Èpoques i períodes de la Història de l'Art |
Prehistòria |
|
|
Edat Antiga |
|
|
|
|
|
Edat Medieval |
|
|
|
Art preromànic
- Visigòtic
- Carolingi
- Asturià
- Mossàrab |
|
Art gòtic |
Edat Moderna |
|
Art barroc |
Art rococó |
Edat Contemporània |
Art neoclàssic |
Art del segle XIX
- Romanticisme
- Realisme
- Impressionisme
- Simbolisme
- Expressionisme |
Art del segle XX
- Modernisme
- Fauvisme
- Cubisme
- Surrealisme
- Art Abstracte
- "Action painting"
- Pop art
- Op art |
|
|
GRANS ÉPOQUES DE L'ART ROMÀ
|
ART I SOCIETAT
-
Poble de soldats i magistrats, la seva vocació no estava en el camp del pensament ni de l'art sinó en el desig de dominació política i econòmica.
-
Esperit pragmàtic, pràctic, heretat dels seus avantpassats itàlics primitius.
-
Aquest sentit es manifesta en la gran quantitat d'edificis públics ( basíliques, termes, teatres, etc. ) i d'obres públiques ( ponts, aqüeductes, calçades, muralles, etc. ), moltes amb gran valor artístic.
-
Aquest sentit pràctic i funcional també es manifesta en l'urbanisme.
-
La importància de la família en la societat romana deriva en un interès pels espais interns: importància de la casa i de les pintures decoratives (frescos).
-
En contrast amb l'idealisme i generalització de l'escultura grega els romans preferien allò que és específic, concret, actual.
-
D'aquí deriva l'interès pels retrats, relleus històrics i relleus per a particulars com sarcòfags. Aquests retrats no idealitzats tenen influències etrusques tant per l'estil com pel culte als morts.
-
En Arquitectura els distingeix dels grecs l'ús de l'arc, la cúpula i una columna nova, l'ordre toscà, semblant al dòric però amb base i fust llis, que és d'influència etrusca i la columna composta, volutes més fulles d'acant, que incorporan ells mateixos.
-
Una altra diferència amb Grècia és el gust pel colossalisme i la verticalitat, que no tenia el classicisme grec. Aquestes grans obres es van fer amb "opus caementicum" ( formigó ), cal, sorra, aigua i trossos de pedra.
-
Les influències gregues van ser molt importants en totes les manifestacions culturals però sobretot en escultura, poesia, filosofia, literatura... Els romans arriben al sud d'Itàlia ( 202 a. C. saquegen Siracusa i s'apoderan de Grècia el 146 a. C.
-
Col·leccionen obres, contracten artistes grecs, copien obres gregues i adopten moltes formes gregues adaptant-les al seu propi esperit.
-
L'època de l'art hel·lenístic és reemplaçada pel predomini universal de l'art romà.
-
A partir del segle I d. C. és aquest art i no ja el grec el que s'imposa en el món mediterrani. Roma crea al mateix temps que l'administració unitària de l'Imperi el seu "art imperial" més o menys unitari.
-
En l'art romà conviuen doncs dues tendències:
- L'estil hel·lenitzant idealista, propi de l'aristocràcia, que coneix i admira l'art grec, que busca formes clàssiques i és teatral.
- L'estil romà tradicional, sobri, propi de les classes mitjanes, naturalista.
- L'època de plenitud de l'art romà és del segle II a. C. al III d. C.
ARQUITECTURA - ESCULTURA - PINTURA - MOSAICO
 |
 |
 |
Tomba etrusca |
Temple de Vesta |
Coliseu |
Característiques de l’arquitectura romana:
1. - Arquitectura més ornamentada que la grega. Augmenten els temes decoratius, la columna deixa de ser només un element sustentant per esdevenir pura ornamentació (exemple: temples pseudodípters).
2. - L'arquitectura és pràctica i utilitària. Utilitzaran elements i recursos d'altres civilitzacions, sempre que serveixquen als seus interessos. La volta, l'arc i la cúpula és de procedència etrusca. Gràcies al seu ús podran tancar espais molt amplis que una arquitectura arquitravada no permetria.
3. - Predomina el sentit colossal, tots els edificis tindran grans proporcions. És típic d'un estat que es considera amo del món. A més els edificis han de proporcionar, per complir òptimament la seua comesa, un espai per a l'oci i per al treball.
4. - Es potencia la focalització (incidir la mirada en algun lloc de la construcció a destacar), la perspectiva, la simetria, tant a l'edifici en si, com en la integració dels mateixos en l'espai urbà.
5. - Davant d'una arquitectura aclaparadorament religiosa com era la grega, la romana és molt més civil i militar. Si els grecs són urbanistes més que arquitectes, els romans més que arquitectes són enginyers.
6. - Pel que fa als materials, els romans fan servir els materials més barats i sòlids: el maó, el formigó, el carreu quan cal, etc. El formigó o morter el fabricaven amb calç com a base d'unió i còdols o grava. El resultat era un material fort i barat. L'exterior d'aquests murs podia anar revestit amb plaques de pedra o marbre per donar-li més vistositat.
- Els romans construïen amb quatre sistemes d'aparell als quals els van donar noms:
1. - Opus reticulatum: és només revestiment a base de tessel·les (normalment de maó) piramidals amb base quadrada.
2. - Opus testaceum o latericium: són maons a soga i tizón.
3. - Opus incertum: blocs de pedra irregulars amb carreu només en les cantonades (maçoneria).
4. - Opus cuadratum: blocs paral·lelepípedes (carreus) units amb morter.
7.- En arcs només utilitzaran el de mig punt i quant a sostres usen l’adovellada però també la volta de canó, la d'aresta i la cúpula semiesfèrica o de mitja taronja.
8.- Pel que fa als suports els romans copien el concepte d'orde arquitectònic dels grecs i de fet utilitzaran els tres ordes grecs però amb plena llibertat: allargant les seues proporcions, superposant els diferents ordes en les plantes d'un mateix edifici, etc. No obstant això ells creen dos ordes que són pròpiament seus: l'orde toscà i el compost.
- L'orde toscà és d'origen etrusc, els quals l'havien copiat dels Doris, per això no és més que una simplificació del Dòric. La columna té basa simple i el fust és llis i una mica més llarg. La resta és igual.
- Van utilitzar molt el corinti hel·lenístic perquè era el que tenia més presència, el més carregat però aviat van crear ells mateixos un orde compost similar al corinti: és una combinació de volutes jòniques i fulles d'acant corínties
9.- Urbanisme:
- Civilització eminentment urbana. Planificació hipodàmica. Fòrum, cardo i decumanus. Origen militar.
- Temple síntesi entre l'etrusc i el grec. Pseudoperípter, pòdium
- Arquitectura civil. Basíliques, termes, domus, insulae, teatres, amfiteatres, circs, arcs de trionf, columnes commemoratives, aqueductes, ponts, calçades ...
|
 |
 |
 |
Tomba etrusca |
Jul·li Cesar |
Columna trajana |
Característiques de l'escultura romana:
- Dues tendències
- Idealista que copia temes i composicions de l'art grec. Multitud de còpies d'origen grec fetes al gust de les famílies dominants i de la decoració de grans edificis oficials.
- Popular, realista, d'origen etrusc, gust pel retrat a les escultures i pel relleu històric, narracions de gestes i fets dels cònsols, militars i emperadors. Retrat democràtic.
- El Retrat:
- Tradició etrusca, culte als avanpassats. Bust o cos sencer. D'en peus, sedent i eqüestre
- Materials, marbre i bronze
- Funcións: militar i imperial, administrativa - legislativa, religiosa i heròica.
- Al final de l'imperi tenim anticlassicisme i simplificació. Idealiisme i influència de la simbologia cristiana
- El relleu:
- Mitjà de propaganda política, esculpir en pedra les gestes dels cònsols i emperadors perquè el poble els admiri.
- Relleus vinculats als edificis commemoratius i amb sentit narratiu continu.
- Columnes commemoratives, arcs de triomf i altars. Ffets històrics, totalment autèntics.
- Relleu de tipus pictòric, realitzat amb un alt nivell tècnic. Detallisme, perspectiva, fons paisatgístics i composicions molt denses típicament romans.
- Art Èpic il ·lustratiu, que passarà a l'art cristià. El relleu romà narra els fets històrics polítics i militars, el cristià temes religiosos, tant de l'Antic com del Nou Testament.
|
 |
 |
 |
Pintura etrusca |
Pintura república |
Pintura imperi |
|
Mosaic |
Característiques de la pintura i el mosaic romanes:
- Pintura etrusca:
- La civilització etrusca es va desenvolupar en el nord i centre d'Itàlia entre el segle IX i el segle II a. C.
- L'art que es conserva és de caràcter funerari. Frescos murals de tombes.
- Retrataven escenes mitològiques i funeràries, escenes de la vida quotidiana, amb dansaires, músics o genets.
- Pintura romana:
- Es tracta de pintura mural, decorativa i profana, que s'usava en interiors.
- Tracta de cobrir la pobresa de les pedres de maçoneria i l'interior de les cases romanes.
- A més del caràcter ornamental, busca efectes com els jocs de perspectiva i l'ampliació fictícia dels espais interiors.
- Utilitzen la tècnica al fresc, protegint les pintures amb una capa de cera.
- Van existir quatre estils pictòrics:
-
Estil d’incrustacions. Origen hel·lenístic fins a principis del s. I a. C. Imita plaques de marbres de colors i sol distribuir la paret en tres bandes: el sòcol inferior, un alt sòcol intermedi i una rematada a manera de entaulament. Un exemple és la Casa de Salusti a Pompeia.
-
Estil arquitectònic. Naix amb l'Imperi, a principis del s. I a.C. Imita els espais arquitectònics que reprodueixen els diferents ordes clàssics. Freqüentment es plasmaven escenes figuratives, a la manera de les representacions teatrals gregues. Exemple: el Jardí de la Vila de Lívia en Prima Porta o la Vila dels Misteris a Pompei
-
Estil ornamental. Primera meitat del s. I a.C. És una evolució de l'anterior, decoració fina i lineal sobre fons foscos i sense efectes arquitectònics. Mural de la Vila Farnèsi.
- Estil il·lusionista arquitectònic. Va sorgir a Pompeia durant la reconstrucció de la ciutat després del sisme de l'any 62 d.C. anomenant-se en ocasions teatral. Hi ha un gran interés pels espais i la profunditat (il·lusionisme). Pintura més ambiciosa dins les possibilitats de les villae dels clients rics.
- Mosaic romà:
- Decoració d'interiors, en parets, sostres i sobretot sòls.
- Els sistemes que utilitzen són:
- l'Opus tesselatum (tessel·les regulars de diversos colors),
- Opus sectile (tessel·les irregulars pintades amb posterioritat)
- Opus verniculatum (tessel·les molt petites, menys d'1 mm. de costat).
|
ESQUEMA TEMPORAL
753 a. C. Fundació legendària de Roma (Monarquía i domini etrusc) Roma conquesta el Latium.
- Reis romans: Ròmul (fundador), Numa Pompili, Tul·li Hostili, Ancus Marci, Tarquini Prisco, Sevi Tul·li i Tarquini Superb.
509 a. C. Finalitza la monarquia i comença la República. En aquest període Roma comença la seva expansió per la Mediterrània.
-
Guerres Púniques, Contra Cartago. 264 a. C. - 146 a. C.
-
Guerres Macedòniques, contra les polis gregues. 197 a. C. 146 a. C.
-
Conquesta de Hispània, els romans desembarquen a Ampùries, 218 a. C. 19 a. C.
-
Juli Cesar cónsul de Roma. Transició entre la República i L'Imperi. Conquesta de la Galia. 59 a. C. 44 a. C.
-
Mort de Cleopatra i Marc Antoni. Egipte provincia romana. Roma domina tot el Mediterrani.
30 a. C.- 14 d. C. Època d' August. Comença l'Imperi.
- Emperadors:
- Família Julio-Claudia. 30 a. C. - 68 d. C.
- Octavi August
- Tiberi
- Caligula
- Claudi
- Neró
- Família Flàvia, 69 - 96 d. C.
-
Emperadors Adoptius, 96 - 192 (Màxima expansió de l'Imper Romà)
- Nerva
- Trajà
- Adrià
- Antoní Pius
- Marc Aureli
- Còmmode
Durant els últims segles de l'Imperi romà d'occident quan l'aristocràcia decau i abandona les ciutats i l'Imperi es ruralitza i el cristianisme puja des de les classes baixes i impregna la societat, l'art és cada vegada més popular i provincià i a poc a poc desplaça els ideals clàssics i es fa cada vegada més per explicar esdeveniments, amb formes més esquemàtiques i antinaturals que compten amb el suport de la nova autoritat eclesiàstica del cristianisme.
Mapa de l'Imperi Romà a l'època dels emperadors adoptius i divisió de l'imperi amb Teodosi.
--
475 d. C. - Fi de l'Imperi Romà. Ròmul August, últim emperador.
|