EL SECRET DE LES AMPOLLES

FUNCIONS NO LINEALS


PRIMER EXEMPLE

En les següents escenes veuràs diferents exemples en què l'ampolla no té forma d'ortoedre i podràs investigar de quina manera aquest fet modifica la representació gràfica de la funció.

En aquest primer exemple ha canviat la forma de l'ampolla.

code="Descartes.class"> Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java JAVA.

1.-Intenta fer la representació gràfica abans de veure com queda a l'escena.

2.-Observa a quines altures arriba quan han passat 2, 4 i 6 segons.

3.- Què en pots dir de la relació entre les altures i els temps?

4.- Quina diferència hi veus entre les diferents altures a què s'arriba en aquests temps?

5.-Ara l'altura de l'aigua puja més a poc a poc a mesura que passa el temps, per què?


MODIFIQUEM LES DIMENSIONS

A l'escena següent pots canviar la forma de l'ampolla fent lliscar el punt P. Canvia-la i emplena-la unes quantes vegades. És important que no canviïs la forma de l'ampolla quan l'estiguis omplint; si vols una altra forma fes clic al botó inici i torna a començar.

code="Descartes.class"> Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java JAVA.

1.-Fes una ampolla amb la boca més estreta que la base i observa les diferents representacions gràfiques que es generen.

2.-Aquests gràfics, a vegades són convexes  (tipus U) i altres vegades còncaves (tipus U invertida), de què depèn? Modifica la forma de l'ampolla diverses vegades i observa amb atenció els gràfics abans de respondre.

3.- Fixa't amb la curvatura dels gràfics. De què depèn que el gràfic tingui més o menys curvatura?


GENERALITZACIÓ. EXEMPLE DE FUNCIÓ NO LINEAL (1)

En el següent gràfic pots investigar les formes de la funció molt ràpidament per respondre les preguntes anteriors:

 

1.-A partir de l'observació dels diferents tipus de gràfics que t'han sortit, Amb quins d'ells relacionaries les expressions?: 

  • "cada segon que passa, l'aigua puja menys"

  • "cada segon que passa, l'aigua puja la mateixa altura "

  • "la funció creix cada vegada més ràpid"

  • "cada vegada l'aigua tarda menys en pujar la mateixa altura"

code="Descartes.class"> Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java JAVA.


SEGON EXEMPLE

En aquesta escena apareix una ampolla una mica més complicada.

code="Descartes.class"> Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java JAVA.

1.-Abans d'obrir l'aixeta, ets capaç de dibuixar la forma que tindrà el gràfic? Fes el dibuix en llapis a la teva llibreta. Després obre l'aixeta i comprova si el teu gràfic i el de l'escena són iguals, Dibuixa el gràfic correcte a sobre del teu i en cas de què no coincideixin intenta esbrinar quin ha estat el teu error.

2.-Fes diverses proves canviant la forma de l'ampolla movent P i Q. Abans d'obrir l'aixeta prova de dibuixar el gràfic a la teva llibreta i després obra l'aixeta i comprova la solució.

3.-Intenta fer ampolles que cada vegada siguin més amples o cada vegada més estretes, que canviïn de forma. Descriu amb paraules com queda el gràfic en cada cas.

4.-Ets capaç de donar una explicació, en funció de la forma de l'ampolla, de per què queden aquests gràfics?


GENERALITZACIÓ. EXEMPLE DE FUNCIÓ NO LINEAL (2)

Utilitza l'escena  per trobar una resposta. A aquestes altures hauràs comprovat que la forma de l'ampolla i la funció no són el mateix, encara que estan  relacionades.

 

1.-Intenta dibuixar a la teva llibreta gràfics d'ampolles que tu t'inventis. Pensa, per exemple, en una ampolla rodona tipus peixera. Hi ha moltes possibilitats i algunes es poden complicar molt.

2.-Imagina que les ampolles que hem estudiat en aquesta unitat tinguessin ja una mica d'aigua, abans d'obrir l'aixeta. Com quedarien els gràfics?

3.- I si ja estiguessin plenes i les volguéssim buidar? Tria una ampolla amb la forma del tipus 1 que has estudiat i dibuixa el gràfic la funció que representa omplir-la i un altre gràfic que representi buidar-la i compara'ls.

4.- Fes el mateix amb una ampolla dels tipus 2.

code="Descartes.class"> Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java JAVA.


 

  Anterior Tornar a l'índex
Red Descartes Eina Descartes JS

Autor: Agustín Muñoz Núñez. (Enllaç a la versió original)

Traducció i adaptació: Montserrat Gelis Bosch

Sota llicència Creative Commons Creative Commons si no s'indica el contrari