PENSAMENT POLÍTIC
SEGLES XVII- XVIII
Hobbes, Locke, Rouseau
Antoni Domènech
THOMAS HOBBES
(1583-1679).
Introducció.
Després del Renaixement un nou ordre social, una nova civilització
s’estava constituint. La societat burgesa, el capitalisme, la
civilització industrial, la societat de mercat, etc. A aquest ordre
naixent calia posar una autoritat, fonamentar-la i legitimar-la. Aquesta
és la tasca fonamental de Hobbes: PENSAR L’AUTORITAT.
S’ha alliberat l’individu de llur submissió a l’Església tot negant-li a
aquesta ser l’únic camí i necessari vers Déu. S’ha alliberat l’individu
del vassallatge i la servitud, s’ha alliberat la raó de la submissió a
la tradició, al dogma a tota autoritat.
S’afirma la radical independència de l’individu, sobre el dret a decidir
segons la seva consciència moral i religiosa, el seu dret a ser ciutadà:
és a dir, a posar la llei, a decidir les regles del joc. TROT AIXÒ
S’ESTAVA INTENTANT FER.
El temps que viu Hobbes es caracteritza per la inestabilitat
político-social, i la seva traducció en la psicologia individual: LA
INSEGURETAT, la por, el desordre, la guerra civil... Tot això es
resumeix en un problema: L’AUTORITAT.
Calia definir la nova autoritat, un cop negada i vençuda la vella. Calia
reinstaurar la nova relació Església-Estat en uns moments en que es
consolidaven els Estats nacionals i les Esglésies nacionals.
Obres:
Leviathan, De Cive.
ABSOLUTISME POLÍTIC. RAÓ I UTILITARISME.
La naturalesa humana
1. L’avidesa natural. Cadascú pretén gaudir tot sol dels béns comuns.
2. La raó natural: Cadascú fuig de la mort violenta com del pitjor dels
mals naturals.
1. Hobbes no nega que els individus no necessitin dels altres com els
nens necessitin dels adults per viure. Nega que els humans tinguin per
naturalesa un instint que els mogui a la benevolència i a la concòrdia
mútues.
Hobbes nega, doncs, l’existència d’un amor natural al proïsme.
“Tota associació espontània neix o de la necessitat recíproca o de
l’ambició. No és pas la benevolència l’origen de les societats més
grans, sinó tan sols el temor mutu”.
Quina és la causa d’aquest temor?
La igualtat de naturalesa entre els humans, per la qual tots desitgen la
mateixa cosa: l’ús exclusiu dels béns comuns.
L’estat de naturalesa és un estat de guerra de tots contra tots. No
existeix naturalment la noció de just. Aquesta noció neix quan hi ha
lleis. I la llei neix quan hi ha un poder comú.
- La simple amenaça potencial de l’estat de guerra impedeix tota
activitat industrial o comercial, l’agricultura, la navegació, la
construcció de cases i, en general, l’art i la ciència, tot posant
l’ésser humà al nivell d’un animal solitari embrutit pel temor i incapaç
de disposar del seu temps.
- És la raó natural la que suggereix als humans la norma o el principi
general del qual se’n deriven les lleis naturals de la vida civilitzada.
La llei natural de la que parla Hobbes no té res a veure amb l’ordre
diví i universal en els termes en que els conceberen els estoics, romans
i tota la tradició medieval.
Per a Hobbes, la llei natural és un producte de la raó humana (Hugo
Grotius).
GROTIUS: Raó humana autònoma, independentment de les circumstàncies.
Hobbes: Raó humana calculadora, capaç de preveure les circumstàncies
futures i de realitzar, a la vista d’elles, les relacions u opcions més
convenients.
Objectiu de les normes naturals
Alliberar l’ésser humà del joc espontani autodestructiu dels instints, i
imposar-li una disciplina que li procuri seguretat, i la possibilitat de
dedicar-se a les activitats que fan fàcil la vida.
L’Estat
Contracte: Pas de l’estat de naturalesa a l’estat civil. Els individus
renuncien al dret il•limitat de l’estat de naturalesa i ho transfereixen
a d’altres (persona civil)
El SOBIRÀ (individu o assemblea) té el monopoli de la força (Leviathan).
Tots els altres són súbdits.
Aquest contracte és IRREVERSIBLE: ABSOLUTISME POLÍTIC.
El súbdit és lliure solament en allò que el sobirà ha deixat d’ordenar
amb les lleis. En canvi l’estat és sempre lliure, perquè no té
obligacions i és una mena d’”ànima de la comunitat”.
L’Estat aplega en si també l’autoritat religiosa. Per tant, l’Església i
estat coincideixen.
Problema
Posar els fonaments d’una comunitat ordenada i pacífica i d’un govern il•luminat
i autònom. Cal fugir de les essències abstractes que en el terreny
polític es tradueixen en considerar que la virtut i l’obediència
política són infuses en l’individu pel cel i que col•loca als sacerdots
com a administradors d’aquesta infusió per damunt del magistrat civil. A
més, aquesta situació estén la força de la llei que es només una “norma
d’acció” als pensaments i les consciències dels individus i a inquirir
sobre les seves intencions.
Thomas Hobbes (1588-1679)
Obres: “De Cive” (1642); “Leviatan” (1651)
Els escrits estan determinats pels esdeveniments que desembocaren en la
revolució puritana. Hobbes escriu per defensar la necessitat d’una
autoritat absoluta, i vol demostrar als puritans que tota llei és
necessàriament justa –per emanar precisament d’aquesta autoritat-, i
que, per tant, ningú no pot estar obligat a desobeir-la.
Hobbes aborda el problema de la societat i l’Estat convençut de que ell
era el primer que els tractava científicament. Es pressuposa,doncs, que
l’Estat és quelcom engendrat per l’individu mateix, quelcom d’”artificial”,
com una màquina.
La intenció de Hobbes sembla clara: la societat anglesa es trobava
desfeta, descomposta pel caos. Hobbes l’analitza, per a “recomposar”
després una societat en ordre.
1. Els individus en “estat de naturalesa”
Hobbes comença
considerant una situació hipotètica (doncs no creia que s’hagués donat
mai històricament de manera generalitzada) en la que no existís ni Estat
ni autoritat comú. La situació en “estat de naturalesa” és descrita
així:
a) Tots els individus
són iguals, i no tenen cap necessitat d’”estar junts”.
b) Tots gaudeixen del
mateix dret natural (“llibertat d’usar el propi poder, com es vulgui,
per tal de preservar la pròpia naturalesa”. Tot individu té dret a tot,
sense cap limitació i el dret natural coincideix amb el poder)
c) Moguts per la
competició, la inseguretat i la glòria, viuen en permanent situació de
guerra de tots contra tots (“temps de guerra”)
d) En conseqüència, no
n’hi ha seguretat, ni indústria, ni cultiu dels camps (situació “pre-cultural”).
e) No existeix encara
“injustícia”, ja que no n’hi ha de llei.
Intencionalitat del missatge: Conservadorisme polític. Absolutisme. (Si
el poder està repartit per igual, s’esdevé el caos i la guerra).
2. El contracte que genera l’Estat.
D’aquesta situació pot
sortir-se’n l’individu gràcies a que la raó li dicta determinades lleis
de la naturalesa que l’indueixen a cercar la pau.
- Si el “dret natural” suposa una llibertat absoluta, les “lleis”
imposen obligacions.
a) La primera llei
imposa “cercar la pau i seguir-la”
b) Renunciar al dret
natural i a la llibertat en favor de la pau, en la mesura en què els
altres individus estan també disposats.
c) La tercera obliga a
respectar els pactes establerts (amb això neix el concepte de
“justícia”).
Però Hobbes assenyala que no n’hi ha prou amb aquestes lleis per
garantir la pau: és necessari “conferir tot el seu poder i força a un
home o a una assemblea d’homes que pot reduir totes les voluntats a una
sola voluntat”.
- Neix així el Contracte Social que engendra l’Estat).
ANGLATERRA: Situació
històrica. Segle XVII
Durant els primers 2/3 dels segle XVII la població d’Anglaterra va
augmentar, contràriament al que succeïa a la majoria dels països
europeus. Es produeix, per tant, una acceleració del ritme de
creixement. A finals d’aquest segle ja s’observa una major concentració
humana a la zona de Londres i una mica menys però bastant important a
tota una gran extensió dels voltants. A mida que ens allunyem del centre
humà, la proporció és menor.
L’economia estava basada
en un sistema capitalista, que cada vegada es feia més fort degut a
l’expansionisme a Amèrica, a les colònies, que enriquia gran part de la
població, produint-se la formació de societats amb accions (“East Indian
Company” = Companyia de les Índies Orientals). Com a demostració de
l’empenta econòmica gràcies a l’expansió marítima i colonial i el
desenvolupament de l’activitat capitalista general dels nuclis burgesos
anglesos, és significatiu el fet de la creació, al 1611, del Banc de
Londres. Amb els beneficis derivats de tot el que s’ha dit abans,
s’efectuaren importants inversions al mercat i a la indústria que
provocarien les condicions favorables necessàries per la revolució
industrial que es produiria al segle següent.
A l’àmbit polític trobem dos teòrics importants que defensen camins ben
diferents:
- HOBBES: teòric de l’absolutisme o dictadura útil.
Defensa que l’individu, en estat natural, es regeix per la llei del més
fort i no existeix justícia ni propietat ni sociabilitat. Per això
l’individu, quan es troba en una societat civil, el seu instint l’obliga
a buscar pau i benestar i tots firmen un contracte mitjançant el qual es
donen un sobirà a qui li donen els seus drets. D’aquí, doncs, es forma
l’estat que és el conjunt de tots els drets dels individus que han
renunciat a ells. L’Estat ha de garantir protecció i el seu poder
absolut no té límits. El dictador encarna l’Estat, i el seu interès i el
del poble coincideixen (o haurien de fer-ho). Els seus objectius són
l’èxit, l’ordre, la pau i la prosperitat.
Hobbes introdueix dins el poder absolut les necessitats de la burgesia:
un poder fort que protegeixi i garanteixi l’ordre, l’estabilitat i la
pau. Les teories de Hobbes es troben exposades al “Leviatan” (1651,
primera edició).
- JOHN LOCKE: teòric de la revolució de 1688.
Defensa que els humans, en estat natural, es troben de forma pacífica i
bona i que posseeix uns drets naturals,m que són: propietat i llibertat.
A partir d’això es diu que l’individu té, per tant, uns drets anomenats
drets humans que l’Estat ha de respectar. D’aquí sorgeix la idea del
poder legislatiu exercit per l’assemblea. A més, els individus
s’associen per garantir la llibertat i la propietat. Aleshores, es pot
dir que es necessita un poder judicial que persegueixi els individus
disconformes. I en tercer lloc,hi haurà el poder executiu, representat
pel rei, i que decidirà en casos no fixats per la llei i, per tant, on
no poden intervenir els jutges, el poder judicial.
Locke defensa i legitima els interessos de la burgesia enriquida: el
control del poder. Tot això ho trobem al seu llibre “Tractat sobre el
govern civil” (1690).
Vegem-ne els esdeveniments històrics com van produir-se:
Al 1603 va començar a regnar Jacob I (Estat monàrquic, doncs), i el
problema que va voler solventar primer fou el d’assolir la pau amb
Espanya, cosa que es podia fer amb un matrimoni reial, molt normal en
aquesta època. No ho va aconseguir, ja que el príncep hereu, Carles I,
es casà amb una germana de Lluis XIII de França. Però el segle XVII a
Anglaterra és un segle de revolució. Per què? La raó és simple. Fins
aleshores s’havia acceptat que el rei ho era per elecció divina o per
haver heretat la corona d’un altre que l’havia rebut directament de Déu.
No es concebia teològicament que el rei compartís la seva sobirania amb
d’altres potestats o autoritats de llinatge no diví. Però de cop i
volta, els nobles i eclesiàstics van començar a rebre privilegis i va
sorgir la idea de sobirania del poble per sobre, fins i tot, del rei:
tant el poble com el qui el dirigeix ha de rendir comptes dels seus
actes. Com és normal, la monarquia això no ho acceptava i seguia essent
de caràcter absolutista. D’aquesta manera, es convocaven Parlaments
només per cobrar els impostos i no per escoltar el que demanava el
poble. Des del 1629 al 1640 no es convocà cap Parlament per temor a les
queixes del poble. El 1640 se’n convocà un de curt i el mateix any,
animats pel bon resultat del primer, un de llarg que durà tretze, i que
és el que es va rebel•lar contra el rei i el condemnà a mort.
El Parlament anglès era format per dues cambres: una pels “lords” i una
altra pels “comuns”. El seu primer objectiu havia estat treure-li una
mica de poder al rei, cosa que aquest no va acceptar.
Al 1660 es va dissoldre el Parlament i es formà una Convenció Nacional
que oferí el tro a Carles II, fill del monarca executat. Amb això
s’havia d’acabar el cicle revolucionari anglès, però no va ser així. La
col•laboració entre el monarca i el Parlament havia de manifestar-se en
dos punts:
- Els subsidis (diners) que el rei sol•licités havien de ser aprovats al
Parlament.
- Les lleis de la corona també havien de ser aprovades pels
parlamentaris.
Carles II va voler eludir aquestes limitacions fins a la seva mort.
Jacob II, el seu successor, v regnar només durant tres anys, ja que al
1688 van oferir la corona a Maria i Guillem d’Orange i hagué de fugir.
Amb això la sobirania de la nació passava de ser una noció teòrica a ser
una realitat pràctica: la voluntat dels anglesos era qui decidia qui i
de quina manera havia d’ocupar el tro.
Podem dir que això era un pas del pensament del teòric Hobbes al de
Locke. Resumint, podem dir que el moviment revolucionari tracta de
completar un procés iniciat per la Reforma anteriorment amb l’objectiu
d’aconseguir la tranquil•litat del burgès que no es veuria molestat per
l’Església o l’Estat que eren qui en un principi havien tingut el poder.
Segle XVII: La burgesia reclama més poder (Contra la monarquia absoluta)
- Qui és la burgesia?
- Per què reivindica més poder?
Perquè aporta més diners.
Anglaterra:
- La burgesia aconsegueix aliar-se a la noblesa. (Parlament en detriment
del poder del monarca). Revolució de 1688, “La Gloriosa”
Europa:
- La burgesia no aconsegueix aliar-se a la noblesa. Fracàs (haurà
d’esperar al segle XVIII)
Anglaterra
1ª ½ XVII |
Guerra civil
- Disputes entre la
monarquia i el parlament
- (burgesia + poble Contra rei + nobles. |
2ª ½ XVII
|
1649: Cromwell
(República) |
|
- 1660:
Restauració: Burgesia + nobles (Parlament) - Monarquia.
(el poble es queda fora: ha estat el tonto útil): És marginat. |
Hobbes
|
Partidari de
l’Absolutisme.
Doctrina dels sofistes
En contra del iusnaturalisme: estat de naturalesa. |
- Esquemes
Filosofia política anglesa. Segle XVII-XVIII
Thomas Hobbes.
- Absolutisme. La dictadura útil.
Introducció:
- Nova societat.
- Alliberament de la submissió a l’Església.
- Anglaterra: inestabilitat política i social
o Traducció psicològica individual:
La inseguretat
La por al desordre
La guerra civil.
- Com definir la nova autoritat un cop vençuda i negada la vella?
Diagnòstic.
- La naturalesa humana. Influència sofistes
- La raó natural.
Prescripció
- Pacte irreversible.
o Cedir la llibertat a canvi de garantir la pau.
o Societat per garantir la vida.
o Règim polític ideal: Monarquia absoluta.
o Poder il•limitat de l’Estat.
Cap poder se li pot oposar.
Pèrdua de poder i influència de l’Església.
Tema a debat: La raó d’Estat.
ABSOLUTISME – LIBERALISME
HOBBES
Respon a l’evidència de que:
1. Els individus que concorren en el mercat són bàsicament egoistes.
2. De l’ambició de molts
monarques i barons feudals.
3. Relats etnogràfics:
americans que viuen en estat de naturalesa. Quan Hobbes parla d’estat de
naturalesa està pensant en aquests relats.
El punt crucial, filosòficament parlant, de la innovació hobbessiana és
el rebuig de la concepció aristotèlico-escolàstica de la naturalesa com
disposada teleològicament i per la seva substitució radical per una
metafísica mecanicista que no admet més causes que les eficients i
materials, tot rebutjant les causes finals i formals.
- La CIVITATS (l’Estat) és el resultat del xoc dels individus concebuts
com cossos materials.
- L’objecte que perseguim ja no és un fi, sinó a l’inrevés: el DESIG és
l’efecte que causa l’objecte (causa eficient).
Marc històric
L’egoisme de l’homo oeconomicus emergent, la guerra civil anglesa, les
ambicions expansionistes dels monarques europeus, la guerra dels Trenta
Anys. En aquest context, com en l’Hel•lenisme, la societat tenia que
veure’s de la manera més natural com un afegit d’individus d’àtoms
constituents (no com el tot orgànic de la pólis). I la idea d’un pacte
entre aquests individus, d’un contracte destinat a construir una
societat el més avantatjosa possible per a tots havia de resultar
plausible.
Això vol dir que els individus poden fer-se una idea de “bé”, dels
objectius que els convé perseguir per a si mateixos, al marge de la
societat. Això és el que ansiaven (i fins a cert punt, aconseguiren) les
filosofies hel•lenístiques amb la el seu refinat cultiu de l’autonomia
moral de l’individu.
L’individu no pot fer res per si sol enfront les pròpies passions; per a
vèncer-les cal que surti fora d’ell, cal recórrer a algun punt extern de
recolzament.
La filosofia política moderna no redefineix el concepte del “bé” de
l’individu en sentit postclàssic. Les teories polítiques absolutistes,
com després les liberals, no s’articulen entorn d’una determinada ideal
del “bé”, no parteixen d’ella, sinó de “drets”. De drets (“artificials”)
atorgats pel sobirà als seus súbdits –com l’absolutisme-; o de drets
(“naturals”) cedits pels individus al poder polític perquè aquest
procuri pels interessos col•lectius –com el liberalisme-.
Sobretot drets de propietat, de drets sobre les coses que permetin
regular les relacions entre els individus, solventar els conflictes
d’interessos. Aquests drets poden brollar del sobirà (Hobbes: “De Cive”,
VI, 1,9, Leviathan, cap. XXIX), com tenia que pensar l’absolutisme, o
derivar del dret (natural) a la propietat del propi jo.
Allò important és que en trencar amb el concepte clàssic de virtut, el
pensament modern no pot vincular l’afirmació d’aquests drets a cap noció
de bé humà.
El liberalisme polític creu que no és necessària la virtut, ni
equivalent funcional perquè baixi una sort de regne de Déu a la terra.
L’absolutisme rebutja la realitat d’un regne natural de la gràcia i
declara impossible l’ideal clàssic de la virtut ciutadana; però
tanmateix creu que pot trobar un equivalent funcional d’ella, i
construir, sense cap altre material que el de l’individu “caigut”, un
regne artificial de la gràcia, que rectifiqui les errades de la
naturalesa. No es pot entendre d’altra manera el “déu mortal” de Ho es,
que ha de dur als individus un imperi de la raó.
Durant el segle XVII cau en descrèdit la “indústria” cristiana
tradicional de lluita contra les passions: la seva repressió per un
super-ego més o menys restrictiu. L’apologia absolutista de la sobirania
pot veure’s com una tècnica o “indústria” alternativa: la de la coerció
estatal.
LIBERALISME POLÍTIC
John Locke
(1632-1704)
“Epístola sobre la tolerància”
“Dos tractats sobre el govern civil”
“Raonabilitat del cristianisme”
Marc històric
Des de jove Locke pogué comprovar el fracàs de la Revolució i el de
l’etapa posterior (1649-1658). Els problemes que havien intentat
solucionar seguien vius: intolerància religiosa i política,
centralització del poder, la manca de pau i seguretat...
La necessitat de que la raó i el sentit comú s’imposessin sobre el
fanatisme i la intransigència, és una constant al llarg de tota la seva
vida.
Punt de partida
Existència de Déu que ordena la realitat i la possibilitat de la raó per
abastar a conèixer aquest ordre.
La informació sensible proporciona a la raó dades suficients per arribar
a la conclusió de l’existència de Déu, creador d’un ordre al qual està
sotmès l’ésser humà-.
La raó humana descobreix la llei natural després que aquesta és volguda
per Déu.
Tolerància religiosa
Sota el concepte de “tolerància religiosa” s’aplegaven situacions
d’ordre social, seguretat pública, unitat nacional, etc... Un cop més el
problema religiós servia per emmascarar autèntics conflictes econòmics i
de poder polític. El problema religiós era, doncs, plenament un problema
polític.
Anglaterra, segle XVII
La lliure interpretació de la Bíblia, pròpia del protestantisme,
suposava ja el principi de la tolerància. A l’Anglaterra d’aquesta època
s’havia imposat la primacia del rei en matèria religiosa. La Guerra
Civil produí un autèntic enfrontament entre la Baixa i l’Alta Església.
- Baixa Església: composada per corrents diversos, defensors tots ells
de la tolerància.
- Alta Església:
o Alt clergat (presbiterians, puritans, i anglicans).
o Classes poderoses (tories)
o Eren contraris a catolicisme (poder de l’Església e Roma)
o Contraris a la tolerància
o Partidaris de l’autoritat de l’Església sobre l’Estat.
Triomf de la Revolució: cert clima de liberalisme (Cromwell)
Divisió de la tolerància
1. Respecte a les opinions purament religioses i culte diví: absoluta
tolerància.
2. Respecte a les coses que no són bones ni dolentes socialment (ús de
les riqueses, nombre de fills, maneres de comportar-se i vestir):
Tolerància mentre no pertorbin la pau de l’Estat.
3. Respecte als vicis i virtuts: Els jutges no han de ser ni moralistes
ni censors: Tolerància en aquest camp. Només es perseguirà si fan mal a
l’Estat.
Política
“Assaig sobre el Govern Civil”
Antecedents:
- Hobbes: Estat de naturalesa: tots tenien dret a tot. Guerra de tots
contra tots. Cap límit al desig.
Locke: Definició de l”Estat natural”: És un estat positiu, enfront el de
“guerra” que és d’odi, destrucció, por i temor constant.
Locke accepta com a punt de partida l’existència de comunitat de béns en
estat de naturalesa: un estat caracteritzat per la virtut natural, però
també per la pobresa, “pobre però virtuosa”.
Per què pobra?
Perquè no hi havia manera de fer rendir el factor treball. No tenien
estímuls uns individus en estat natural, perquè la naturalesa els
brindava amb prodigalitat les necessitats mínimes.
Locke dóna per bona, a l’igual que Hobbes, l’equació: TERRA EN COMÚ =
TERRA SENSE CONREAR.
A partir d’aquí, el problema per a Locke consisteix en justificar
normativament l’aparició de la propietat privada independentment de
l’aparició del poder polític.
“Second Teatrise”
Allí comença Locke per definir la PROPIETAT PRIVADA tot vinculant-la al
TREBALL, de manera que, fins i tot, en estat de naturalesa, qualsevol
individu que dugui a terme un treball es converteix ja en un propietari
privat, adquireix drets naturals de propietat sobre els fruits i els
mitjans del seu treball abans que ningú se’ls pugui reconèixer:
Locke establirà el que podríem anomenar les “condicions de legitimitat
moral” de l’apropiació privada de béns originàriament col•lectius.
És a dir, l’apropiació privada per qualsevol individu de la terra –o
d’un altre recurs- és un “dret” seu si i sols si, un cop realitzada,
deixa prou recursos als altres perquè ningú no estigui pitjor que abans
de dur-se a terme l’apropiació –en l’era de la “comunitat de recursos”.
LA IDENTIFICACIÓ
NATURAL DELS INTERESSOS PARTICULARS:
LA SOLUCIÓ LIBERAL
Quin és l’ideal de l’harmonia social?
La solució liberal consisteix en la identificació natural d’interessos
particulars. Una sortida que, a l’inrevés que la propiciada pel programa
normatiu de Rousseau, implica una acceptació completa de l’ordre social
i de la vida econòmica emergents, ja que els liberals no són persones
rebels.
Els vicis privats porten beneficis públics
El benefici públic està millor servit pel mal privat, per aquella força
que constantment busca el mal i constantment obre el bé. Aquesta força
és el MERCAT. Però...
Com pot el mercat obrar tan milagrosament?
Com, a partir de l’avidesa de l’orgull, de les passions, de l’interès
particular i de ‘”amor propi” pot sorgir el bé públic, l’interès públic?
(Som a les antípodes de l’éthos clàssic).
Els filòsofs buscaven un legislador savi, un “gran educador”, que
instituís un “despotisme legal” capaç de posar en marxa l’ordre social.
Per això encara parlaven de virtut. Els filòsofs protoliberals i
liberals troben un mecanisme que converteix el “viciós” en un “mal
calculador”, és a dir, en un individu poc conseqüentment egoista. Aquest
mecanisme és el mercat.
La doctrina liberal no vol deixar en mans de l’autoritat, de la
sobirania, la definició del que calgui entendre per interès públic. (no
podia admetre que és el poder polític qui crea els drets de propietat i
que els atorga segons el seu criteri). És per això que Locke busca una
base jurídica en l’estat de naturalesa mateix, abans de l’existència de
l’Estat.
Terra |
Terra |
i
j
|
i

|
|
Si l’individu (i) s’apropia de la parcel•la de terra T amb objecte de
conrear-la, però deixa terres suficients perquè els altres individus
continuïn recollint d’elles –sense conrear-les- els mateixos fruits que
obtenien abans de que (i) s’apropiés de T, aleshores l’apropiació
privada de T és un dret de (i).
Però la definició del dret de propietat segons Locke té més
implicacions:
- Imaginem, per comoditat, que només hi ha 2 individus, (i) i (j), que
viuen en T; és a dir, T és tota la terra de que disposen (i) i (j).
- Imaginem ara que (i) s’apropia de T.
Segons Locke aquesta apropiació serà també legítim ((i) tindrà “dret” a
ella), si (i) conrea T amb ajut de (j) com assalariat, -i el salari de
(j), mesurat en productes collits en T- és igual o major que la massa de
béns materials espontanis que (j) recol•lectava en T abans de que (i) se
l’apropiés.
I si (j) no vol dependre per a substituir de (i) ???
(És a dir, que es negui a perdre la seva llibertat)???
Aquesta definició lockeana de la legitimitat de l’apropiació privada
palesa pregonament com es perd la noció clàssica de llibertat amb la
cultura moderna.
La llibertat liberal és sols llibertat per posseir privadament i per
intercanviar béns en el mercat, i passa per bona només en la mesura en
que promou el benestar material, en la mesura en que multiplica els
“fruits de la indústria” humana, no perquè ella mateixa sigui en si un
valor fonamental en el que ha d’arrelar el bé privat, la bona relació
dels individus amb si mateixos, entre si i amb els béns materials:
aquesta n’és una altra conseqüència de la pèrdua moderna de la noció de
bé privat.
El liberalisme aspira a una “harmonia”, però no pas basada en
l’agregació de “béns privats”, però és “harmonia” en el sentit de que
promet solventar els conflictes entre els individus promovent l’”interès”
de cadascun d’ells tal com és, sense aspirar a canviar-lo.
Com assolir que la persecució individual de l’interès egoista es
tradueixi en defensa o preservació de l’interès de tots, de l’interès
públic?
Tres possibles solucions a aquest problema donaran lloc a tres
tradicions de filosofia política entre els segles XVII i XVIII.
1) La fusió republicans moderna d’interès privat i interès públic.
2) La identificació natural protoliberal dels interessos privats.
3) La identificació indirecta, postabsolutista, dels interessos privats
per la sobirania.
LA FUSIÓ
REPUBLICANA
D’INTERESSOS PRIVATS I INTERÉS PÚBLIC
LA VOLONTÉ GÉNERALE DE ROUSSEAU
(No coincideix sempre
amb la voluntat de tots o de la majoria)
El legítim AMOUR DE SOI (una versió de l’autoconservació) desemboca en
un desmesurat AMOUR PROPRE, en un egoisme fatu i cec.
Què ha propiciat aquest trànsit?
El desenvolupament de les arts i les indústries, el progrés de la
civilització, ha multiplicat els béns materials i, amb ells, les
necessitats i desitjos dels individus fins degenerar-los en “vertaderes
necessitats”, resultant més dolorós passar-se sense elles que no pas el
plaer de tenir-les.
Rousseau es malfia de la riquesa i en lloa l’austeritat. (ARTS: que la
propietat privada porta, és a dir, eines, instruments, maquinària...).
Rousseau no creia en el pecat original. La idea de l’autonomia moral li
era també aliena. Tampoc creia en la gràcia. Rousseau es decanta per
evitar la temptació, per “retornar a la naturalesa”. Però Rousseau no
era tan sols un nostàlgic; era també un filòsof polític que exercí una
poderosíssima influència sobre la Revolució francesa.
Primer Discurs. Discurs sobre les ciències i les arts
Edenització de l’estat de naturalesa.
Entre el Primer i Segon Discurs (el dedicat a esbrinar l’origen de la
desigualtat) hi ha la lectura de Hobbes; intenta “acomodar-se als fets
presentats cruament per Hobbes, tot conservant els valors afirmats per
Grotius (simplicitat dels primitius, derivada de la seva comunitat de
béns i absència del desenvolupament de les vàries “arts” que la
propietat privada comporta.
Segon Discurs. Discurs sobre el origen i els fonaments de la
desigualtat entre els homes
La naturalesa de l’individu és bona, d’ella en brolla la “pietat
natural”. Guiats per ella viuen els individus en un veritable ordre
natural.
Rousseau considera irreversible l’entrada dels individus en l’estat
civil, el seu allunyament de l’estat de naturalesa. Per això ha de
cercar un model d’estat polític viable i el més proper possible a la
“pietat natural” dels individus, una organització de la vida
social-civil, el menys danyosa possible; en definitiva, el mal menor.
Tal és l’objecte del”Contracte Social”.
- La guerra de tots contra tots no és una condició de l’individu
natural, sinó el primer estadi de l’individu civil. Però, en la mesura
en què l’entrada en aquest estadi no pot ja impedir-se, es fa necessari
inquirir quina serà la millor constitució dins d’ell.
Rousseau abandona la seva concepció adàmica de la naturalesa humana quan
entra a discutir la constitució de l’Estat polític. Rousseau ja els veu
aquí cegats pel seu INTERÊT PARTICULIER en quant abandonen la condició
“natural”.
Els individus que s’entesten en un procés polític constituent poden
estar enlluernats pels seus interessos particulars –per les “funestes
llums” de la civilització”-, però no per això deixen d’estar desproveïts,
en tant que individus naturals, de drets inal•lienables. No és, doncs,
el sobirà qui crea el dret i ho atorga als súbdits, sinó les parts
contractants qui creen la figura del sobirà perquè protegeixi de la
millor manera possible aquests drets prèviament existents, anteriors a
la CIVITAS.
- La llibertat i la felicitat són cosa de l’individu “natural”;
l’individu civil tan sols pot assolir una imitació d’elles.
Rousseau no vol de cap manera un “Contracte de submissió” al sobirà; vol
un “contracte d’unió”, un contracte “social” dels individus, a través
del qual, i sols a través del qual, emergeixi la sobirania com
entronització de la “voluntat general”.
Que hi hagi autoritat política no conforme amb la “voluntat general” és
una òbvia possibilitat per a Rousseau. Aquesta “voluntat general” que
nia en cadascun de nosaltres, és una mena de restes de la “pietat
natural” de la que els subjectes no estan desproveïts a l’hora de
concertar el pacte social. I és aquesta “voluntat general” ínsita en
cada individu la que permet a aquest jutjar si l’autoritat sobirana
marxa o no d’acord amb ella.
La conservació de l’estat, del cos polític.
L’Estat de Rousseau ha de servir per frenar el luxe, conservar la
simplicitat dels costums, per mantenir en la mesura del possible la
igualtat de nivells i fortunes. D’altra manera, el vici s’anirà
apoderant dels ciutadans fins el punt de que, debilitada progressivament
la “voluntat general” en cadascun d’ells, esperonats i sense brida l’”interès
particular” i “l’amor propi”, els propis fonaments de l’estat es
desfarien, el contracte social s’aturaria, i només hi hauria lloc per a
la tirania (o per a l’anarquia) dels interessos particulars. ... Doncs,
si ha de conservar-se el contracte social, els ciutadans han de
conservar amb ells quelcom de virtut.
- No cal enganyar-se, la virtut de Rousseau s’acosta molt a la virtut
espartana, la capitulació completa, és a dir, de l’individu enfront la
“salut de la república”. Rousseau és ambigu respecte de la forma d’Estat
que millor encarna la “voluntat general” (monarquia, aristocràcia,
democràtica); és ambigu respecte de la propietat privada. Com a crític
de la cultura moral del seu temps, se sent temptat d’oposar-li la
“pietat natural” i la simplicitat de l’ésser humà “natural”. Com a
crític polític, com a enemic de la cort i de l‘élite parisenca, recorre
amb més freqüència al model de la virtut espartana. I per incompatibles
que siguin aquesta virtut espartana i l’”individu natural” entre si,
ambdues donen suport al rebuig de la vida material i intel•lectual
moderna basada en l’”amor propi” i en l’”interès particular”, en
l’esclavitud de les necessitats, i dels desigs, en l’avidesa, en l’”opressió”
i en “l’”orgull”.
Res de tot això existia en la condició natural de l’individu. L’individu
“natural” ignora aquestes cuites i la república espartana les sufoca tot
educant els seus ciutadans en l’autorepressió: (FUSIÓ D’INTERESSOS EN LA
“VOLUNTAT GENERAL”
Autors
|
Estat de
Naturalesa |
Objectius
|
Estat
Civil |
Thomas Hobbes |
Egoisme,
individualisme ferotge. Estat d’odi i destrucció. Temor
constant.Llei natural: llibertat i igualtat: ús de la força.
Guerra de tots contra tots
(Influència sofistes) |
Legitimar
Monarquia Absoluta. El poder absolut = ordre, pau.
Doncs la igualtat i la llibertat porten al caos.
Conservadors. |
Contracte
irreversible entre individus.
Renuncien a la llibertat i ús força. Nega dret rebel•lió.
Sobirà (persona o assemblea): monopoli del poder i també
autoritat religiosa. |
John Locke |
Estat de pau i
llibertat. Virtut natural. Estat positiu. Comunitat de béns,
però...pobresa, perquè...
Terra en comú = terra sense conrear. Falten estímuls per produir
més.
(Influència iusnaturalisme)
(Relats de les Amèriques: immens territori: hi ha per tothom) |
Preservar la
llibertat natural de decisió mitjançant el Parlament.
Legitimar propietat privada individual mitjançant el treball, en
contra de la propietat comunal. Beneficia Burgesia
Legitima la privatització de les terres comunals que els pobres
tenien per complementar la dieta i llenya. Marginar “levellers”
i “diggers” (socialistes i comunistes d’aquella època). |
Contracte
reversible. Sí dret rebel•lió.
-Parlament: centre de la sobirania.
-Límits al poder polític.
Legitimació drets burgesia.
Amb el pacte es consolida llibertat, la vida i la propietat. No
es renuncia a res. |
Jean Jeacques
Rousseau |
Estat del bon
salvatge (relats de la Polinèsia)
Pietat natural
Instint per la pròpia conservació
Però... naturalesa poc generosa. Cal treballar en comú per poder
viure-hi |
Denunciar la
desigualtat entre la cort i el tercer estat. Nostàlgia de la
seva Ginebra nadiua, i crítica al luxe i depravació de la cort
de Versailles.
Beneficiar el tercer estat. |
. Els
mals que Hobbes assenyala en l’estat natural, és de fet l’estat
civil: guerra de tots contra tots (egoisme provocat per la
divisió del treball (especialització), apropiació terres,
desigualtat...). Ningú no renuncia a la llibertat: en guanya més:
la de tots que es fonen en una sola voluntat. Contracte Social.
Voluntat general:
(No pas la majoria, no la suma de voluntats. Idea del bé de
Plató)
Pot ser autoritària si convé “al poble”. NO importa model de
govern si es compleix la voluntat general |
|
|