Article 
  publicat al diari Avui el 27/06/02 per Joan Triadú
  
Obres 
  paral·leles, vides divergents
  
La idea de confegir 
  i de publicar (esplèndidament, per cert) dos llibres paral·lels, 
  un dedicat a Verdaguer i un altre a Maragall, 
  prové de la proximitat i fins i tot confluència de dues efemèrides 
  que són, per ordre cronològic, el norantè aniversari de 
  la mort de Maragall, escaiguda el 20 de desembre 
  del 1911 i el centenari de la mort de Verdaguer 
  que, ocorreguda el 10 de juny del 1920, commemorem aquest any. Fixem-nos que 
  només nou anys i escaig separen una mort de l'altra, com remarca Isidor 
  Cònsul, autor de la introducció comuna a tots dos llibres, de 
  la tria de textos de cada llibre i veritable inspirador i realitzador de la 
  feliç iniciativa, encomanada per la Diputació de Barcelona i duta 
  a terme conjuntament amb Edicions Proa.
  Isidor Cònsul fa en primer lloc una semblança molt cenyida del 
  paper de cada poeta posats tots dos a l'escenari literari d'aquells darrers 
  anys del segle XIX i els dos primers del XX. La metàfora és afortunada. 
  Es representava una obra de la qual Verdaguer 
  era el personatge venerable i alhora, ja cap a la fi, el que anomena l 'heroi 
  cansat. Veu Maragall, l'altre actor en escena, 
  com el protagonista jove que tot just comença a assumir el seu paper, 
  perquè s'hi posa tard, embolcallat, diria jo, pel fum i en els fums del 
  Modernisme. Crepuscle prematur del (relativament) vell i llum matinal tardana 
  del (relativament) jove. Si ens situem al 1890, per exemple, Verdaguer 
  tenia quaranta-cinc anys i, recordem-ho, ja feia temps que havia dit omnia 
  male fecit i n'estava ben convençut; Maragall 
  tenia ja trenta anys, però havia superat més que bé la 
  crisi adolescent dels vint-i-cinc. Convisqueren en aquells anys febrosos de 
  la fi del segle europea sense tractar-se gaire o molt poc, malgrat que Maragall, 
  com exposa Cònsul amb papers i citacions a la mà, tenia una altíssima 
  consideració envers l'obra de Verdaguer 
  i per la seva indiscutible categoria humana.
  Així, un dels mèrits d'aquests dos llibres i de la idea de fer-los 
  consisteix a presentar les obres paral·leles d'unes vides, les dels dos 
  grans poetes, que de paral·lelisme no en tenen, dit sumàriament, 
  cap, tot i que només es portaven quinze anys (com més o menys 
  Bofill i Mates Guerau de Liost i Carles 
  Riba o bé, més ençà, Mercè 
  Rodoreda i Josep M. Espinàs). Ben 
  cert que Verdaguer no era gens propici 
  en aquells anys a assistir a reunions literàries i a les tertúlies 
  barcelonines encara que de vegades ho hagués de fer, però sempre 
  per motius de feina, a l'encalç de la seva missió. El seu món 
  era, de dalt a baix, un altre.
  El lector se sorprendrà, en canvi, de trobar en aquests dos llibres singulars 
  i repetides coincidències en l'elecció, per part de tots dos poetes, 
  de determinats temes i podrà fer un saludable exercici de literatura 
  comparada si, títol per títol i gairebé pàgina per 
  pàgina, s'esmerça a fer una lectura paral·lela dels poemes 
  i d'algunes proses que l'autor ha seleccionat de cada escriptor. Em penso que 
  ni ell mateix, especialista en l'estudi de Verdaguer 
  (tesi sobre Sant Francesc, antologia Els bordons de l'arpa) i historiador 
  i crític de la nostra literatura moderna i contemporània, podia 
  preveure, en tenir la idea, que en podria treure un partit tan complet. El joc 
  de miralls resulta sorprenent i fascinant. Ho és, en primer lloc, mercès 
  a la disposició en tres parts adoptada per Isidor Cònsul per als 
  miralls: del paisatge, de la pàtria i de l'ànima. Altres poetes 
  i bons hi ha a la mateixa poesia catalana que no dotarien de bones mostres de 
  la producció pròpia algun d'aquests apartats (sobretot el del 
  mig). Però Verdaguer i Maragall 
  els omplen tots tres a vessar, malgrat que estiguin situats en dues èpoques 
  literàries divergents. Cal agrair, a continuació i a mesura que 
  ens endinsem en el teixit intern comú a aquesta obra en dos llibres, 
  l'estructura en tres apartats dels tres capítols esmentats: per al de 
  Miralls del paisatge són Planes i muntanyes, Arbres i flors i 
  Barcelona, concepte ampli, comprensiu, de paisatge; per a Miralls de la pàtria 
  els temes s'agrupen en Història i llegenda, Danses i cançons i 
  Catalunya i avant, on s'inclou el patriotisme més directe, i finalment 
  a Miralls de l'ànima ha triat els epígrafs amb la llibertat i 
  la creativitat que es mereixien els continguts: Vida i literatura, Poètica 
  de la vida i Vigila esperit, vigila, on, gairebé no cal dir-ho l' Excelcior 
  sense límits maragallià, laic i de base nietzscheana s'encara 
  amb un Excelsior verdaguerià no menys il·limitat, però 
  en una direcció i un destí concret, del seu propi llibre Al cel, 
  que aparegué quan ell ja no hi era.
  Aquesta succinta relació pot fer preveure l'entrellat d'aquesta doble 
  antologia, basada, com diu l'autor en "la virtut de les afinitats més 
  que en les diferències ideològiques i estètiques". 
  D'aquestes fins a un cert punt sorprenents afinitats, Isidor Cònsul certifica 
  que Verdaguer i Maragall 
  mostren les següents: l'excursionisme, la natura, la primavera, el coneixement 
  de Catalunya (sobretot la muntanyenca), l'elogi i la crítica de Barcelona, 
  els mites de la terra, l'"amor patri" i "l'enlairament espiritual" 
  del poeta. El lector però, té, com diu Manuel Royes a la presentació, 
  la porta oberta per fer els seus propis recorreguts pel joc de miralls. És 
  cert, i jo compto que hi haurà qui redescobrirà Verdaguer 
  o bé s'hi reconciliarà en silenci. Alguna cosa hi deu haver d'això 
  en la sorprenent unanimitat envaïdora de l'Any Verdaguer. Sorprenent? Sobre 
  la poesia de Verdaguer als de la meva 
  generació i els de l'anterior ens havia i els havia arribat el respir 
  feixuc d'un altre aire ben diferent que venia de lluny (segregador de la poesia 
  a favor de la prosa, de commiseració enraonada envers el poeta popular, 
  etcètera). I potser que recordem que, alhora, ens va tocar d'obrir un 
  front d'avui malvista resistència cultural en defensa de Gaudí 
  i del modernisme (Amics de Gaudí, un número d' Ariel, la declaració 
  Salvem el Palau, etcètera).
  
LLENGUA I HISTÒRIA
  
Però 
  justament el reconeixement del centenari és inseparable, en nom de la 
  llengua i de la història, del que Maragall 
  va saber dir de Verdaguer, en els 
  termes que el lector trobarà a la introducció d'Isidor Cònsul, 
  com aquests: "En té prou amb ser qui és, per tenir sempre 
  raó" (p. 22), o bé "En això en Verdaguer 
  fou mestre de tots nosaltres, que el seguirem, de tot el poble català 
  que canta les seves cançons sense trasmudar de llengua" (pàg. 
  24), i per aquesta via de la llengua diu que és, senzillament "El 
  Poeta de la Catalunya Nova".
  Maragall i Verdaguer, 
  dos models diferents de llengua i de poesia, fan de molt bon llegir passat un 
  segle. Posats per primer cop en jornada d'obra oberta, de costat, en aquesta 
  magnífica aportació a la commemoració nacional de Verdaguer, 
  en res no s'anul·len ni es contradiuen i la meravella persisteix, a dues 
  veus, intacta.
[index] [obres en català][obres en castellà][obres autors estrangers][links][articles][correu]