ESCACS
I EDUCACIÓ.
Idees i proposta per
a un crèdit variable d'escacs.
per Antonio
Torrecillas , professor de l'IES
Doctor Puigvert (Barcelona) i monitor d'escacs de la Federació
Catalana d'Escacs .
El crèdit variable
Introducció
als escacs és un crèdit d'iniciació pensat per
aquells alumnes del segon cicle d'ESO que volen conèixer el
joc dels escacs, encara que no sàpiguen moure les peces.
Entre els múltiples beneficis
que es poden obtenir de la pràctica dels escacs destaquem que permet:
- Treballar la presa de decisions.
- Treballar la previsió
de les conseqüències abans de fer els actes.
- Treballar la codificació
i l'abstracció (anotació de jugades, lectura de partides
i textos).
- Despertar la imaginació.
- Afavorir la capacitat de concentració.
- Reforçar les actituds
de silenci, tranquil·litat, quietud.
- Reforçar les actituds
personals de respecte davant el company/a i el material necessari
per al joc (tauler, peces, mobiliari, rellotge...).
- Treballar la igualtat de sexes,
cultures, ..: és un joc que es practica a diferents cultures,
països, estrats socials, sexes, edats ...
I es pretén aconseguir motivar
els alumnes, il·lusionar-los per jugar habitualment, fer que
gaudeixin del joc, fer que puguin arribar a percebre la bellesa i l'art
de les obres mestres.
Continguts a tractar:
- Normes de joc:
- Col·locació del
tauler. Files, columnes i caselles.
- Nom, descripció i moviments
de cada peça.
- Coronació del peó
a Vuitena.
- L'enroc: curt i llarg.
- Taules: diferents possibilitats.
- L'escac al rei, escac i mat.
- Coneixements bàsics:
- Anotacions: mètode algebraic.
- Valor de les peces: canvis favorables,
mats bàsics, simplificació.
- Desenvolupament.
- Domini del centre.
- Temes tàctics raonats
(doble atac, clavada, desviació, 1a fila, peça atrapada,
...)
- Altres:
- Nom de les obertures.
- El rellotge.
- Competicions
- Història dels escacs.
Activitats suggerides.
- Reproducció de partides
comentades (i si és possible,a un tauler mural.)
- Partides individuals entre els
alumnes (anotades pels dos jugadors).
- Partides entre professor i alumne
(poden ser simultànies).
- Partides en consulta. Un grup
d'alumnes (poden ser 2, 3, 4, ...) juga contra un altre. Les diferents
propostes de jugada s'han de discutir raonadament.
- Exercicis de trobar la jugada.
Es va reproduint una partida i s'atorguen punts als alumnes que van
encertant cada jugada.
- Exercicis sobre tàctica.
Després d'explicar un tema tàctic es proposen uns 10 problemes
sobre el mateix motiu.
- Exercicis de cerca d'errors a
una partida donada (pot ser una partida dels nostres alumnes).
Documents
d'estudi sobre Escacs i Educació:
El
joc d'escacs com a recurs pedagògic per Javier
Vargas
Els
escacs en el desenvolupament del pensament per N.G.Alexeiev
Els
escacs infantils a Espanya perB.Zlotnik
Seminari
Internacional d'Escacs en els col·legisper B.Zlotnik
L'experiència
del curset Escacs i Desenvolupament Intelectual per
B. Zlotnik
Organització
i realització de classes de'scacs en l'escola primària
de l'antiga URSS per B.Zlotnik
Critical
thinking across the disciplines per D.Horgan
Chess
a a way to teach thinking per D.Horgan
|