis, corbes de la cintura cap el pit, expressio provocativa de la cara. El fons es mostassa que contrasta amb el fons sepia de la desnuda, els brillos son grocs, mentre que a la desnuda son gris clar; els colors de la roba la fan destacar molt, la nua sembla com mes timida; la vestida sembla una mascara de la nua, identifica sexualitat femenina amb artifici. No sembla un retrat, es una mascarada, invita a aixecar la mascara...i veure la nua. Es una gitana, un grup social marginal, dona el estereotipo sexual de les classes baixes i carnaval. Goya identifica sexualitat amb mascarada, disfressa, buidant a la dona de sentit sexual. La inquisicio es va enterar i, al 1814, va convocar Goya perque expliques les pintures de les majes (es la primera vegada que es dona l'apellatiu), per raons morals, pensant que era una optica afrancesada, que difonia pintura obscena: una ostensible correlacio entre imagineria sexual i politica subsersiva.

 

A partir de: TOMLINSON (1991).: Burn It, Hide it, Flaunt It. Goyas's Majas and the Censorial Mind. Art Journal, 50,4 , pp. 59-64

 

última página visitada

seguir la explicación

 


índice | novedades | bibliografia | enlaces |
F. Chordà


Unitat de Suport a la Innov@ció Docent - Facultat d'Humanitats - UPF