HARRY POTTER                                                                                                                                                                    ARTÚS, LA PEDRA                                                                      

Mapa                 Vocabulari                                  PREGUNTES PER A CADA CAPÍTOL                                                                                                                                                                                                        TORNAR

Seria millor iniciar la lectura conjuntament a classe, per tal de crear un clima propici a continuar llegint sols.

 cap. 1 cap. 2 cap. 3 cap. 4 cap. 5 cap. 6 cap. 7 cap. 8 cap. 9 cap. 10

Capítol 1

-Quines parts té el capítol? Poseu un títol a cadascuna d’elles.

-En quina època històrica us sembla que es podria situar l’acció? Per què?

-Quines són les feines i les arts d’una bruixa?

-Quina atmosfera creen els mots en la llengua estranya de la pàgina 15 i el crit de la pàgina 26?

-Busca el significat dels mots següents: meandres (14), fargaire(14), gorg (14), envanit (17), llagots (17), ordint sortilegis (19), gresol (22), adobador (25)

-De quins tipus de màgia es parla en aquest capítol? (19)

-p. 20: Què li ha ensenyat la bruixa al protagonista?

  -Qui són els kargs?  (21)

  -Fes un recull de noms de plantes medicinals i d’altres vegetals anomenats.

   -Fes una llista dels trucs, encanteris... que surten al capítol.

    -Com es vencen els kargs?

    -Descriu l’Ogió. (29)

    -Què significa la festa de la iniciació del noi? Coneixes algun paral.lelisme a les nostres cultures? I en alguna altra cultura? A què s’assembla la cerimònia descrita a la pàgina 31?

Orientacions per al professorat.                                                                                                                            amunt

Capítol 2

  1.      Quines parts té el capítol? Quin títol els pots posar? Raona la resposta.

2.      Quines són les arts dels mags que creu que aprendrà en Ged?

3.      Com és l’aprenentatge d’en Ged amb l’Ogió?      

4.      Quines plantes s’esmenten al text?

5.      Comenta el fragment: (p.35) “Quan coneguis.... silenci”

6.      Busca el vocabulari següent: màrfega 37, Sis-centes Runes Hàrdiques , escàlems 49, camàlics 47, dàrsenes 47, codast 49, quilla, 49, arriar la vela 51, mascaró 54, orlades 55.

7.      Què representa la noia que repta en Ged? Creus que està relacionat amb el seu caràcter? El pot marcar per a la resta de la seva vida?

8.      Quins sortilegis surten en aquest capítol? 

9.      Quines premonicions trobes en aquest capítol sobre el que pot passar? Busca dues descripcions dels indrets on passa l’acció.  

  amunt

  Capítol 3                          

1.      Recull les sentències (frases que no admeten discussió que li diuen a en Ged, en forma d’endevinalles) d’aquest capítol.

2.      Com es fa l’entrada a l’escola? Quin element premonitori hi és ementat?

3.      Com és l’escola de Roke?

4.      Quins llenguatges entén el Ged a Roke?

5.      Qui és el vigilant de Roke? Com és? Quin títol té? Qui recordes que ha estat esmentat amb aquest títol?

6.      Qui coneix en Ged a Roke?  

7.      Amb qui estableix amistat i amb qui no?

8.      Com van vestits a Roke? 

9.      Quines semblances trobes entre l’escola de Roke i Hogwarts als llibres de Harry Potter?

10.  Quina és la finalitat de la màgia segons en Ged?  

11.  Quina diferència faries entre fetillers i mags?

12.  Quins estudis fa en Ged a Roke? 

13.  Quina és la màgia veritable?

14.  Quins ensenyaments proporciona el mestre malabar a en Ged?

15.  Quin caràcter ens va demostrant en Ged?

16.  Quina definició de màgia diu l’autora que descobreix en Ged quan és a la torre?

17.  Per què és tan important el nom de les coses?

18.  Quin animal adopta en Ged?

19.  Quines festees celebren a Roke?

20.     Per què creus que s’explica tot el que fa en Jàsper a la festa de Roke?

  amunt

Capítol 4                              

 1.      Quantes parts té el capítol? Quins títols els posaries? Justifica la resposta.

  2.      En quins llocs passa l’acció d’aquest capítol?

  3.      Quines són les arts més avançades que pot aprendre en Ged? Quines “assignatures” fa? (p.88-89)

  4.      Quina mena de festa se celebra a Roke?

  5.      Què passa amb el desafiament? Com es produeix?

  6.      Què farà en Ged per acomplir el desafiament? 

  7.      Qui ve a arreglar la situació creada per en Ged? Com està en Ged després de tot?

  8.      Què li passa a l’arquemag Nemmerle? Per què creieu que li passa?

  9.      Quants mestres hi ha a Roke?   Què opines sobre l’ús d’aquesta xifra?

  10.  Què passa quan en Ged ofereix la lleialtat al nou arquemag? Per què?

  11.  Què significa que en Garrofí i l’esparver es diguin el nom?

  12.  Comenta el fragment: p. 116 “Tu pensaves.....ha de fer”

  13.  Com aconsegeuix passar la porta per marxar en Ged?

  14.  Com va vestit en Ged quan marxa, què porta a la mà i cap on es dirigeix?  

  amunt

Capítol 5                        

 1.       Com compten les illes? Per què compten les que tenen aigua dolça?

2.       Quina terra del nostre planeta podria recordar les terres de la Baixa Torninga?

3.       Qui acull en Ged? A què es dedica la gent?

4.       Per què tenen dret a un mag de Roke?

5.       Quin significat té la “foscor”?

6.       Vocabulari: calafat 126, arborar 126, bàcul 138, abrusar 138, s’alzinà 143, ronsal 145

7.       Quins encanteris fa en Ged a la barca de Pechvarry?

8.       Què se li apareix a en Ged quan intenta curar el fill de Pechvarry?

9.       Quin paper té l’otak? Quin valor representa?

10.   Per què serveix l’episodi de la mort del nen?

11.   Quin significat té  a la p. 136 : “perquè temia més el que tenia  darrere que no pas allò que tenia al davant” ?

12.   En què es transforma en Ged?

13.   Quin és l’ús de la parla que fan en Ged i el Drac Vell?

14.   Quantes vegades s’esmenta la xifra 9? Quin significat té?

  amunt

Capítol 6.

1. Parts del capítol.

2. Busca el significat de: esclafit , botavara, escorar, quilla, salpar (p.151)

3. p. 157. Què significa el corb negre?

4. Quines premonicions marca el viatge cap a Òsskil?

5. Què fa Elfanan (p. 162) ?

6. Què passa (p.165)?

7. Què és un gebbeth? Què fa?

  amunt

 Capítol 7.

  1.      Parts del capítol.

2.      Vocabulari: dosser p. 169, setí p. 170, mauleria p. 177.

3.      Quin personatge entra en escena?

4.      On és en Ged? Què li passa?

5.      Com se sent en Ged? Per què és en aquest lloc?

6.      Què vol dir "pedra angular"?

7.      Com és aquesta pedra? Per a què serveix? Per què en Ged no accepta el que li proposen?

8.      Comenta p. 185: "És molt difícil… presta"

9.      Què fa en Benderesk amb Sèrret?

10.  Qui era Sèrret finalment?

11.  Què fa en Ged per escapar?

12.  Quines són les conseqüències?

13.  Com se'n surt del seu estat? Qui l'ajuda?

14.  En quina altra situació et fa pensar el desenllaç d'aquesta situació?

    amunt

Capítol 8

1. Parts del capítol.

2. Quant de temps triga en Ged a fer l’encanteri per al pescador? I per a la seva barca?

3. Com fa la seva barca en Ged? Dibuixa-la.

4. Què pensa en Ged sobre el mar i la terra en relació amb el mal i la mort?

5. Què fa en Ged al mig del mar el primer cop?

6. Què fa sortir de la vara en Ged?

7. Quants cops s’enfronta en Ged a l’ombra?

8. On arriba finalment en Ged? Creus que aquest episodi és necessari per a aquest llibre? Per a quin llibre diu que serà utilitzat?

9. Vocabulari: calafatejar p.203, escull, foc follet, duna p.212, sargassos p. 213, gatzoneta p. 214, orb p. 220.

10. Justifica el títol del capítol.

     amunt

Capítol 9

 1. Parts del capítol.

2. Què compra en Ged a la nova illa? amb què paga? Quin sentit té el seu pagament?

3. Què significa el nom de la seva nova barca?

4. Quants cops demanen a en Ged que marxi del territori on ha arribat?

5. Què han vist els habitants de Íffish, abans d’arribar-hi en Ged?

6. Quina mascota té la germana d’en Garrofí? Descriu-la. Com es diu?

7. Què va passar amb en Jàsper, a Roke?

8. Què fa en Ged a casa d’en Garrofí?

9. Què fan en Ged i en Garrofí?

  amunt

 Capítol 10

 1. Parts del capítol.

2. Fan servir la màgia per navegar al començament? Per què?

3. Quines són les gestes de què parlen els dos amics? Enumera-les.

4. Què vol dir el fragment:  p. 259 “més enllà dels orígens... darrere les porte de la llum del dia”

5. I el fragment: “Estic d’acord amb els que pensen... marge”

6. Quines persones s’apareixen a en Ged?

7. Quin és el nom de l’ombra?

8.  Com venç l’ombra?

9. Quins versos són citats quan en Ged torna amb el seu amic? On els has vist abans? què significa la repetició?

10. Què en penses de com venç l’ombra? Què era l’ombra en definitiva?

Vocabulari: guaret p. 256, arriar p. 267, llambrejar p. 269, ivori p. 273, albirar p. 273

    amunt

Comentaris finals sobre el llibre

Quins aspectes has trobat més interessants i per què?

Quins han estat els més difícils? Per què?

  amunt

  HARRY POTTER                                ARTÚS, LA PEDRA                       UN MAG DE TERRAMAR