
. Fonamentació
S'ha escollit aquesta obra perquè:
- S'ha treballat el tema "dels arbres"
com a eix transversal a l'escola.
- Es pot combinar text amb cançons
i danses.
- Es poden treballar diferents àrees
del currículum:
-
Educació artística. Música
(cor, danses, audicions...)
-
Educació artística. Visual i
plàstica (decorats, vestuari...)
-
Llengua catalana i literatura (adaptació
de l'obra, els contes...)
-
Coneixement del Medi Natural (els ocells,
els arbres, les estacions de l'any...)
-
Eixos transversals (l'educació en valors)
Objectius
pedagògics
-
Fer possible la formació en valors,
indispensables per a l'educació en ella mateixa, els qual
varien segons les cultures.
-
Treballar els valors socio-culturals, els
quals no és poden treballar en una àrea determinada, sinó
que estan dins el currículum de forma global i interdisciplinar.
-
Fer arribar als alumnes la Cultura Tradicional
Catalana.
-
Vivenciar algun fet tradicional o cultural.
-
Potenciar les relacions personals entre alumnes
de diferents nivells.
El
conte
Pes portar a terme aquest projecte
es farà la representació d'una obra de teatre, amb música
i dansa basada en l'adaptació del conte tradicional català:
"Dels arbres"
(De com hi ha arbres que no perden la
fulla a l'hivern).
:
Programa
d'activitats (tallers)
L'obra ens dona la possibilitat de treballar
diferents tallers:
-És treballarà l'audició
de "Les estacions" de Vivaldi i les cançons que surten a l'obra:
La
griva, el tord i el gall.
El
Rotlletó
Tinc
un arbre amic
Virondom,
virondeta
Els
ocells han arribat
- Diversos nens aprendran diferents coreografies
basades en les cançons que surten a l'obra.

-
Taller de llengua i literatura:
- Tots els nens/es de l'escola treballaran
el conte dels arbres.
- Coneixeran el vocabulari dels diferents
tipus d'arbres i ocells que surten a l'obra.
- Diversos nens/es representen els diferents
personatges de l'obra, memoritzant el text i aprendran a fer una bona interpretació.
- Els personatges són:
-Narrador
-Els ocells: el pardal, la
griva, el tord i el gall.
-Els arbres caducs: el pollancre,
l'ametller, el pomer i el cirerer
-Els arbres perennes: el
pi, l'avet, el garrofer i l'alzina.
-El vent i els seus amics
-
Taller de decorats i vestuari:
- Es confeccionaran els decorats de l'obra:
bosc, arbres...
- També el vestuari pels diferents
personatges.

- A partir dels diferents arbres que surten
a l'obra es realitzaran diverses activitats per tal de conèixer
les seves característiques i diferències: els fruits, les
fulles, els tronc...; els seus canvis segons les estacions de l'any,...
i es plasmaran en murals.
- Cada nivell elaborarà un arbre
a mida natural per tal de decorar el vestíbul de l'escola i aquest
s'anirà canviant al llarg del curs segons l'estació de l'any
que ens trobem.
- Les festes de l'escola estaran relacionades
amb els arbres, per carnaval cada nivell i/o classe es disfressarà
d'una fruita, .....
.
Teatre
musical
Les veus dels
diferents personatges de l'obra s'han enregistrat a través de
l'ordinador per
després afegir les músiques de les danses i així aconseguir
un muntatge musical
de tal manera que a l'hora de representar l'obra els nens/es
no haguessin
de parlar en directe ja que a l'escola no disposem de mitjans
apropiats, com micròfons...,
per tal de que les veus dels personatges s'escoltin
amb claredat. Si
cliqueu els personatges podreu sentir les seves veus.
A totes les
cançons de l'obra s'han fet coregrafies, així l'obra agafa
un aire més
dinàmic al
intercalar danses entre mig del text on tots els personatges intervenen
aconseguint així
no només una obra de teatre, sinó un musical.
DELS ARBRES
De com hi ha arbres
que no perden la fulla a l’hivern
Narrador/a:
Vet aquí que una vegada hi havia un pobre pardal que
no podia volar.
S’acostava l’hivern, i tots els ocells marxaven de viatge ca a terres
més càlides.
"La Griva, el Tord i el Gall"
Narrador:
Però ell, ferit d’una ala, no havia pogut marxar amb els altres
ocells que
anaven cap el sud.
Només li quedava intentar aixoplugar-se i passar l’hivern com pogués.
Va pensar que podia fer un niu entre les fulles d’un arbre.
S’acostà a uns arbres de fulles tendres i clares.
Pardal:
Pollancre, què podria passar l’hivern amb tu?
No puc volar i ja fa molt de fred.
Pollancre:
De cap manera!
Els hostes només porten mal de caps.
Vull viure sol, jo!
Pardal:
Ametller, què em deixaries fer el niu a les
a les teves branques?
Ametller:
Pobre de tu!
No vull cap niu a les meves branques.
Fora d’aquí!
Pardal:
Pomer, que podria passar l’hivern amb tu?
No puc volar i ja fa molt de fred.
Pomer:
De cap manera!
Els hostes només porten mal de caps.
Vull viure sol, jo!
Pardal:
Cirerer, que em deixaries fer el niu a les
a les teves branques?
Cirerer:
Pobre de tu!
No vull cap niu a les meves branques.
Fora d’aquí!
"El
Rotlletó"
Narrador:
El pardal es va quedar molt trist.
Si ningú no el volia ajudar, es moriria de fred.
Llavors un pi el cridà.
Pi:
Ep pardal!
Si vols, pots fer el niu a les meves branques.
Pardal:
Moltes gràcies!
Pi:
Tria la branca que t’agradi més, però jo t’aconsello
aquesta que sempre hi toca el sol.
Narrador:
Al costat del pi hi havia un avet, un garrofer,
i una alzina que varen dir:
Avet:
Jo et protegiré del fred.
Garrofer:
Jo et protegiré del vent.
Alzina:
Jo et donaré els meus aglans perquè no passis gana.
Pardal:
Moltes gràcies a tots.
Narrador:
El pardal estava molt content i molt agraït als tres arbres.
"Tinc un arbre amic"
Narrador:
En això que un dia arribà el vent i
s’assebantà de la història del pardal.
Va parlar amb els seus fills i els digué:
Vent:
Bufeu tots els arbres, bufeu los tan fort
que perdin les seves fulles.
Però no bufeu el pi, l'avet, el garrofer ni l’alzina,
que han ajudat al pardal.
"Virondom, virondeta"
Narrador:
I d’això ve que el pi, l'avet, el garrofer i l’alzina
No perdin les seves fulles a l’hivern.
"Els ocells han arribat"

FI
Dansa
| La dansa popular a Catalunya |
Recull
de danses populars
|