|
PRIMER EXEMPLE
En les següents escenes veuràs diferents exemples en què l'ampolla no té forma d'ortoedre i podràs investigar de quina manera aquest fet modifica la representació gràfica de la funció. En aquest primer exemple ha canviat la forma de l'ampolla. |
1.-Intenta fer la representació gràfica abans de veure com queda a l'escena. 2.-Observa a quines altures arriba quan han passat 2, 4 i 6 segons. 3.- Què en pots dir de la relació entre les altures i els temps? 4.- Quina diferència hi veus entre les diferents altures a què s'arriba en aquests temps? 5.-Ara l'altura de l'aigua puja més a poc a poc a mesura que passa el temps, per què? |
MODIFIQUEM LES DIMENSIONS
A l'escena següent pots canviar la forma de l'ampolla fent lliscar el punt P. Canvia-la i emplena-la unes quantes vegades. És important que no canviïs la forma de l'ampolla quan l'estiguis omplint; si vols una altra forma fes clic al botó inici i torna a començar. |
1.-Fes una ampolla amb la boca més estreta que la base i observa les diferents representacions gràfiques que es generen. 2.-Aquests gràfics, a vegades són convexes (tipus U) i altres vegades còncaves (tipus U invertida), de què depèn? Modifica la forma de l'ampolla diverses vegades i observa amb atenció els gràfics abans de respondre. 3.- Fixa't amb la curvatura dels gràfics. De què depèn que el gràfic tingui més o menys curvatura? |
GENERALITZACIÓ. EXEMPLE DE FUNCIÓ NO LINEAL (1)
En el següent gràfic pots investigar les formes de la funció molt ràpidament per respondre les preguntes anteriors: |
1.-A partir de l'observació dels diferents tipus de gràfics que t'han sortit, Amb quins d'ells relacionaries les expressions?:
|
|
SEGON EXEMPLE
En aquesta escena apareix una ampolla una mica més complicada. |
|
1.-Abans d'obrir l'aixeta, ets capaç de dibuixar la forma que tindrà el gràfic? Fes el dibuix en llapis a la teva llibreta. Després obre l'aixeta i comprova si el teu gràfic i el de l'escena són iguals, Dibuixa el gràfic correcte a sobre del teu i en cas de què no coincideixin intenta esbrinar quin ha estat el teu error. 2.-Fes diverses proves canviant la forma de l'ampolla movent P i Q. Abans d'obrir l'aixeta prova de dibuixar el gràfic a la teva llibreta i després obra l'aixeta i comprova la solució. 3.-Intenta fer ampolles que cada vegada siguin més amples o cada vegada més estretes, que canviïn de forma. Descriu amb paraules com queda el gràfic en cada cas. 4.-Ets capaç de donar una explicació, en funció de la forma de l'ampolla, de per què queden aquests gràfics? |
GENERALITZACIÓ. EXEMPLE DE FUNCIÓ NO LINEAL (2)
Utilitza l'escena per trobar una resposta. A aquestes altures hauràs comprovat que la forma de l'ampolla i la funció no són el mateix, encara que estan relacionades. |
1.-Intenta dibuixar a la teva llibreta gràfics d'ampolles que tu t'inventis. Pensa, per exemple, en una ampolla rodona tipus peixera. Hi ha moltes possibilitats i algunes es poden complicar molt. 2.-Imagina que les ampolles que hem estudiat en aquesta unitat tinguessin ja una mica d'aigua, abans d'obrir l'aixeta. Com quedarien els gràfics? 3.- I si ja estiguessin plenes i les volguéssim buidar? Tria una ampolla amb la forma del tipus 1 que has estudiat i dibuixa el gràfic la funció que representa omplir-la i un altre gràfic que representi buidar-la i compara'ls. 4.- Fes el mateix amb una ampolla dels tipus 2. |
|
|