|
|
|
|
 |
 |
- |
|
El classicisme és el nom que es dona al període
de la història de la música a Europa corresponent
a la segona meitat del segle XVIII, els compositors culminants
del qual foren
Franz Joseph Haydn (1732-1809), Wolfgang Amadeus Mozart (1756-91)
i Ludwig
van Beethoven (1770-1827).
La importància i el grau de coneixement popular dels
compositors esmentats han fet que la denominació de
música clàssica s'hagi aplicat genèricament
a tota la música "culta" anterior a la irrupció,
ja en ple segle XX, dels nous estils musicals, fills, per
una banda, del dodecafonisme i l'atonalisme i (l'anomenada
"música contemporània") i, per l'altra,
de la música negra nordamericana (jazz, rock, pop,
etc ...)
Curiosament, aquest ha estat el període més
curt de la història de la música, entre el barroc
i el romanticisme. De fet, el terme fou començat a
emprar pels mateixos autors romàntics, com a element
diferenciador del seu propi estil musical de l'anterior, que
alguns rebutjaven.
Malgrat que Beethoven va morir ja ben entrat el segle XIX,
considerarem, per simplificar, que el classicisme s'acabà
amb el s XVIII, tenint en compte que les seves darreres obres
són, generalment, considerades com a romàntiques.
Beethoven fou alhora, doncs, el darrer clàssic i el
primer romàntic.
(Nota: si cliqueu sobre els dibuixos dels compositors,
n'obtindreu imatges ampliades)
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
 |
Wolfgang Amadeus Mozart
Salzburg 1756 - Viena 1791
Mozart és, potser, actualment, juntament amb Beethoven,
el compositor més conegut i mitificat de la història
de la música.
La seva fama de nen prodigi, d'instrumentista excepcional
i de compositor genial, juntament amb l'aurèola mítica
d'una vida tortuosa i una mort prematura i misteriosa (abonada
per cert film nordamericà de gust més que dubtós)
han perdurat en el temps, malgrat l'oblit de què fou
objecte durant bona part del s XIX.
S'explica que als tres anys ja tocava el clave, als quatre
el violí i als cinc ja componia.
|
Malgrat haver viscut només 35 anys, la seva obra és
immensa, potser només superada en extensió per
la del seu admirat J. S. Bach. Junt amb ell, és dels
pocs autors l'obra dels quals no es classifica per "Opus".
Les obres de Mozart porten afegit un nombre precedit per la
lletra K, corresponent al catàleg elaborat per L. Köchel.
A tall d'exemple, podem dir que ens n'han arribat 41 simfoníes;
26 concerts per a piano, 5 per a violí, 4 per a trompa
i diversos per a altres instruments; 13 serenates; més
de 100 danses; 19 misses; 4 cantates; 24 òperes; 16
sonates i altres obres per a piano; 35 sonates per a violí;
23 quartets de corda i altres peces de càmera, ...
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
 |
Franz Joseph Haydn
Rohrau 1732 - Viena 1809
La biografia de F. J. Haydn és força
menys moguda que la d'altres músics de la seva època.
Al contrari de Mozart, passà 30 anys de la seva vida
al servei de la cort dels successius prínceps Esterházy,
del 1760 al 1790, primer a Eisenstadt i després a Esterháza.
Quan a Miklós "El Magnífic", gran
protector de la música, el succeí el seu fill
Antal, no gens melòman, Haydn tingué nombroses
ofertes de treball, donat que la seva fama s'havia estès,
i viatjà a Londres, on restà fins al 1795. Després
tornà al servei de Miklós II i residí
a Viena, on fou reconegut, fins a la seva mort.
|
La seva producció data, majoritàriament, dels
anys passats a Esterháza i, donat l'aïllament
en què vivia, no rebé influències d'altres
compositors. Ell, en canvi, si que influí en els seus
contemporanis, Mozart inclòs.
Va escriure més de 100 simfonies i fou, de fet, qui
fixà l'estructura en quatre moviments de la simfonia
clàssica. Foren tan populars i en va escriure tantes
que el públic posà títols a moltes d'elles:
"Els adéus", "El rellotge", "Londres",
"La sorpresa", etc
També va escriure molta música de cambra, sobretot
quartets. La seva obra vocal és poca, però compta
amb algunes òperes (la més famosa és
"Il mondo della luna") i oratoris (el més
conegut és "La Creació").
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
 |
Ludwig van Beethoven
Bonn 1770 - Viena 1827
Beethoven, com ja hem dit, és, amb Mozart, l'altre
gran conegut de la història de la música. Deu
la seva fama popular actual, sobretot, a les simfoníes,
especialment la 5a i la més que coneguda "9a simfonia"
(tot i que la gent, bàsicament, en coneix "l'Oda
a l'Alegria" del darrer moviment) i les seves obres per
piano.
Beethoven, però, no ha sigut, com Mozart o Bach, un
compositor revalorat amb el temps. La seva figura ha estat,
probablement, la més impactant de la història
de la música. Pels romàntics, i encara ara,
fou i és la personificació del geni.
|
Per fer-nos una idea de la seva popularitat, direm que el
seu funeral fou seguit per unes 10.000 persones, tot i la
manca de comprensió amb què foren rebudes les
seves darreres obres.
Han contribuït a la mitificació, també,
alguns aspectes de la seva vida, com la seva sordesa i els
amors no correspostos.
Les seves primeres obres s'emmarquen plenament en les formes
clàssiques de Haydn i Mozart, tradició de la
que mai es desmarcà totalment. Progressivament, però,
renovà i eixamplà aquestes formes, especialment
la sonata i la simfonia, fins a uns nivells mai vistos fins
aleshores.
|
Veure audicions
|
|