|
|
|
|
 |
 |
- |
|
Els instruments de vent del grup del metall
consisteixen en un tub llarg i estret de metall (llautó,
bronze, argent o alpaca), que va eixamplant-se gradualment
des de l'embocadura fins al pavelló (també anomenat
campana). El tub, per tant, té forma cònica.
L'embocadura té forma d'embut i els instrumentistes,
malgrat ser un terme no acceptat per l'IEC, l'anomenen "boquilla".
El so es produeix a partir de la vibració dins l'embocadura
dels llavis de l'instrumentista.
La gran llargada del tub ha fet que, amb l'evolució
històrica, s'hagin anat plegant sobre si mateixos,
en formes diverses, des de finals de l'Edat Mitjana. Els seus
avantpassats, com el "salpynx" grec i la "buccina"
romana, eren rectes, i encara perdura el "Corn dels Alps",
de forma pràcticament recta i que cal recolzar a terra
per a poder-lo tocar.
L'ús melòdic i concertant d'aquests instruments,
però, topava amb el greu problema que un tub sonor
simple només pot produir amb comoditat els harmònics
del so fonamental. Aquest problema, que només havia
resolt, ja feia segles, el trombó, gràcies al
seu tub regulable (les vares), es solucionà per a la
resta dels instruments de la família al segle XIX,
amb la invenció dels pistons, que permeteren la interpretació
ajustada de tots els graus de l'escala cromàtica. El
pistó és un mecanisme que desvia l'aire per
un tub suplementari, amb el resultat que la llargada total
del tub augmenta mentre el pistó és accionat.
L'extensió dels instruments de vent de metall està
al voltant de dues octaves i mitja.
(Nota: si cliqueu sobre els instruments, podreu
sentir com sonen)
|
La trompeta |
|
 |
La trompeta és el més
petit dels instruments del grup del metall, per tant, el que
fa les notes més agudes.
Normalment estan afinades en Si b o en Do, però n'hi
ha altres, com la "piccolo" (més petita
i que fa notes més agudes), amb un quart pistó
que la transposa en Fa. També existeixen trompetes
més greus.
|
Les més habituals tenen una extensió d'una
octava i una sexta i diposen de tres pistons.
Ja a finals de l'Edat Mitjana es va doblegar en una forma
semblant a l'actual. La seva potència i brillantor
la van fer imprescindible en cerimònies militars, religioses
i civils. Encara ara, les cornetes militars són descendents
directes d'aquelles trompetes sense pistons.
Parts
de la trompeta
|
La trompa |
|
 |
La trompa, també anomenada
corn, té un tub la llargada del qual supera
els 7 m. Es combina amb una embocadura relativament petita,
cosa que, gràcies també a la seva gran campana,
li dóna el seu timbre, especialment avellutat i dolç
entre els del grup del metall.
Les trompes actuals solen estar afinades en Fa o en Si b i disposen,
com la trompeta, de tres pistons o cilindres. Quan n'hi ha un
quart, aquest és transpositor.
|
Com en el cas de la trompeta, n'existeixen
sense pistons, com els corns de caça, i en són
parents els corns dels Alps, de forma recta.
Com
funciona un pistó
|
El trombó de vares |
|
 |
El nom del trombó ve de l'italià
i, en principi, no significava una altra cosa que trompeta
gran. De fet, doncs, originàriament no es diferenciaven
de les trompetes baixes. L'invent de les vares fou crucial
per a la seva difusió ja al s. XVI, quan se li va canviar
la seva forma anterior, amb el tub doblegat com una S.
|
Prova de la seva evolució paral·lela a la de
la trompeta n'és que també es van construir
trompetes de vares, en un desesperat intent per què
aquest instrument pogués fer totes les notes (també
se'n van fer amb forats i claus, com els instruments de fusta).
El trombó sol estar afinat en Do o en Si b, i, tot
i el sistema de vares, hi ha algunes notes en els registres
greus que no pot fer. Alguns trombons tenen un pistó
o vàlvula transpositora que soluciona aquest problema.
També existeix el trombó de pistons,
afinat en Do, que és el que s'utilitza a la Cobla.
El
funcionament de les vares
|
La tuba |
|
 |
La tuba és el representant
del grup de més recent invenció i va néixer,
ja al s. XIX, amb la invenció dels pistons. En fou
responsable Adolphe Sax (més conegut encara per la
invenció del saxòfon), per això rep també
el nom de saxhorn (literalment, corn o trompa de Sax).
És l'instrument més greu del grup dels metalls.
La quantitat de models i mides que en corren pel món
és inacabable. Va néixer amb tres pistons, com
la trompeta i la trompa, però ara n'hi ha de quatre,
cinc i fins a sis. L'helicó no és més
que una saxhorn contrabaix, amb la forma característica
per tal de facilitar-ne la càrrega en les desfilades
(així mateix passa amb l'impressionant "sousaphone"
americà, amb el pavelló orientat cap endavant).
La tuba wagneriana és una altra variació
especial, que Wagner va fer construir per a les seves òperes,
amb una embocadura similar a la de la trompa.
Basant-se en el mateix model van néixer també
instruments més petits, com el bombardí,
de quatre pistons, i el fiscorn baix, de tres, que
és el que s'utilitza a la Cobla (no és el cas
de l'anomenat fiscorn tenor, que ve a ser una trompeta baixa).
La tuba de sis pistons, en Do, té una extensió
de quatre octaves.
|
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
Els instruments de vent del grup de la fusta
formen un conjunt més heterogeni que els del grup del
metall. Podríem dir que incloem en el grup de la fusta
tots aquells instruments de vent de l'orquestra o la banda
que no tenen les característiques dels del grup del
metall. La denominació de fusta prové de temps
en què tots aquests instruments estaven, efectivament,
fets de fusta. Avui dia, però, les flautes travesseres
es fabriquen en metalls i el saxòfon, que cal incloure
en les fustes per les seves característiques, sempre
s'ha fabricat, des de la seva invenció, amb metall.
Fins i tot existeixen instruments fabricats amb elements plàstics
(flautes, clarinets, oboès,
)
El grup inclou les flautes (travesseres i de bisell), els
instruments de llengüeta simple i els de llengüeta
doble. L'aire produeix el so en ser tallat pel bisell o per
la vibració de les llengüetes, no per la vibració
dels llavis de l'instrumentista com en el cas dels metalls.
Tots ells poden produir tota l'escala musical, gràcies
a perforacions que tenen al llarg del tub sonor (que pot ser
cilíndric o cònic), que es tapen o bé
amb els dits o bé mitjançant claus.
(Nota: si cliqueu sobre els instruments, podreu
sentir com sonen)
|
La flauta travessera |
|
 |
Segurament, la flauta és
el més antic de tots els instruments de vent. La flauta
travessera consistia, en un principi, en un simple tub
de fusta cilíndric proveït de forats que es tapaven
amb els dits i que es toca bufant directament contra l'embocadura,
sostenint-lo paral·lelament al pla de la cara de l'instrumentista.
|
Ja en l'època barroca, quan encara
eren de fusta, es preferien a les flautes dolces o
de bec en les orquestres, per tenir la flauta travessera
una major sonoritat. Actualment es fabriquen en metall i han
incorporat tot un complex sistema de claus, perfeccionat bàsicament
pel flautista Theobald Böhm (1794-1881). El seu sistema
ha tingut una gran importància històrica en
ser adaptat, posteriorment, també en els clarinets
i els oboès.
La flauta travessera, afinada en Do, té una extensió
de tres octaves, del Do3 al Do6, més un registre sobreagut.
Existeixen, també, el flautí, que sona
una octava més agut, i la flauta contralt (en
Sol), més gran, anomenada també flauta baixa.
Parts
de la flauta travessera
|
El clarinet |
|
 |
El clarinet, sembla ser que fou
inventat a principis del s. XVIII. Té un predecessor,
no gaire més antic, anomenat "chalumeau",
que és una evolució de la flauta de bec baixa
a la qual s'incorpora una llengüeta de canya lligada
amb un cordill que, en vibrar contra el llavi de l'instrumentista,
produeix un so molt més potent.
Ja de bon principi incorporaven algunes claus per poder connectar
el registre greu amb l'agut.
El clarinet té un tub bàsicament cilíndric,
que només s'eixampla en el seu tram final per formar
la campana. Està format per cinc parts desmuntables:
l'embocadura, a la qual es fixa la canya amb una brida; el barrilet,
que connecta l'embocadura amb el cos i que permet, en tenir
un ajustament movible, afinar l'instrument; el cos està
separat en dues parts; i, finalment, la campana.
En incorporar-hi l'actual i complex sistema de claus i anelles,
inspirat en el que desenvolupà Böhm per a la flauta,
es començaren a utilitzar fustes negres africanes en
lloc del boix tradicional, per què eren menys sensibles
als canvis de temperatura i no es desajustaven tan fàcilment.
|
El model més estès actualment està
afinat en Sib i és l'instrument de vent-fusta que té
una major extensió (gairebé 4 octaves).
N'existeixen, a part de l'esmentat, nombrosos models: El "requinto",
clarinet petit i agut; el "corno di bassetto"
(en Fa), que és una mica més gran; i clarinets
contralt, baix i contrabaix.
Parts
del clarinet
Embocadura
o bec del clarinet i el saxo
|
El saxòfon |
|
 |
El saxòfon és l'instrument
de vent-fusta de més recent invenció. Com en
el cas de la tuba, entre els de vent-metall, devem la seva
invenció al constructor belga Adolphe Sax, en ple s.
XIX. El saxo és un instrument que pràcticament
no ha conegut canvis des de la seva invenció.
Té una embocadura en forma de bec amb llengüeta
simple de canya, com la del clarinet. També incorpora
un sistema de claus semblant al del clarinet, basat en el
sistema Böhm. El seu tub, però, és cònic
i fet de metall, i acaba en un pavelló molt gran si
el comparem amb els altres instruments de vent-fusta.
La forma característica doblegada obeeix a la llargària
del tub, molt més extensa que la dels altres instruments
de vent-fusta. Es va fer necessari, doncs, doblegar-lo per
a comoditat de l'instrumentista (el saxo soprano, el més
petit, és recte).
Va ser pensat, en un principi, per a tocar en bandes, donada
la seva potència de so.
|
Els models més estesos actualment
són el saxo alt en Mib i el saxo tenor
en Sib, però existeixen també saxos sopraninos
i sopranos (més petits) i baríton,
baix i contrabaix (més grans).
La
família dels saxos
|
L'oboè |
|
 |
Després de la flauta, l'instrument
de morfologia més antiga entre els de vent-fusta és,
sens dubte, l'oboè. Descendent de les molt antigues
xeremies (l'"aulos" grec, segurament
era una mena de xeremia i no pas una flauta), que han donat
lloc també a innombrables instruments tradicionals
al llarg de tota la geografia, incloses les xeremies actuals
i els nostres tibles i tenores de La Cobla.
L'oboè es desenvolupà al llarg del s. XVII i,
ja de bon principi, s'incorporà a l'orquestra, on encara
ara és insubstituïble.
L'oboè té una embocadura de llengüeta doble,
feta amb dues làmines de canya molt fines que es lliguen
entre elles amb un cordill i s'ajusten a un petit tub metàl·lic
anomenat tudell. El tub sonor de l'oboè és cònic,
cosa que li dóna un so més avellutat que el del
clarinet, però en redueix l'extensió, d'unes tres
octaves, del Sib2 al Do6 en el seu model estàndard, soprano,
afinat en Do.
Existeixen models més grans, que tenen la campana en
forma de bulb: l'oboè d'amor (mezzosoprano,
en La), el corn anglès (tenor o contralt, en
Fa), i l'oboè baríton, una octava més
greu que el soprano.
|
Parts
de l'oboè
L'embocadura
de llengüeta doble
|
El fagot |
|
 |
Desenvolupat, com l'oboè modern,
al llarg del s. XVII, el fagot té un precedent
que (com en el cas del clarinet i el chalumeau) no és
gaire més antic, anomenat baixó. El baixó
era fet d'una sola peça, en forma de U, amb la campana
cap amunt i el tudell (tub metàl·lic on es fixa
la llengüeta doble) llarg i corbat per arribar amb comoditat
a la boca de l'instrumentista, com en els fagots actuals.
El fagot està format per quatre peces: la tudellera,
de la qual surt el tudell; la culata, en forma de U i amb dues
perforacions on entren la tudellera i el tub gran; el tub gran;
i la campana, en forma de bulb i encarada cap amunt. La llargada
total del tub doblegat és d'uns 254 cm i té forma,
bàsicament, cònica.
L'embocadura, com la de l'oboè, és de llengüeta
doble (doble canya).
El fagot assumeix la tessitura de baix i tenor en el grup de
vent-fusta de l'orquestra. A més, donat el seu so peculiar
i la seva extensió considerable (més de tres octaves,
des del Sib1) resulta molt adient per a certes fusions tímbriques
i funcions solistes de caire còmic o dramàtic.
Existeix, també, el contrafagot, que sona una
octava més baixa.
|
Parts
del fagot
|
|
|
|
|
 |
 |
- |
|
|
|