
CANALETTO (1723), El Gran Canal, óleo sobre tela,
Colección Tyssen-Bornemisza, Madrid. En: CALVO (1997), Historia del Arte,
Madrid, Santillana, 369.Veduta vol dir vista;
a Venècia van apareixer alguns artistes que pintaven panoràmiques de la ciutat que
abarcaben un camp molt ampli, possiblement usant unes lentes especials a les seves
càmeres obscures per preparar els seus quadres; el tema sempre és el mateix (la ciutat
amb la seva animació, els perfils dels edificis es retallen sobre un cel blau, i els
canals amb les gòndoles); resultaba molt pintoresc pels estrangers, especialment
anglesos, i hi va haver una gran demanda daquests quadres, autèntics retrats de la
ciutat; el tema no era original i ja al XVI, Bellini havia pintat la ciutat amb
lexcusa de presentar el recorregut duna processó.
El pintoresquisme és important durant els últims anys
del XVIII i tambè va haver-hi demanda daquest tipus de quadres a Sevilla, destacant
el seu cel blau, els edificis amb caràcter, que podien ser dun decorat teatral, amb
models vestits amb robes pintoresques.
També a Venècia hi ha pintors importants que pinten al
fresc, com Tiepolo. |

TIEPOLO (1753): Los Cuatro Continentes, fresco,
Residenz, Würzburg. En: ALPERS-BAXANDALL (1994), Tiepolo and the Pictorial
Intelligence, London-New Haven,Yale University Press,fig. 133.
El fresc
és per pintar una superfície gran. L'artista ha de revocar la paret amb morter de calç
(com si l'enguixès, aquesta primera mà és l'arriccio , pronunciar arritxio). Damunt hi
pinta amb tinta vermella (anomenada sinòpia) el seu motiu.
Després la torna a enguixar (aquesta segona capa
s'anomena intonacco, pronunciar intónaco) i llavors hi posa el color, que dissol en
aigua, llevat del blau que només es pot fer al sec. |