Clic del Centre d'interès
Margarita Fortuny i Balcells mfortun4@pie.xtec.es

PAQUET D'ACTIVITATS D'ALGUNS DELS PRIMERS APRENENTATGES QUE ES FAN A L'ESCOLA
DESTINAT A MESTRES D'INFANTIL, D'EE I LOGOPEDES.
Com el Clic de les Fotos, el Clic de la Gravadora o el Clic dels Trencaclosques, cal personalitzar les activitats.

ACTIVITATS D'IDENTIFICACIÓ, RELACIÓ, MEMÒRIA VISUAL I AUDITIVA, LECTURA, ESCRIPTURA EN CÒPIA I AL DICTAT I TRENCACLOSQUES.
ADREÇADES A EDUCACIÓ INFANTIL I ESPECIAL.

Una de les primeres activitats que fem a l'escola relacionada amb la lecto-escriptura és la de conèixer i reproduir el vocabulari bàsic dels centres d'interès que es treballen.

Com que els centres d'interès són propis de cada escola i nivell, s'ha creat aquesta plantilla de 70 activitats per tal que aquestes siguin personalitzades fàcilment.
Aquest CLIC DEL CENTRE D'INTERÈS en permet personalitzar l'activitat a la nostra classe amb unes petites modificacions que estan a l'abast de tothom. No cal crear les activitats, únicament personalitzar alguns arxius.

Cal disposar del Clic versió 3.0 de F. Busquets.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS POSSIBLES

- CERCA LA IMATGE (Ratolí).
- CERCA EL SEU NOM (Ratolí).
- TRENCACLOSQUES (Ratolí).
- COPIA EL TEXT
(Teclat).
- ESCRIU AL DICTAT
(Teclat).

QUÈ CAL FER?
PROCEDIMENTS

1- Primer cal que creeu una carpeta amb un nom adient, per exemple "Cliccint". Ubiqueu-la preferentment a C:\CLIC\ACT\Cliccint.

2- Ara cal que trieu el paquet que us cal i el descarregueu desant-lo dins la carpeta creada.

3- Un cop fet això, descomprimiu el *.zip dins la carpeta que heu creat. Se us extraurà la carpeta que conté els arxius. Canvieu-li el nom per un de més adient, per exemple "cint****".

4- Visualitzeu el contingut de la carpeta amb l'Explorador del Windows. Els arxius que no cal modificar hi són compactats en el *.PCC. Executeu mfcintee.pcc i feu una ullada a les activitats programades.

5- Feu una llista ordenada del vocabulari triat: 12 paraules, amb article o sense.

6- Canvieu els arxius .GIF:

Escannegeu dibuixos, fotos, o feu-ne amb la digital, deseu les imatges amb una mida de 100x100 píxel en format GIF ( .gif). Deseu la foto de la primera paraula de la llista amb el nom Foto01.gif, la segona Foto02.gif i així successivament fins a fer-les totes.

Els arxius trenca**.gif seran trencaclosques a confegir. Trieu una imatge proporcionada 4 d'ample x 3 d'alt (proporció de la Mavica), 520x400 px. màxim. Podeu redimensionar les "Foto**.gif". És recomanable fer-hi un marge per a facilitar la resolució.

L'arxiu portada.gif és per a personalitzar el vostre paquet: creeu una imatge de les mateixes dimensions.

;-) Per tal de desar un arxiu .gif amb la mínima pèrdua de color, feu servir el PaintShopPro amb les opcions "89 entrellaçat".

7- Canvieu els arxius .TXT:

Obriu els fitxers de text i canvieu-ne el contingut escrivint-hi directament: en lloc de Nom01 cal escriure el primer nom,... Cal escriure-ho tot en majúscules. Tanqueu l'arxiu desant-lo amb el mateix nom. Us recomanem que no feu servir els accents si la mainada és molt petita i penseu fer servir les opcions de COPIAR i d'ESCRIURE; La dificultat amb el teclat fóra excessiva.

8- Canvieu els arxius .WAV:

Editeu els arxius sonors. Cliqueu l'arxiu amb el botó secundari del ratolí i escolliu gravar. Premeu el botó vermell i enregistreu el nom que toqui. Comproveu que ha quedat bé i deseu-lo amb el nom d'arxiu predeterminat: So01, So02,...(S'ha triat una propietat de qualitat alta a fi de no distorsionar la veu: 44.100Hz; 16Bit; Mono; 86Kb/s. Comproveu-ne la propietat abans de gravar).

Enhorabona, ja heu acabat! Només cal clicar
mfcintee.pcc
i podreu treballar-hi sense entrebancs.

Opcions avançades

1. Compactar de nou: Si voleu compactar de nou les activitats (recomanable) executeu l'aplicació CLICPAC començant per descompactar *.PCC i tornant-lo a compactar començant per Mfcintee.pac.
  2. Accés directe: Tant en un cas com en l’altre us aconsellem que creeu un accés directe del *.PCC i el situeu a l’escriptori o al grup del Clic. Podeu associar-hi la icona Cinteres.ico que hi ha a la carpeta.
  3. Més paquets: Si us calen més paquets heu de repetir el procés des del principi, començant per crear una nova carpeta (p.e. Cint****)
  4. Control de les activitats: Com sabeu el programa CLIC permet portar un control de les activitats realitzades per cada nen o nena individualment, de manera que es pugui avaluar el seu treball.