GUIA DIDÀCTICA
La WebQuest és una metodologia d'aplicació a l'aula a través d'Internet, optimitzant
les seves possibilitats educatives i evitant les possibles deficiències que
generaria un recerca d'informació curricular no guiada por part de l'alumnat. La WebQuest
proposa un seguit de tasques i processos estructurats de forma motivadora, amb
l'objectiu de capacitar l'alumnat per aprendre alguns procediments informàtics
elementals en contextos d'ús real.
Amb aquesta webquest sobre els sistemes de
comunicació i la seva incidència en el nostre entorn proper es pretén que els
alumnes de 3r d'ESO treballin els aspectes referents a les comunicacions,
els seus canals, els aparells que la faciliten i les noves tecnologies sobre les
que es desenvolupen, en un
treball interdisciplinari que els
permetrà treballar les competències bàsiques amb els diferents apartats
proposats a la tasca encomanada.
Els alumnes hauran de treballar en grups de treball
de
cinc persones amb diferents rols assignats. Cada grup
s'encarregarà de la realització d'una part del projecte que, després d'una posta
en comú amb la resta de grups, donarà lloc a l'article final proposat per a
publicar-lo a la revista del nostre institut.
A nivell didàctic, en la present webquest es treballaran les següents
competències bàsiques que esdevenen ítems d'avaluació recollits en l'apartat
AVALUACIÓ:

© Imma Palahi
1. Competència comunicativa,
lingüística i audiovisual
-
Comunicar oralment, per escrit i amb
els llenguatges audiovisuals, fent servir les TIC.
-
Redactar els apartats de la tasca
correctament i sense faltes d'ortografia.
-
Treballar amb el registres del
llenguatge formal i el llenguatge tecno-científic.
2.
Competències artística i cultural
3. Tractament de la informació i
competència digital
-
Cercar
informació científica coherent i adequada a l'enunciat de cada tasca.
-
Ordenar la
informació segons calgui per donar resposta a les qüestions plantejades en
cada enunciat.
-
Adquirir
les destreses necessàries per a l’ús autònom de les TIC i del llenguatge
gràfic.
-
Utilitzar el programari,
maquinari i els recursos tecnològics disponibles per resoldre una situació real
de manera eficient.
-
Utilitzar
degudament els recursos informàtics de què es disposa i utilitzar-los amb
responsabilitat i amb la cura necessària.
-
Comunicar
la informació i els coneixements adquirits emprant, de manera creativa, els recursos expressius que
proporcionen les TIC.
4. Competència matemàtica
-
Realitzar
el recull de dades sobre l'ús dels sistemes de comunicació per part
de l'alumnat del
centre de forma ordenada i
coherent per tal de fer-ne els càlculs i els gràfics proposats.
-
Realitzar
càlculs matemàtics i estadístic senzills per a la interpretació de dades.
-
Analitzar
matemàticament els resultats obtinguts per a que puguin ser comparatius amb
els obtinguts per cada grup.
-
Comprendre, interpretar i aplicar les dades numèriques obtingudes.
-
Confecció
de gràfics i de diagrames per a fer una interpretació visual de les
dades obtingudes.
5. Competència d’aprendre a aprendre
-
Aplicar
diferents estratègies per a resoldre els problemes plantejats.
-
Resoldre
els diferents conflictes a l'hora de fer la recerca i processar la
informació.
-
Desenvolupar i valorar les pròpies capacitats aprenentatge.
-
Autoavaluar el propi treball i el del grup.
-
Valorar l'aportació i el treball dels altres en una situació
de treball cooperatiu.
6. Competència d’autonomia i
iniciativa personal
-
Compaginar
el treball en grup i el treball individual segons ho requereixen les tasques
encomanades.
-
Actuar
responsablement en les parts de les tasques que siguin encomanades
individualment a cada alumne/a.
-
Participar
positivament en la posta en comú de les tasques.
-
Planificar
i executar la feina encomanada, tant a nivell individual com en grup.
-
Respectar
i acceptar les aportacions dels/de les companys/es.
7. Competència en el coneixement i la
interacció amb el món físic
-
Recollir les informacions
sobre l'ús dels sistemes de comunicació i la seva implicació a nivell
del nostre centre.
-
Mantenir-se propers a destreses i habilitats que imposa l’evolució de les TIC.
-
Reconèixer el tema dels sistemes de comunicació com un tema d'actualitat a tots els
nivells.
8. Competència social i ciutadana
-
Aprendre a
treballar en equip i a valorar les aportacions de la resta de membres del
grup i/o classe.
-
Adequar
les tasques encomanades a les possibilitats i destreses de cada company/a.
-
Treballar
de forma ordenada i organitzada tant en grup com individualment.
-
Valorar la incidència dels sistemes de comunicació en la nostra societat i
en el nostre dia a dia.
-
Adoptar
actituds de respecte i tolerància envers les opinions dels companys.
|