|
|
|
|
 |
 |
- |
|
Els instruments de corda fregada
o d'arc deuen el seu nom al fet que les cordes sonen
en ser fregades amb un arquet. Constitueixen el nucli principal
de l'orquestra i, de fet, en són l'origen. L'orquestra
simfònica actual deriva de les orquestres de corda,
a les quals es van anar afegint instruments de vent i percussió.
Són, també, els únics instruments de
corda que formen part permanentment de l'orquestra. Altres
instruments de corda, especialment l'arpa, el piano i la guitarra,
no hi són pas sempre presents (l'arpa hi és
més habitualment, el piano i la guitarra, només
quan han de desenvolupar funcions solistes).
Actualment, el grup es composa de quatre instruments: el violí,
la viola, el violoncel i el contrabaix,
tot i que, històricament, els grups de violes de braç
i violes de gamba, dels quals deriven, havien tingut nombrosos
components. La diferència entre les antigues violes
de braç i les de gamba prové de la
manera d'agafar-les per part de l'instrumentista (amb el braç
o entre les cames [gambes]). El violí i la viola actuals
provenen de les violes de braç i el violoncel, tot
i que la manera de tocar-lo recorda a les violes de gamba,
té la mateixa morfologia. El contrabaix és l'únic
dels quatre que conserva formes més similars a les
violes de gamba.
La forma característica de la caixa de ressonància
d'aquests instruments, amb les entrades laterals en forma
de U, ve donada per la necessitat de facilitar el pas de l'arquet
quan aquest frega les cordes extremes.
Les cordes poden ser tocades, també, amb els dits,
en una tècnica que s'anomena "pizzicatto",
però no sol ser el més habitual en la música
clàssica. El contrabaix, en canvi, sol ser tocat només
amb els dits en la música de jazz i, també ho
és, molt habitualment, en la música de Cobla,
especialment en els fragments més forts de les sardanes.
(Nota: si cliqueu sobre els instruments, podreu
sentir com sonen)
|
El violí i la viola |
|
  |
Actualment, el violí i la
viola tenen la mateixa morfologia, només que
la viola és més gran i està afinada una
quinta més avall. La viola té un so més
avellutat, però el violí té més
possibilitats expressives. Paradoxalment, el violí
se sol tocar amb un arquet més llarg que la viola.
Tant la tapa superior com la posterior són convexes,
amb perforacions acústiques en forma de "f"
en la superior o taula harmònica. El pont s'aguanta
sobre la tapa només per la pressió de les cordes.
Les quatre cordes estan fixades al cordal per la part de baix
i a les clavilles, que en permeten l'afinació, per
la part de dalt. Estan afinades per quintes (Sol2, Re3, La3
i Mi4 pel violí i Do2, Sol2, Re3 i La3 per la viola).
|
A l'interior de la caixa de ressonància
hi ha dos elements importantíssims per a la sonoritat
de l'instrument: la barra d'harmonia, encolada longitudinalment
sota la tapa, i l'ànima, que s'aguanta per pressió
entre les dues tapes, mantenint-ne la convexitat i impedint
que cedeixin per la pressió del pont.
L'arquet també ha evolucionat de manera notòria
des dels seus inicis, en què era simplement un arc
de fusta que mantenia les cerres tensades. Posteriorment s'hi
va aplicar un sistema de cremallera que permetia a l'instrumentista
anar tensant l'arc a mesura que ho necessitava. A mitjans
del s. XVIII, però, ja va anar agafant la forma actual,
amb la curvatura a l'inrevés i un cargol que permet
mantenir la pressió de les cerres en el punt adient.
Parts
del violí
L'arquet
|
El violoncel |
|
 |
El violoncel, com ja hem dit més
amunt, té exactament els mateixos elements que el violí
i la viola, i una morfologia igual. Per raó de la seva
mida s'ha de tocar recolzant-lo a terra, per la qual cosa
té una pica a la part inferior, regulable de manera
que l'instrument pugui quedar a l'alçada més
còmoda per l'instrumentista.
Encara que la manera de tocar-lo recordi a la de les violes
de gamba, les seves característiques corresponen exactament
a les del violí: afinació de les cordes per
quintes (i no per quartes), exactament una octava per sota
de les de la viola (Do1, Sol1, Re2, La2) i les dues tapes
són convexes.
L'instrumentista, per tocar-lo, es col·loca assegut
i amb l'instrument entre les cames, tot i que no cal que l'hi
aguanti, com en les antigues violes de gamba. Pel demès,
la tècnica és similar a la del violí
i la viola, excepte certes qüestions de la posició
dels dits, donades per la major separació entre les
posicions de les notes.
|
|
El contrabaix |
|
 |
El contrabaix, com ja hem dit, és
l'únic dels quatre del grup que conserva certes característiques
de les antigues violes de gamba: la tapa posterior és
plana, no convexa com en els altres tres; les espatlles tenen
la forma més caiguda que la dels altres tres (que és
pràcticament igual); i, finalment, l'afinació
de les cordes és per quartes (i no pas per quintes
com els altres tres) (Mi-1, La-1, Re1, Sol1, quan les cordes
són quatre).
És el més gran i, per tant, el que fa funcions
de baix en el grup, tot i que en el quartet de corda estàndard
no hi apareix, per qüestions d'equilibri del so, i aquesta
funció la fa el violoncel.
Una altra reminiscència que li queda del temps de les
violes de gamba és el nombre variable de cordes. Tot
i que el més habitual és que siguin quatre,
com ja tenen més que fixat els altres tres membres
del grup, és freqüent, en certes zones, l'ús
de contrabaixos de cinc cordes (n'hi havia hagut de més)
o de tres cordes. Concretament, les Cobles de Catalunya solen
utilitzar contrabaixos amb tres cordes, un pont més
alt i les cordes de tripa, anomenats verres o violons.
|
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
Són instruments de corda pinçada
aquells en els quals les cordes es toquen directament amb
els dits. Són, evidentment, els instruments de corda
d'origen més antic, derivats de les arpes sumèries
i gregues, de les cítares i les lires
gregues i romanes i dels llaüts mesopotàmics.
Els instruments del tipus llaüt (descendents dels antics
llaüts i cítares), amb una caixa de ressonància,
taula harmònica i mànec per aguantar les cordes,
han donat lloc a un innombrable tipus d'instruments en totes
les cultures, el més evolucionat dels quals ha estat
la guitarra. D'aquest mateix tipus descendeixen, també,
els instruments de corda fregada, com ho prova el fet que,
en un cert moment històric (s. XVI), a tots aquests
instruments se'ls agrupava sota el genèric de violes,
distingint entre violes d'arc i violes de mà.
D'entre els altres, descendents de les lires i les arpes,
el que ha fet major fortuna és l'arpa moderna
o de concert.
(Nota: si cliqueu sobre els instruments, podreu
sentir com sonen)
|
La guitarra |
|
 |
Com ja hem dit, la guitarra ha estat,
d'entre els instruments tipus llaüt, el que més
ha evolucionat.
La caixa de ressonància, en la forma característica
de vuit, té les dues tapes planes, amb un forat harmònic
rodó al mig. Sobre el mànec hi ha enganxat el
batedor o diapasó, amb trasts que faciliten l'afinació
(els trasts no són presents en els instruments de corda
fregada).
Històricament, hi ha hagut guitarres amb un nombre
variable de cordes, però actualment el model més
estès en té sis, afinades Mi1, La1, Re2, Sol2,
Si2, Mi3. També existeixen models amb dotze cordes.
|
Parts
de la guitarra
|
L'arpa |
|
 |
L'arpa descendeix directament dels
instruments de corda més antics coneguts, que consisteixen
en un mànec que aguanta un seguit de cordes (una per
a cada so) sobre un element que serveix de caixa de ressonància.
L'arpa actual ha augmentat, respecte a les arpes antigues,
considerablement el volum i el nombre de cordes, per la qual
cosa es va fer necessària la introducció de
la columna que aguanta el braç i dóna estabilitat
a tot el conjunt.
La diferència principal amb els instruments de corda
pinçada tipus llaüt és la no existència
de batedor sobre el que vibren les cordes i sobre el que la
pressió dels dits escurça la longitud de la
corda per fer el so de cada nota. L'arpa, doncs, ha de tenir
una corda fixa per a cada nota, cosa que fa que l'instrumentista
tingui les dues mans lliures per polsar-les.
Avui dia, les arpes de concert disposen de pedals que fan
possible la interpretació de notes diferents amb les
cordes.
|
Parts
de l'arpa
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
El piano |
|
 |
El piano és considerat, avui
dia, el rei dels instruments, per ser el de majors possibilitats
harmòniques i dinàmiques.
En fou inventor, a principis del s. XVIII un tal Cristofori,
de Florència, on era mantenidor dels clavicèmbals
del príncep de Mèdici. De fet, el muntà
dins la mateixa caixa d'un clavicèmbal (instrument
també anomenat clave o clavecí),
però inspirant-se en el mecanisme dels clavicordis.
El clavicèmbal era un instrument de cordes pinçades,
si bé era un mecanisme accionat per una tecla el que
pinçava la corda i no pas els dits de l'instrumentista.
El clavicordi, en canvi, com el piano actual, era un
instrument de cordes percudides que portava incorporada, a
cada tecla, una tangent metàl·lica que colpejava
les cordes. El clavicèmbal tenia unes possibilitats
dinàmiques molt limitades i el clavicordi poca potència.
|
Cristòfori va canviar el sistema
de tangents per martells, de manera que el so s'assemblava
més al de les cítares de baquetes, que
es toquen colpejant les cordes amb unes baquetes, el representant
més conegut de les quals és, actualment, el
címbalom hongarès. El primer model fou
anomenat "gravecembalo col piano e col forte",
precisament per les seves possibilitats dinàmiques,
per ser posteriorment anomenat pianoforte i, finalment,
senzillament piano.
Cal dir que durant tot el s. XVIII convisqueren amb igual
fortuna pianos i clavicèmbals, ja que els pianos primitius
no aconseguien la brillantor del so dels claves. No fou fins
al s. XIX que el piano es perfeccionà i acabà
imposant-se entre els romàntics, sobretot gràcies,
en part, a l'elaboració d'uns mobles més robusts
que aguanten, actualment, grans "arpes" metàl·liques
amb multitud de cordes i, per altra part, al perfeccionament
del mecanisme que combina martells i apagadors i la introducció
dels pedals, que augmentaren significativament les possibilitats
expressives de l'instrument.
Actualment existeixen pianos de cua, amb "l'arpa"
de les cordes en posició horitzontal i pianos verticals,
amb les cordes en aquesta posició. Tots ells amb un
teclat de més de set octaves.
Mecanisme
del teclat
|
|
|