L'avió
i les seves parts
Els vehicles aeronàutics o aeronaus són unes
màquines dissenyades per navegar per l'espai aeri. Les més
comunes són els avions, les avionetes, i els helicopters. Tots
aquests vehicles tenen com objectiu poder transportar per l'aire una càrrega
determinada.Els avions es componen de les següents parts :El fuselatge,
les ales, , el grup propulsor i el tren daterratge .Cadascuna daquestes
parts té una funció fundamental en el funcionament de lavió.
- El fuselatge:
És la part central de lavió, on sallotgen el passatgers i
la càrrega, adamés de diversos sistemes i equips per a dirigir lavió.
A més a més serveix com estructura principal a la qual safegeixen
les demés parts de lavió com les ales, el grup motorproulsors o
el tren daterratge. El fuselatge a de constar dun nombre determinat
de sortides de forma que compleixin les normatives internacionals devacuació
en cas demergència. La forma del fuselatge es fabrica en funció
del tipus davió que sigui, però tots tenen una forma aerodinàmica
i un volum o capacitat determinada.
- Ales : Permeteixen que l'avió
voli al produïr la força de sustentació. En les ales
dun avió es troben situades diferents superfícies flexibles, sent
les principals els alerons i els flaps.A més a més a les
ales s'incorporen els dipòsits de combustible.

-Alerons: Es troben situats a la part
del darrere de les dues ales, a prop de les puntes. La seva funció es
inclinar lavió en torn del seu eix longitudinal X, amb
el fi de pujar una ala més que laltre, sobretot al fer un gir per
canviar la direcció. Aquesta inclinació la fa el pilot fen girar la palanca
cap a la dreta o cap a lesquerre, segons es vulgui inclinar les
ales en un sentit o en un altre. Els alerons es mouen en sentit contrari,
es a dir, quan un aleró puja, laltre baixa.
-Flaps: 
Formen part de la part del darrere de les ales. En el avions petits els
flaps pugen i baixen de forma mecànica mitjançant
una palanca que acciona manualment el pilot. En els de major tamany i
velocitat resulta pràcticament impossible moure les superfícies a mà.
Per aquesta raó en aquests avions , una petita palanca guardada, està
destinada a accionar el sistema hidràulic que sencarrega de mourels.
La funció dels flaps es modificar la forma aerodinàmica de les ales ,
proporcionant una major sustentació a lavió quan vola en règim de
velocitat lent y a una baixa altura, tant en el enlairament com en el
aterratge. Durant el enlairament els flaps es despleguen parcialment uns
graus cap a fora i cap a baix. Aquesta variació permet un major desvio
daire en el ala originant un creixement en la sustentació. Una vegada
que lavió es troba en laire, el pilot recull els flaps per
eliminar la resistència addicional que els flats introdueixen en el desplaçament
de lavió i poder arribar a la velocitat màxima que el fabricant
aconsella per cada tipus davió. De no recollir-se els flaps, al
augmentar la força de laire a mesura que lavió es posa a més
velocitat, poden arribar a desprendres de les ales.
Durant les maniobres daterratge a la pista, el pilot desplega de
nou els flaps per augmentar la sustentació, compensant així la que es
perd al disminuir la velocitat i laltura.
-Slats: 
ón superfícies flexibles aerodinàmiques auxiliars situades en el cantó
davanter o datac de lala, que funcionen automàticament en
alguns avions, o controlats per els pilots en altres casos. La funció
dels Slats, igual que els Flaps, es alterar momentàniament la forma de
lala durant lenlairament i laterratge per augmentar
la sustentació, amés de facilitar el control de moviment lateral de lavió.
Quan langle datac de les ales sincrementa,
els Slatses mouen cap a fora del cantó. Aquest moviment provoca que langle
datac del fluix de laire disminueixi amb relació a làrea
total de les ales. Daquesta forma laire que es mou per dalt
de lala es suavitza reduint les turbulències dels remolins que es
formen sobre la seva superfície durant el vol.
-Spoilers o Aerofrens : 
Son aletes que es pugen per tallar una gran part de la
força de sustentació. A terra susen junt amb les reverses per facilitar
la desacceleració després de laterretge. El Spoiler pujat, ofereix
gran resistència aerodinàmica que ajuda a desaccelerar lavió.
El pilot pot pujar cada Spoiler de forma independent durant
el vol per controlar el moviment lateral de lavió.
Quan els dos Spoilers es pugen, anul·len la força de sustentació i provoquen
que lavió perdi impuls una vegada que ha tocat terra.
-Timó de profunditat o elevadors: 
La seva funció es fer rotar lavió en torn al seu eix lateral Y,
permetent lenlairament i laterratge, així com ascendir o descendir
una vegada que es troba en laire. Els dos elevadors es mouen simultàniament
cap a baix o cap a dalt quan el pilot mou el seu timó o palanca cap endarrere
o cap al davant. Quan el timó o la palanca es tira cap endarrere, els
elevadors es mouen cap a dalt y lavió senlaira o agafa altura
degut al fluix daire que impacte contra la superfície dels elevadors
pujats. Si per el contrari es mou el timó cap el davant, els elevadors
baixen i lavió descendeix.
-Timó de cola o de direcció:
Serveix per a mantenir o variar la direcció o rumb traçat. El seu moviment
cap als costats fa girar lavió sobre el seu eix Z. Aquest
moviment el realitza el pilot oprimint la part inferior dun altre
pedal, segons es desitgi canviar el rumb a la dreta o a lesquerra.
Simultàniament amb el accionament
del corresponent pedal, el pilot fa girar també el timó per inclinar les
ales sobre el seu eix Y amb el fi de suavitzar lefecte
que provoca la força centrífuga quan lavió canvia el rumb. Quan
el pilot oprimeix el pedal dret, el timó de cola es mou cap a la dreta
i lavió gira en aquesta direcció. Por el contrari, quan oprimeix
la part dabaix del pedal esquerrà succeeix el contrari i lavió
gira a lesquerra
·
El
tren daterratge: 
És el conjunt de rodes, amortiguadors i altres equips que sutilitzen per
aterrar o maniobrar sobre una superfície. Té com a funció que lavió
arribi al terra sense cap problema, és a dir que amortitzi limpacte
de laterratge i permeti moures per la superfície. És un dels
mecanismes més complicats del avió, normalment funcionen amb energia hidràulica
igual que els frens que consten duns sistemes antideslitçants. El
tren daterratge es baixa i es recull des de la cabina encara que
aquestos sistemes solen contenir un detector de mode, aire/terra, el qual
activa o desactiva varis sistemes de lavió segons es trobi a laire
o al terra.
·
El
grup propulsor: 
És lelement que proporciona a lavió la velocitat necessària per
volar. Tot i que encara hi ha avions que utilitzen lhèlix, els més
grans utilitzen un model de turboreactor anomenat turbofan. Aquest sistema,
amés daconseguir velocitat gràcies a lexpansió dels gasos
de la combustió, aprofita la força de sortida daquests gasos per
accionar un ventilador gegant que impulsa un gran volum daire cap
enrere; així saugmenta la força del motor i sestalvia combustible.
El combustible utilitzat és el querosè. El trubofan consta de:
·
Fan:
Esta situat a la part de davant del motor. La propulsió comença en aquesta
part, on entra laire i es divideix en dos corrents.
·
Compressors:
El corrent secundari daire passa a través de diverses etapes de compressors
que giren en el mateix sentit que el fan. Entre aquestes dos peces sincorporen
compressors dalta y baixa pressió en diferents eixos. A través daquestos
compressors saconsegueix un augment significatiu de la pressió y
la temperatura del aire.
·
Cámara de combustió:
Un cop fet el procés de compressió , laire surt amb una pressió trenta
cops superior a la que tenia a lentrada i una temperatura aproximada
de 600ºC.Aquest aire passa per la càmara de combustió, on es barreja amb
el combustible i es combustiona la mescla, arriben a una temperatura superior
als 1100ºC
·
Turbinas:
Laire calent que surt de la càmara, passa a través de les turbines,
fent girar diversos eixos.
·
Escape: Finalment,
un cop laire calent a passat a través de les turbines, es expulsat
a través de la sortida de la part posterior del motor. Aquestes sortides
són estretes, el que fa que laire sacceleri. El pes de laire,
combinat amb aquesta lacceleració produeix part dempenyament
total del motor
.http://www.asifunciona.com/aviacion/af_avion/af_avion10.htm
http://www.consumer.es/web/es/viajes/ideas_y_consejos/2006/02/28/149761.php
|