La Febre d'Or (1890-1892)

  1. Argument i trets bàsics
  2. Fragments escollits
  3. Guia bibliogràfica
  4. Suggeriments didàctics

Esquerra: Portada de la primera part de La Febre d'Or publicada el 1928 per Gustau Gili.

Dreta: Façana de l'antic Borsí de Barcelona, centre neuràlgic de la febre d'or que visqué la burgesia barcelonina a la dècada dels vuitanta del s. XIX. Foto Català Roca.

 

1. Argument i trets bàsics

La novel·la més extensa i ambiciosa - però no pas la més reexida - de Narcís Oller aparegué en tres volums, entre el 1890 i el 1892. El tema bàsic és , un cop més, l'obsessió pel diner, centrada en l'enriquiment fàcil que s'aconsegueix mitjançant l'especulació borsària. La figura del nou ric que genera aquesta economia especulativa és acuradament analitzada per Oller. La base històrica és real: la febre d'or que esclata a Barcelona entre el 1880 i el 1881. El protagonista, el menestral Gil Foix, deixa el seu ofici de fuster per esdevenir un ric burgès gràcies a la traça i astúcia que exhibeix en els seus moviments borsaris. Foll d'ambició, es lliura a una desenfrenada cursa vital, plena de riscos i extravagàncies per esdevenir un conspicu representant de l'alta burgesia barcelonina. La cosa, com ja preveuen els seus familiars més assenyats, acaba com havia d'acabar: amb el protagonista tornant al seu antic ofici de fuster i completament arruïnat. La filla de Gil Foix, la Delfineta, rebutja des del primer moment el nou estil de vida de la família. És ella qui pren la iniciativa i es declara al seu oncle Francesc. Un cop casats, tindran cura del Gil Foix arruïnat i mig boig. En definitiva: aquesta novel·la és una llarga llista de conspiracions, maniobres, deliris de grandesa, escàndols i contradiccions, i tot plegat confegeix un gran quadre de la societat barcelonina en plena ebullició finsecular.

Els paral.lelismes amb L'escanyapobres són ben evidents: en tots dos textos, hi ha una intenció moralitzadora, hi ha una defensa del capitalisme productiu i un rebuig de l'especulatiu. També es denuncia l'extremisme, la irreflexió, la gasiveria, la roïnesa d'esperit...

Amb La Febre d'Or Oller assoleix el ple domini de les tècniques realistes-naturalistes. Podem considerar-la, doncs, aquesta novel·la com el punt culminant de la narrativa d'Oller i, per extensió, del realisme català. És una novel·la llarga i complexa, que vol retratar la societat catalana de la Restauració, i que integra personatges i ambients ja apareguts en novel·les anteriors.

Barcelona és l'espai central d'aquesta novel·la. Barcelona , cap i casal, màxim exponent de l’embranzida finisecular, és la nineta dels ulls d’Oller. Enamorat de París, el catalanisme d’Oller sovint es tenyeix de barcelonisme mal dissimulat. Fruit d’aquest barcelonisme, lloa sense reserves un conspicu representant de la Restauració, com l’alcalde Rius i Taulet, a qui atribuïa el principal mèrit com a motor de l’Exposició Universal . I encara fou més incondicional la seva adhesió a un altre gran alcalde de Barcelona, el doctor Robert, prohom a més , aquest sí, de la Lliga. Aquesta novel·la és una magnífica descripció de la Barcelona menestral i burgesa del finals del s. XIX, i hi apareixen els corrents estètics i culturals que, arribats de París, amararen la vida de Barcelona i l'encimbellaren a fites mai assolides. A Barcelona i a Vilaniu, s'hi afegeix en aquesta novel.la també el protagonisme de Paris, per qui Oller sent una profunda i incondicional admiració.

El Zeppelin. Oli sobre tela del pintor vallenc Jaume Mercadé. Amb aquesta magnífica visió pictòrica de Barcelona ( amb el Tibidabo al fons), Mercadé va guanyar el premi internacional de pintura de Barcelona de 1930. El quadre, pertanyent a una col·lecció particular , és, com les novel·les de Narcís Oller, una magnífica mostra del barcelonisme actiu i sincer del món cultural vallenc.

2. Fragments escollits

  • 1a part, cap III: "El primer àpat solemnial de la família Foix" , que serà, segons el seu cosí Josep Yxart, un episodi que assolirà fama justa:

-Bé , doncs - féu en Foix per acabar i ben satisfet de l'obsequi que ja esperava-: vostè seurà a la meva dreta; la Pauleta a l'esquerra; al costat seu en Bernat; després la Catarina; l'Eudaldet allà baix; ara, tu, Delfina, entremig d'en Francesc i l'Eladi; i tu, Jordi, al costat de la mare. Està bé? Doncs som-hi.

Tots s'assegueren; però en Gil s'ixecà de seguida, i recolzant els punys a la taula començà:

- Ara, si visqués el senyor oncle, el pobre mossèn Pere, ell beneiria la taula. I (deixeu-m'ho dir) - continuà prenent l'accent oratori a què tan tendia - dues absències lamento: l'una, la d'ell, disposada per Déu, l'acato amb resignació; l'altra arrenca del meu cor una protesta que no vacil.lo a fer aquí, davant de tots, encara que sense rancor. Ja ho sabeu: el meu deliri és la família: no en tinc prou amb els que porten sang de la meva sang, que vull també aquells amb qui sols llaços d'afinitat em lliguen. A tots vos estimo, per a tots treballo. Si Déu no em trenca la protecció que m'ha portat de senzill fuster a ser amo de la casa de banca que estrenarem per Cap-d'any, i que vull fer-me la il.lusió que avui inaugurem amb benediccions i goig de tots, tots en tocareu els resultats.

  • 1a part, cap XX. Amics i coneguts donen el condol als germans Foix per la mort de la mare:

Ambdós homes, bon xic més calmats, es dirigiren a la sala. Aquesta ja era plena de senyors, drets, formant grupets, parlant baixet. En Foix anà estrenyent mans, silenciós, acompanyant l'estreta encaixada amb una torçada de cap, tota compungida, que volia dir: - Gràcies. ja ho veuen. Per fi sos ulls descobriren el governador, que li allargà ambdues mans.

- ¡Cuánta molestia!- féu en Foix, alhora que li saltava una llàgrima d'agraïment -. Ah! ¿I vostè, mossèn Ignasi? Dispensi'm: no l'havia vist. Estic no sé com.

A poc a poc anaren entrant les primeres figures de la banca, del comerç, de la Borsa, de la política, encabint-se com pogueren en aquella saleta, pel rebedor, pel menjador, pels estrets corredors d'aquell piset. Tota una gentada s'arrenglerava escala avall, es premsava dins el portal, o esperava fumant a baix a la placeta, ocupada ja pel gran cotxe de luxe, els de respecte, i llargues fileres de nois de l'Hospici i noies de la Misericòrdia

Però els fums que tornaven a pujar al cap d'en Foix li esvaïen altra volta els records negres. "La presència d'aquells milionaris, de les autoritats, de les primeres potències de Barcelona, plantades en vano davant d'ell, era ben bé l'apoteosi d'aquella celebritat tan sospirada, obtinguda a còpia d'afanys i contratemps. En Jodi havia tingut raó: havia arribat al capdamunt, era l'home del dia".

Gràcia, oli sobre tela del pintor Oleguer Junyent, (1928) reproduït a la porta de la revista D'ací i d'allà. S'hi representa una processó del Corpus travessant el popular barri de Gràcia.D'ací i D'allà era un revista adreçada a un públic culte, burgès i barceloní, però no defugia la informació més frívola, com la moda o les notes de societat. Una revista, en suma, molt noucentista, dirigida per Carles Soldevila. Tot i que Oller , ja gran, evitava el contacte amb el món cultural noucentista, perquè aquests en principi desdenyaven Oller, des de revistes com D'ací i d'allà es parlava amb respecte de l'obra d'Oller. Així, a partir del 1925 el reconeixement públic d'Oller com a pare de la novel·la catalana moderna vingué a reconciliar l'escriptor amb les noves generacions.

3. Guia bibliogràfica

Edicions escolars
  • Oller, Narcís: La Febre d'Or (2 vols.) Barcelona: Edicions 62. 1996 (Les millors obres de la Literatura Catalana, num 48 i 49). Introducció molt breu a cura de Carme Arnau. L'extensió de l'obra és un greu hàndicap per la seva difusió en el circuit escolar. Potser fóra útil plantejar-se una versió reduïda. I ho dic amb el màxim respecte per l'obra del novel.lista i sense voluntat de trepitjar cap ull de poll purista.

Guies de lectura i comentaris de text

  • Busquets i Grabulosa, Lluís: Literatura Catalana. Textos d'Orientació Universitària. Barcelona: Edicions del Mall. 1985 (2a ed). pp34-39. Esquema de l'argument, molt complet i útil. També hi ha una anàlisi general de l'autor, unes propostes de treball i una guia bibiliogràfica

4. Suggeriments didàctics

  • Ruta per Barcelona. Camps i Trilla. en el seu llibre Narcís Oller: la novel.la d'una època (pp.133-139) proposen una ruta per la Barcelona vuitcentista dels personatges ollerians. La ruta és valida tant per a La Febre d'Or, com per a La Papallona, La Bogeria i Pilar Prim. Però, és indiscutiblement en La Febre d'Or on apareixen més clars, nítids i amb protagonisme per ells mateixos els paisatges i els espais barcelonins. La Ruta de Camps i Trilla inclou llocs emblemàtics com la LLotja, el Port Vell, el Passeig de Colom, l'Església de Santa Mònica, el Liceu, les Rambles, el Mercat de la Boqueria, la Plaça de Narcís Oller ( amb un bust seu), l'Estació del Nord, el Manicomi d'Horta, l'Hipòdrom de Montjuïc i el Cementiri de Montjuïc.
  • Literatura i Cinema. Gonzalo Herralde va fer la versió televisiva i cinematogràfica de la novel.la. En format televisiu, consta de 3 capítols de 100 minuts cadascun. A les grans pantalles, es projectà amb una durada de 120 minuts. Tot i que no arriba a la indiscutible qualitat i interès de l'adaptació que el mateix Herralde va fer de la novel.la de Marsé Últimas tardes con Teresa, la pel.lícula es fa de bon veure. Amb guió de Guillem Jordi Graells i música de Joan Albert Amargós, el film es mostra respectuós amb la novel·la i recrea amb encert els ambients valllencs, barcelonins i parisencs. El rodatge fou tot un esdeveniment a Valls, i nombrosos vilatans participaren com a extres. Està protagonitzada per Fernando Guillén, Rosa Maria Sardà, Alex Casanovas, Charo López i Enric Arredondo. Es pot adquirir directament a RTVE
  • Treball interdisciplinari amb Economia. El funcionament de la Borsa, el moviment de capitals, la composició en accions de les empreses... a partir de la novel.la es pot aprofundir en camps que cal conèixer en aquest moment capitalista i globalitzat en què ens trobem..
  • Treballa interdisciplinari amb Història. La Revolució Industrial (el ferrocarril, la nova societat de patrons i proletaris, la transformació urbanística de la gran ciutat...) és el marc de la novel.la. La novel.la com a fotografia d'un tros de vida social en procés adquireix en aquesta novel.la tota la seva autèntica dimensió.