El domini que els pintors tenen
dels recursos tècnics és molt gran i les obres són, formalment, molt reixides. Aquests
artistes disposen duna gran llibertat en el seu treball i troben solucions molt
originals per resoldre els seus assumptes; coneixen els artistes barrocs i del Renaixement
però no els imiten. Ja sha dit que els
assumptes religiosos (i mitològics) encara que es fan, no tenen molt dinterès, preferint-se el que és ben bé
daquest món.
La pintura francesa serà la més
coneguda; però Anglaterra tindrà artistes interessants i originals; a Venècia hi haurà
una escola de paisatgistes que difondran la imatge de la ciutat per tota Europa.
A Espanya, fins arribar a Goya,
la pintura imitarà el que es feia a França o Itàlia i no és original, amb alguna
excepció, com Meléndez.
El retrat serà un gènere
important, captant amb realisme la psicologia del model, procurant crear
efectes vius, com fotogràfics.
Són molt importants els retratistes anglesos, dedicats a
fixar les imatges dels nobles i grans burgesos de lépoca, amb una pinzellada
lleugera, creant obres càlides on la qüalitat de les pells més boniques, dun
rosat nacrat, de nens i dones, es presenta amb realisme i frescor sorprenents. |

DE LA TOUR (sin año): Autorretrato, pastel sobre
papel, Museo de Picardía, Amiens. En: HIS. DEL ARTE SALVAT (1979), Barcelona,
Salvat, Vol. 9, 34.
Lartista ha volgut captar lexpressió viva;
és un home de món, que sap somriure quan cal; no interessa el seu vestit (molt senzill)
ni lentorn; cal captar lessència de lindividu. Està pintat al pastel
que permet donar a la pell una tonalitat molt real. |