EL SECRET DE LES AMPOLLES

FUNCIONS LA GRÀFICA DE LES QUALS ÉS UNA RECTA. FUNCIONS LINEALS


OMPLIR UNA AMPOLLA (EN FORMA D'ORTOEDRE)

L'escena següent representa una ampolla (de color vermell) que quan obris l'aixeta es començarà a omplir d'aigua. El procés d'omplir l'ampolla es pot descriure matemàticament amb el que anomenem funció, així per a un temps concret la funció ens diu l'altura de l'ampolla en aquest moment. El dibuix que queda seguint el punt A és la representació gràfica de la funció. En aquesta unitat aprendràs a interpretar la información que ens proporciona una gràfica, que és molta.

code="Descartes.class"> Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java JAVA.
1.- Per obrir l'aixeta fes clic amb el ratoli sobre la fletxa blava i, sense deixar de prémer, observa com s'emplena l'ampolla.

2.-Observa que a l'eix horitzontal representem el temps que  deixem l'aixeta oberta i en el vertical l'altura a què l'aigua arriba a l'ampolla. A l'eix horitzontal hem començat a senyalar 1 segon, 2 segons, etc.

3.-Observa en aquest exemple, que l'altura és zero quan el temps que ha passat és zero i que el gràfic va creixent.

En matemàtiques els gràfics sempre els llegim d'esquerra a dreta (igual que quan llegim la línia d'un llibre): amb aquest conveni no tindrem cap dubte per veure si un gràfic creix o decreix.

4.-Observa a quines altures arriba l'aigua quan han passat 2, 4 i 6 segons. 

Si fas clic sobre un punt amb el ratolí podràs veure els valors horitzontal (temps) i vertical (altura) per aquest punt

5.-Qué pots dir de la relació entre els valors horitzontal i vertical?

6.-Quant de temps necessita l'ampolla per que s'ompli fins a la meitat? (Contesta  a partir del dibuix movent el ratolí sobre el punt adequat).

7.-Quant de temps necessita l'ampolla perquè s'ompli un quart? I tres quarts?


MODIFIQUEM L'AMPLADA DE L'AMPOLLA

A l'escena següent pots canviar la forma de l'ampolla fent-la més ampla o més estreta fent lliscar el punt R. Canvia-la i emplena-la unes quantes vegades. És important que no canvíis la forma de l'ampolla quan l'estiguis omplint; si vols una altra forma fes clic al botó inici i torna a començar.

code="Descartes.class"> Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java JAVA.
1.-Com canvia la forma de la funció segons s'eixampla o s'estreny la forma de l'ampolla?

2.- Podríes explicar el perquè?

3.- Dibuixa a la teva llibreta el gràfic de la funció quan la base de l'ampolla és de 4 quadrats.

4.-En els mateixos eixos però d'un altre color, dibuixa el gràfic de la funció quan la base de l'ampolla és de 6 quadrats.

5.- Quan creix més la funció?

6.-Explica amb les teves paraules què significa, en termes de l'altura de l'aigua, que una funció creix més que una altra?


GENERALITZACIÓ. FUNCIÓ LINEAL

La següent escena et pot ajudar a respondre les preguntes anteriors si encara no ho has fet. Aquí el gràfic ja està dibuixat i ens estalviem d'omplir l'ampolla.

1.-Fixa la forma de l'ampolla i observa que el gràfic sempre creix perquè cada vegada s'omple més.

2.- Mou el punt R per modificar l'amplada de l'ampolla i observa com es modifica la inclinació de la recta.

3.- Creix més depressa cada vegada o segueix creixent al mateix ritme tota l'estona? (compte amb aquest embolic de paraules!).

4.- Fes lliscar el punt R de manera que la base de l'ampolla sigui de 2 quadrats i completa la taula següent:

x (temps)
0
1
2
3
4
5
6
7
y (altura)
               

5.- A la teva llibreta completa diverses taules modificant la base de l'ampolla i compara els resultats.

6.- Completa a la llibreta aquesta taula considerant que la base de l'ampolla sigui de m quadrats:

x (temps)
0
1
2
3
4
5
6
7
y (altura)
               

code="Descartes.class"> Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java JAVA.


BUIDAR L'AMPOLLA

Imagina ara que l'ampolla està plena i la volem buidar.

1.-Com creus que serà la seva gràfica? Intenta fer la representació gràfica abans de veure como queda a l'escena. Fes el dibuix en llapis a la teva llibreta.

2.- Amb el ratolí fes clic a la fletxa de l'escena per buidar l'ampolla i comprova si el teu gràfic i el de l'escena són iguals. Dibuixa el gràfic correcte a sobre del teu i en cas de què no coincideixin intenta esbrinar quin ha estat el teu error.

Observa que en aquest cas el gràfic sempre decreix perquè cada vegada l'ampolla està més buida.

code="Descartes.class"> Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java JAVA.


 

Tornar a l'índex Següent
Red Descartes Eina Descartes JS

Autor: Agustín Muñoz Núñez. (Enllaç a la versió original)

Traducció i adaptació: Montserrat Gelis Bosch

Sota llicència Creative Commons Creative Commons si no s'indica el contrari