 | 1.- Introducció |
Els exercicis que hem realitzat fins al
moment seguien tots una mateixa estructura en 5 punts: 1)
Introducció, 2) Tasca, 3) Procés, 4) Recursos i 5)
Avaluació.
Aquesta és, formalment,
l'estructura que pot tenir una webquest. Freqüentment l'apartat
recursos s'inclou dins del “procés”, i s'afegeixen dos
apartats més al final de l'exercici: -Conclusió i
Crèdits. També es pot afegir una guia per al
professorat.
Us heu preguntat perquè hem
dissenyat els exercicis amb aquesta estructura o quins avantatges
tenia aquesta estructura sobre altres possibles a l'hora de facilitar
l'aprenentatge? Ens poden ajudar les webquests a ensenyar competències bàsiques?

 | 2.- Tasca |
En l'activitat d'avui aprendrem més
d'aquest tipus d'exercici (
webquest), i d'altres relacionats (
recerca del
tresor).
Estudiarem en quins principis psicopedagògics s'inspira el disseny d'una
webquest.
Buscarem
webquests per internet, relacionades amb la nostra
especialitat i, finalment, començarem a dissenyar la nostra primera
webquest.

 | 3.- Procés |
1.- Buscarem el significat de la paraula "
Webquest" per internet, i aprendrem la diferència entre
webquest i
recerca del tresor.
2.-
En un document de text contestarem a les següents preguntes, a partir
de la informació que podem obtenir utilitzant l'apartat "Recursos", i
amb els materialsamb suport de paper que us hem facilitat:
I.- Quins
principis psicopedagògics hem de tenir en compte, a l'hora de dissenyar
la nostra
webquest?
II.- Penseu que les
webquests ens poden ajudar al desenvolupament d'algunes comptències
bàsiques?
III.- En el mateix document de text enganxarem
les adreces de 2 webquests que haguem trobat, susceptibles de ser
utilitzades amb el nostre alumnat i relacionades amb la matèria que
estem impartint.
IV.- Pensem un tema que vulguem
tractar a l'aula amb format de
webquest i respecte a aquest tema
responguem:
a) Com podem presentar-lo de manera
que l'abordatge d'aquest tema implique la resolució d'un
problema potencialment significatiu per a l'alumnat?
b) En quines adreces d'internet
trobarà el nostre alumnat la informació que necessita
per obtenir la solució al problema plantejat?
Exemple: si vull tractar a l'aula el
tema dels protozous, podria plantejar aquesta qüestió:
El metge li ha dit a l'alumne X que els
seus problemes digestius han estat causats per un protozou, i que
vigile els seus hàbits higiènics per tal de no tornar a
tenir uns mals de panxa tan terribles. Quan X arriba a casa està
preocupat: què serà un protozou? com pot fer per no
tornar a caure malalt per la seua culpa? On viuen aquestes criatures?
viuran a l'aire, a les aigües com les de l'estany del Parc Nou? al menjar que deixem fora de la nevera per la nit?Una vegada plantejat el problema de la
manera més significativa per l'alumnat que ens resulte
possible, hauríem de buscar “protozous” per internet, i anar
prenent nota de les adreces que ens resulten d'utilitat, sempre
pensant en què després serà l'alumnat qui haurà
d'extreure aquesta utilitat. Si és necessari també
podem afegir recursos que no estiguen a internet: podríem molt
bé indicar que es recomana la consulta de la pàg. 28
del llibre de naturals. Simplement hem de tenir pressent que la
navegació per internet (tot i que guiada) és sempre més
motivadora per l'alumnat que la navegació pel llibre de text.
V.-
És necessari penjar una webquest a internet
per a utilitzar-la a l'aula?
3.- Guardem el document a
la carpeta dels exercicis del curs amb el nom
cognom_nom_exercici4
.
 | 4.- Recursos |
Google: http://www.google.es/Viquipèdia: http://ca.wikipedia.org/wiki/PortadaCurs D109 del Departament
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td109/modul_1/practica_3.html
Al portal de la XTEC, dins d'”Escola
Oberta” podeu trobar un apartat que diu “webquests”.
Es
interessant de visitar, però potser trobareu adreces d'internet no
actualitzades, o recursos que han deixat d'existir. A 28 de gener de
2008, tots o quasi tots els recursos funcionen, però fa vint dies la
situació era la contrària. Us recomane, d'aquesta pàgina, l'apartat "phpwebquest", on podem trobar moltes wequests i caceres del tresor. Pot pagar la pena que us enregistreu
com a usuaris/es: per a buscar una webquest no fa falta
ser usuari/a registrada, però per a confeccionar una webquest amb
les plantilles que ens ofereixen i publicar-la en aquest lloc, si. La
petició de membresia no es resol instantàniament, sinó
que triguen unes hores a respondre-us, però que jo sàpiga
sempre responen afirmativament.
No deixeu de visitar, de l'apartat "eines i plantilles", la Web d'
Isabel Pérez.
Comunitat Catalana de Webquest:
http://webquestcat.cat/
http://ense.gencat.es/crp-santcugat/cbcapsestudiprimaria.ppt (
Fixeu-vos sobre tot en les diapositives n 6 i la n 7, és un document que val la pena conservar, en la meua opinió).
 | 5.- Avaluació |
(A l'alumnat d'ESO, ací, li explique ben clarament com es valorarà l'activitat)
