Rococó : Pintura : Boucher, Hogarth y Fragonard
Una
altra consequència de lindividualisme, i del desig del plaer, és troba a la
pintura que presenta el joc amorós; sovint amb un toc picant. 
FRAGONARD(1776): El Columpio, óleo sobre tela,
Londres, Wallace Collection. En: CALVO (1997), Historia del Arte, 350.
|
Fragonard
(1732-1806). Va ser un pintor francès de
bona formació acadèmica, que va anar a Roma per estudiar els Antics i que coneixia bé
els assumptes històrics; però sobretot va ser el retrat, com el de Madame Du Barry,
amant de Lluïs XV, el que el posa de moda, i a la pintura eròtica; aquest gènere és el
que li ha donat més fama, sempre és picant sense ser vulgar, i és sensual sense cruesa.
El seu estil va passar de moda els anys de 1780 i va ser
oblidat.
El Gronxador ens deixa veure com un home, que
està amagat, mou un gronxador on hi ha una noieta molt animada que, possiblement, no
porta res sota les seves faldilles; un altre home la mira, molt esberat i interessat; tot
això passa a un parc, al mig duna natura esplèndida, amb uns arbres ben frondosos;
entre ells hi ha unes escultures molt gracioses de tema amoròs; és com si la natura, en
el seu esplendor i frescor, expressès el sentiment amorós del badoc. Ella deixa anar una
sabata per donar-li a lhome una excusa per parlar-li.
Tot és una trampa: el que hi ha al darrera té a la noia
com un ham (és com un pescador amb la seva canya) per atrapar laltre home i fer-li
pagar per estar amb la noia.
És ben conegut per El
Forrallat, d'assumpte clarament eròtic. |
Boucher
(1703-70) Va
ser el pintor favorit de Madame de Pompadour, una de les amants de Lluïs XV i el seu
estil correspon a una època a la que el plaer era lobjectiu de la vida. Té un ofici excel·lent. Al Triomf de Venus hi ha la
deesa, dalt duna barca, damunt les onades, però com si estiguès sobre coixins,
envoltada daltres noies (nimfes); hi ha alguns homes, de pell morena, forts, que
contrasten amb la delicadesa delles; tambè uns cupidells mandrosos; al cel, no se
sap si volen o suren, uns altres angelets porten un xal de seda, que es mou com si fos
fum. Tot és favorable i fa goig de veure en aquest quadre on el plaer nes, en
realitat, lúnic tema tractat. Però aquesta sensibilitat tan centrada en el plaer
tambè troba els seus crítics, a lAnglaterra protestant, on Hogarth pinta les seves
sèries (grups de quatre quadres que expliquen una história), com El Matrimoni a la
Moda. |
BOUCHER
(1740): El Triunfo de Venus, óleo sobre tela. En: CALVO (1997), Historia del
Arte, 357. |

HOGARTH (1735): El Libertino en el Manicomio, óleo
sobre tela, 62,5 X 75 cm; Londres, Museo de Sir John Sloane. En: GOMBRICH (1997): Historia
del Arte, 463.Hogarth
(1697-1764) era gravador i, després, va
aprendre a pintar. Va fer retrats, captant la individualitat del model, però sense
afalagar-lo, el que li va treure clients; són famosos els dels seus Criats i el de
La Venedora de Gambes, però és més conegut per les seves Comic Paintings,
sèries de quatre quadres que expliquen una història, com una mena dauca: un
matrimoni que acaba malament, la vida dun home només lliurat als seus plaers, que
es internat a un manicomi. |
Després Hogarth gravaba aquests quadres i feia un bon negoci amb la venda de les còpies,
que agradaven molt.Aquests quadres són el
precedent directe dels nostres comics, els actuals tebeos.
Com es feien còpies dels seus gravats, sense que ell
tingués cap benefici, Hogarth va aconseguir que saprovés la primera llei per
protegir el dret dautor, la Copyright Act, al 1735.
Lestil de Hogarth és vigorós però li manca la
finor en lofici de Reynolds i Gainsborough.
A La Fi del Llibertí ens presenta, molt
críticament, com acaba lhome que nomès ha volgut plaers; està carregat de
cadenes, tot nu, perquè sarrenca la roba, per terra, ja a punt de morir; ens fixem
amb els seus companys: un boig que té una obsessió religiosa, darrera, a lextrem
dret, un altre que es creu un rei; tambè hi ha músics; un altre boig està amb
lexpressió absent, capficat en la seva folia; el lloc es fosc i sembla mal
ventilat, ple de pudors; unes dones benestants visiten lhospital, indiferents al
sofriment, i sobre el llibertí sinclina una dona que lhavia estimat i ara
nomès el pot compadir.
(Condensat de GOMBRICH: História de lArt,
Madrid, 1997, pp. 462-464.) |
|