|
|
|
|
 |
 |
- |
|
El barroc és el nom que es dóna
al període de la història de la música
a Europa corresponent al segle XVII i principis del segle
XVIII. Datar-ne el principi es fa difícil, però
se sol situar a finals del segle XVI, al voltant de l'aparició
del grup d'artistes anomenat "Camerata Fiorentina".
Tradicionalment, s'havia donat l'any 1750 com a final del
barroc, pel fet de ser l'any de la mort del seu principal
exponent, en J. S. Bach. Actualment, es considera que el període
acaba cap al 1725-30, amb l'aparició de l'estil galant,
que emergia amb força.
La denominació "barroc" té, en principi,
un sentit pejoratiu que devem als neoclàssics, als
quals, és clar, no els agradava per considerar-lo irregular
i recarregat.
Durant aquest període naixeren l'òpera, la cantata
i l'oratori i es desenvoluparen les formes instrumentals que
havien tingut escassa importància durant el Renaixement:
la suite, la sonata, la simfonia i el concert. També
durant el barroc es desenvoluparen plenament els conceptes
de tonalitat i harmonia que havien de regir fins al segle
XX.
Del barroc inicial (fins al 1640), plenament italià,
podem citar, sobretot C. Monteverdi, el pare de l'òpera.
Del barroc ple (1640 - 1680), D. Buxtehude, G. B. Lulli i
H. Purcell. El barroc tardà (1680 - 1730) compta amb
els compositors més coneguts: A. Vivaldi, G. F. Händel,
G. P. Telemann i J. S. Bach.
(Nota: si cliqueu sobre els dibuixos dels compositors,
n'obtindreu imatges ampliades)
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
 |
Antonio Vivaldi
Venècia 1678 - Viena 1741
Antonio Vivaldi va viure tota la seva vida
a Venècia. Fou ordenat sacerdot el 1703, però
no sembla que tingués un gran interès pels afers
de l'Església. De seguida fou nomenat mestre de violí
i de cor del "Seminario Musicale del Pio Ospedale della
Pietà", institució benèfica per
a nenes òrfenes i un dels conservatoris més
famosos de Venècia, càrrec que exercí
fins al 1940, any en què abandonà Venècia
per anar a morir, sol, a Viena.
Conegut com el "prete rosso" pel color dels seus
cabells, regularment recorria Itàlia i algunes capitals
europees com a virtuós del violí.
|
Afirmava haver escrit milers d'obres i,
de fet, ens n'han arribat més de 700. Sembla ser que
tenia una gran facilitat per escriure, característica
no pas aliena a altres compositors de l'època i que
es mantingué, ben bé, fins a principis del segle
XIX on encara trobem Rossini amb aquesta facilitat. Són
famoses les mastodòntiques produccions de Vivaldi,
Bach, Mozart, Haydn, etc...
Actualment són coneguts, sobretot, els seus concerts
(i ben poc, en canvi, les seves òperes), sobretot els
quatre concerts per a violí agrupats amb el nom de
"Les quatre Estacions" i els 12 que formen el grup
anomenat "L'estro armonico". Entre la música
vocal, el més conegut és el "Gloria".
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
 |
Georg Friedrich Händel
Halle an der Saale 1685 - Londres 1759
Händel és, juntament amb Bach,
el gran mestre de l'època barroca. Nascut a alemanya,
rebé allà la seva formació musical i
la influència dels italians que, aleshores, dominaven
la cort de Berlín. Es guanyava la vida com a organista
a Halle quan conegué G. P. Telemann. El seu talent
excepcional fou reconegut en vida, primer a Itàlia,
on visqué del 1706 al 1710 i, després i sobretot,
a Anglaterra, on visqué la resta de la seva vida i
on fou nacionalitzat. L'enterraren a l'abadia de Westminster,
on li erigiren un monument.
|
Va escriure, sobretot, música vocal:
46 òperes, 30 oratoris i unes 150 obres més
breus. Entre les òperes, les més famoses són
"Agrippina", "Ariodante", "Berenice",
"Giulio Cesare" i "Serse". Entre els oratoris,
gairebé tots de tema religiós, la seva obra
més famosa: "El Messies", i altres, com "Saúl",
"Israel a Egipte", "Samsó", "Judes
Macabeu" i "Salomó".
D'entre les obres instrumentals, que són menys, són
famoses la "Música aquàtica", escrita
per acompanyar el rei Jordi I en els passeigs en barca pel
Tàmesi, i la "Música pels Reials Focs d'Artifici",
composta per les festes de celebració del tractat d'Aquisgrà.
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
 |
Johann Sebastian Bach
Eisenach 1685 - Leipzig 1750
Johann Sebastian Bach està reconegut,
avui en dia, com la figura cabdal del barroc musical. Malgrat
això, en un cas similar al de Mozart, després
de la seva mort la seva obra romangué en l'oblit pràcticament
fins el 1829, en què Mendelssohn va dirigir a Berlín
la "Passió segons Sant Mateu", amb un èxit
esclatant.
J. S. Bach pertanyia a una extensa família de músics
que venia, almenys, de quatre generacions enrera. Dels seus
fills, quatre van seguir la vocació familiar (Carl
Philip Emanuel Bach en fou el més famós). Es
calcula que, durant els segles XVII i XVIII no menys de cinquanta
membres de la família van ocupar càrrecs musicals
en corts i ciutats d'Europa.
|
Bach era un músic exigent i, malgrat
ser admirat, canvià diverses vegades de feina, normalment
perquè no podia fer les coses com ell creia que calia
fer-les. Així, feu de violinista a la cort de Weimar,
organista a Sant Bonifaci d'Arnstadt (època durant
la qual viatjà Lübeck per conèixer Dietrich
Buxtehude com, abans que ell, havia fet Händel) organista
a Sant Blai de Mülhausen, organista i músic de
cambra a la cort del duc Wilhelm Ernst de Weimar, director
de l'orquestra de la cort del príncep Leopold a Köthen
(època durant la qual va conèixer el marcgravi
de Brandenburg, per a qui composà els famosos concerts)
i cantor de Sant Tomàs de Leipzig, època en
la qual dirigí també el Collegium Musicum i
la Thomasschule. El 1736 obtingué el títol de
compositor de la cort de Saxònia.
La seva obra, extensíssima, no està classificada
per Opus, sinó que té un catàleg propi,
fixat a mitjans del segle XX, que respon a les inicials BWV
(Bach Werke-Verzeichnis, "Catàleg de les obres
de Bach").
Les quatre obres vocals més importants de Bach són
"La Passió segons Sant Joan", "La Passió
segons Sant Mateu", el "Magníficat"
i la "Missa en si m", i compongué, també,
295 cantates, a més d'alguns oratoris i motets.
Entre l'extensa obra instrumental, destaquen les obres per
orgue (entre elles la famosa "Tocata i fuga en re m")
i per a clave (sobretot el recull "El clave ben temperat",
fet amb finalitats didàctiques). La seva obra orquestral
més coneguda són, sens dubte, els "Concerts
de Brandenburg).
|
|
|