El XVIII és un temps dexpansió econòmica i demogràfica a
Catalunya però, des del punt de vista artístic, continua sent un focus molt secundari,
imitant el que es feia a Roma, Madrid i Paris, encara que certament hi ha algunes obres
dinterés. En Arquitectura es fa, a Barcelona, la Llotja, una nova Façana a
lAjuntament, saixeca el Col·legi de Cirurgia, els palaus de La Virreina,
Episcopal, Moja
; surbanitza lespai de la Plaça Reial, es construeix la
Basílica de la Mercè, etc
Els
Jardins del Laberint tambè són una molt bella realització neoclàssica, que vol
presentar una natura dominada del tot, amb laspecte dun brodat.
La
Ciutadella és de primers del segle, destil aliè a la nostra tradició, obra
denginyers militars, de la que ens queden alguns elements dun gran conjunt (el
polvorí, actual Parlament, el temple i la residència del governador, Institut
Verdaguer); a més els mateixos constructors van fer el barri de nova planta de la
Barceloneta.
Fora
de Barcelona hi ha la Universitat de Cervera, la Seu Nova de Lleida, el Palau Episcopal de
Solsona
|

SOLER FANECA (1772): Llotja, Barcelona. En:
HARO-FERNANDEZ-BARRRECHEA (1997), Historia del Arte, Barcelona, Vicens Vives,
352-3.
La
llotja estaba a un edifici gòtic que, a finals del XVIII, es va decidir reformar,
conservant la sala que havia; és a dir es va fer un edifici nou que, dintre,
nincloia un de vell. Aquesta opció denota respecte pel patrimoni històric que es
volia combinar amb linterès per la modernitat i es va donar, a Barcelona, amb
daltres casos (com la antiga façana de lAjuntament).
La
Llotja és un edifici públic i molt auster. El seu bloc rectangular de pedra és
contundent, pautat pel ritme dels diferents elements formals, com les obertures (portes i
finestres), la verticalitat de columnes i pilastres i lhoritzontal de les
balustrades; aquests recursos serveixen per animar la massa de la pedra, que daltra
manera resultaria monòtona; daltra part, per la seva finor, destaquen el caràcter
urbà, civil i col·lectiu de ledifici.
La
llotja té un sòcol (la planta baixa) de carreus molt destacats horitzontalment que
emmarquen unes obertures tancades amb arcs de mig punt; aquesta part, prop del fonaments,
té un caràcter especialment robust, com de muralla. Per sobre daquest cos
saixequen les dues plantes destil jònic, certament auster però més delicat;
els cossos centrals estan rematats per frontons (sense decoracions al timpà); aquesta
part queda emmarcada per dues balustrades que diferencien la part columnada de
ledifici, donant tota la volta: una de marbre blanc a la planta noble i una altra de
pedra al coronament.
Lus
que es fa a la llotja de lestil clàssic no imita cap edifici antic, i serveix per a
expressar, per lequilibri harmoniós de les seves proporcions i ritmes, la
objectivitat dels tractes comercials que es fan dins. A linterior hi ha un pati amb
una font, on hi ha una estàtua de marbre blanc de Neptú, el déu del mar; això pot ser
una al·lusió a la navegació comercial amb Amèrica, molt intensa al segle XVIII; aqui
lArt serveix com a peça de propaganda. La llotja expressa la força de la vida
econòmica i cultural de Barcelona a finals del XVIII.
En
pintura cal referir-se a Viladomat, de qui conservem, entre daltres obres, tot
complet, el cicle de la Vida de Sant Francesc, conjunt de grans quadres que va fer pel
claustre dun convent; havia molts daquests cicles però quasi bé tots
shan desfet pel que aquest és de gran valor.Flaugier va pintar la cúpula dels
Paüls, mostrant una escena amb molt de moviment.
En
escultura cal destacar la figura de Campmeny, que havia estudiat a Roma, i tambè és ben
coneguda la figura de Joan Fivaller, de Bover, a lAjuntament de Barcelona. A més,
Ramon Amadeu va fer les seves figures de pessebre, que són molt apreciades. |

CAMPMENY (1804): Lucrecia, mármol.
Barcelona, Reial Academia de BBAA de St. Jordi. En: El Llibre d'Or de l'Art Català
(1997), Barcelona, Primera Plana, 115.
Campmeny (1771-1855).
Va
estudiar a Barcelona i Roma, on va coneixer lobra de Canova. Lucrècia és un
personatge de la História mítica de Roma que es va suicidar (moment que presenta
lartista: fíxa-t en la ferida al pit i el punyal al terra) perquè havia estat
violada pel rei Tarquí. Campmeny li dona al personatge una gran densitat física: és un
cos real, no estilitzat, amb el pes mort el que sens fa ben evident; el volum
corporal es manifesta per la tècnica de la roba mullada, que destaca els membres sota del
vestit.
El
tema sha tractat amb gran simplicitat i sense teatralitat: no hi ha gestos
grandiloquents, només la pau de la mort després de la violència que Lucrècia ha
sofert. El personatge presenta un caràcter de dona que pren lliurement la decisió de fer
della mateixa el que vol, malgrat lacció dels homes; prefereix morir abans
que viure deshonrrada; la seva virtut és la millor qualitat i val més que la vida. |