Assessorament en TIC per a centres de primària

CEIP Mare de Déu de Montserrat - Castellbisbal

Curs 2001-2002


01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
 
 
  • Sessió 7

La recerca i tractament de la informació aplicada al coneixement del medi natural i social.

Analitzar i valorar les fonts d'informació.

Conèixer estratègies bàsiques en la recerca i tractament de la informació digitalitzada.

Experiències concretes. Webs, Cd-rom, aplicacions Clic, …

Recull d'informació elaborada per diversos assessors: Lluís Cabello, Joan Molar i Navarra, Lluís Antoni Sánchez i Sala entre d'altres.

 

Aspectes bàsics.

Els processadors de textos i entorns ofimàtics, bases de dades (Access i altres), Full de càlcul (Excel), PowerPoint, Editors de pàgines web.

Editors gràfics

Enciclopèdies electròniques

Altres programes i aplicacions de tipus general:


    Clic, localització Clic Sinera 2000 i web Xtec

    Al CD-ROM Sinera 2000, poden trobar materials de l'àrea del coneixement del medi. Alguns tenen una guia didàctica o manual. Tanqueu el navegador per veure cada document.

    "Mapes comarcals", de Sasal, M.T.; Soler, J.L.

    "Wingeo" en tota la seva sèrie: Catalunya, Espanya, Món 60, UE, Iberoamèrica, de Canet, J.B.; Manrique, S.

    "Plaques tectòniques", de Martínez, A.; Van Eeckhout, J.A.

Materials curriculars, també al CD Sinera 2000

"Fem mapes" de Berenguer, F., localització materials ESO

"Descobrir Barcelona"

Entorns oberts

"Infograf" de Joaquiom Fonoll
"Multigestor" per a Windows de Pere Marquès


CD-ROM diversos

"Com treballar algun CD-ROM del programari ARGO?" http://www.xtec.es/fie/encentre/materials/blocd/dp/index.htm

...
  • Documents 7

 

Webs interessants sobre el tema:

webs (1)
A la web de la XTEC
Ciències de la naturalesa
http://www.xtec.es/cgi/programari_educatiu?TEMATICA=ciencies
http://www.xtec.es/recursos/ciencies/index.htm
Ciències socials
http://www.xtec.es/cgi/programari_educatiu?TEMATICA=socials
http://www.xtec.es/recursos/socials/
http://www.xtec.es/~aguiu1/socials/index0.htm
http://www.xtec.es/cgi/websmon/websmon
http://www.xtec.es/aulanet/socials/ie/
Activitats Clic
ciències experimentals
http://www.xtec.es/recursos/clic/cat/act/exper/index.htm

ciències socials
http://www.xtec.es/recursos/clic/cat/act/soci/index.htm

...
  • Treball no presèncial 7
  • Localitzar i explorar fonts d'informació digitalitzada que es puguin utilitzar en una àrea o nivell educatiu concret.
  • Familiaritzar-se amb programes per treballar les àrees de coneixement del medi.
  • Activitats de coneixement del medi per cicles.
  • Planificar, experimentar i/o realitzar una activitat relacionada amb el coneixement del medi que utilitzin les eines informàtiques.

 

PROPOSTES DE TREBALL.

  • El tipus d'alimentació com a criteri per a agrupar els animals: carnívor, herbívors i omnívors.

Objectiu: Establir semblances i diferències d'alguns animals de l'entorn proper.

Continguts: Procediments: El tipus d'alimentació com a criteri per a agrupar els animals: carnívors, herbívors i omnívors.

Proposta d'activitats:

1.Activitat prèvia de recollida d'informació per part dels alumnes dels animals coneguts per ells i del seu entorn.

2.El mestre dissenya una taula en Word perquè els alumnes puguin tabular i classificar la informació recollida.

Nom de l'animal
On l'has vist?
Què menja?
     
     

1. Introduir les dades recollides a la taula (alumnes).

2. Segons el nombre d'alumnes recollits, es distribueixen els alumnes en tants grups i cada grup d'alumnes ha de buscar informació del seu animal (alimentació, aparell digestiu...) en llibres, enciclopèdies en format paper, enciclopèdies en CD-ROM, internet...

3. Passar la informació trobada a una taula on hi hagi els criteris (camps) que ens i els serviran per a poder agrupar i classificar els animals.

4. El mestre pot preparar els continguts per presentar-los en format Word o bé
mitjançant una presentació en Power Point.

  • Estudi de la comarca, buscar informació per completar els apartats segúents:
    1.- Situació i municipis.
    2.- Medi físic: relleu i hidrografia.
    3.- Medi físic: clima, fauna i vegetació.
    4.- Població i economia.
    5.- Història.
    6.- Institucions, festes i tradicions..
  • Cercar informació meteorològica
    Internet permet la comunicació entre centres i per tant entre alumnes (correu electrònic, xat, pàgines de centre i d'alumnes…) per intercanviar dades, com les meteorològiques.
  • Consultar la guia de CD Rom, triar un i veure possibilitats de treball
"Com treballar algun CD-ROM del programari ARGO?" http://www.xtec.es/fie/encentre/materials/blocd/dp/index.htm
  • Realització d'un petit treball de recerca amb els alumnes a on es consultin enciclopèdies
    en CD Rom i d'Internet (Encilopèdia Catalana, Enciclonet.) Captura d'imatges i text.
...
  • Propostes 7