El Barroc i Rococó |
Introducció |
Arquitectura |
Escultura |
Pintura |
Índex general d'obres |
|
|
|
El Barroc i el Rococó
1. Introducció
-
Tendència artística desenvolupada als segles XVII i bona part del XVIII.
-
Art al servei de l’església i les monarquies catòliques.
-
Art burges versus art religiós.
-
Neix a Roma i s’estén pels països catòlics: Itàlia, Espanya, França..
-
Art dinàmic: busca el moviment a través de les diagonals, corbes, ondulacions. No és harmònic, ni equilibrat, sinó desproporcionat, gegantí, exagerat.
-
És un art passional, que busca despertar sentiments, devoció, patetisme. Per tant no es racional
-
Destaca per la teatralitat, l’ il·lusionisme, els jocs de llums i ombres que creen clarobscurs, theatrum sacrum
-
Decoració recarregada, fastuosa on es barreja arquitectura, escultura i pintura. Horror vacui compositiu.
-
Grans programes al·legòrics i simbòlics. Simbolisme i didactisme de la imatge. Predomini de la corba sobre la línia recta. Nous temes burgesos: paisatge, natura morta, retrat de grup...
-
El Barroc neix en un context de crisi general a Europa al s. XVII.
-
Crisi econòmica, social, política i religiosa. La crisi econòmica-social és produïda per un seguit de males collites, fam, mortalitat per epidèmies i pestes. La crisi político-social es deguda a les guerres entre catòlics i protestants.
-
Els reis volen imposar el seu poder al Papa. La burgesia ajuda als reis en contra de la noblesa i eclesiàstics que donen suport al Papa.
-
Impera el pessimisme, la pèrdua de confiança en l’home Neix una espiritualitat nova, l’home no es capaç de solucionar els seus problemes sense l’ajut de Déu.
-
És un art religiós, vinculat a Roma: defensa la Contrareforma catòlica contra el protestantisme. Art que busca impressionar, emocionar, acollir el poble en la fe catòlica: Triomf de la Reforma Catòlica Contrareforma
-
Paper dominant de l’església. Roma Sancta. Poder de les grans famílies: Borghese, Barberini. Humanisme moralitzat.
-
El model de l’antiguitat. Monarquies europees: a Espanya Felip IV, a Anglaterra, Carles I; Papat d’Urbà VIII, Barberini.
-
Fets culturals:Teoria heliocèntrica de Galileu. Literatura: a Itàlia, el poeta Marino; a Espanya: Lope de Vega y Luis de Góngora.
-
Filosofia: Racionalisme de Descartes.
.
-
Planta en moviment i valor de la corba.
-
Nova litúrgia: espais utilitaris i simbòlics.
-
Destaca la monumentalitat dels edificis: ús de columnes gegantines, frisos ondulants, façanes corbes.
-
Decoració recarregada tant a l’interior com a l’exterior dels edificis. Façana principal amb decoració aparatosa i teatral a base de columnes, relleus, escultures (Horror vacui)
-
Interiors fastuosos amb altars de fusta recarregats que semblen decorats teatrals, combinen arquitectura, escultura i pintura. Ús del clarobscur.
-
Els principals edificis són catedrals i esglésies però també hi ha edificis civils com Palaus

Francesco Borromini
San Carlino alle Quattro Fontane
|

Le Nôtre, Hardouin Mansart
Palau i jardins de Versalles |
-
Destaquen les figures naturalistes, dinàmiques amb posicions exagerades.
-
Capten el moviment en l’instant fugaç, ràpid. Formen escenes teatrals, amb personatges entrellaçats.
-
Rostres patètics, dramàtics, desencaixats. Gestos aparatosos, molt expressius.
-
Creació de llocs de llums (clarobscur) i contratos entre volums i buits.
.

Bernini
Apol·lo i Dafne
|

Bernini
L’èxtasi de santa Teresa de Jesús
|
-
Predomini del color sobre el dibuix.
-
Colors càlids i pinzellades gruixudes.
-
Composicions obertes, centrífugues.
-
Ús de perspectives aèries. Llums simbòliques, clarobscurs.
-
Horror vacui, teatralitat, patetisme.
-
Gran dinamisme: ús de diagonals i corbes.
-
Predominen els gèneres religiosos i mitològics.

Diego Velázquez
Las meninas o La familia de Felip IV
|

M.L.E. Vigée -Lebrun
Autoretrat
|
2. Índex general d'obres
|
|
Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021
|