![]() |
EL IOGA A L'EDUCACIÓ | |||||||||||||
UNA ESTRATÈGIA PER A L'APRENENTATGE | ||||||||||||||
|
Recull d’exercicis de ioga a l’aula. Consideracions prèvies.
Professorat: Aspectes a tenir en compte en el desenvolupament de cada exercici :
Cal respectar l’alumne/a que no vol fer l’exercici, permetre que no el faci, pot estar observant o fent algun treball personal. L’única exigència és que no pertorbi el desenvolupament de l’activitat. És convenient parlar-ne en privat per aclarir dubtes o treure pors. A vegades només és una qüestió de temps.
És molt corrent que alguns/unes alumnes es posin a riure quan es proposen activitats d’aquest tipus. Cal reconduir la situació fent adonar que el riure és un excel·lent mitjà per relaxar les tensions. És una excel·lent ocasió per demostrar als/a les alumnes que després d’un lleuger temps d’apnea amb els pulmons plens sobrevé un riure reflex.
Apreciacions a transmetre a l’alumnat
Recordem les següents definicions:
> EXERCICIS El primer és un recull d’exercicis que anomenem “preparatoris” i que treballen les postures de base, la pràctica de les quals seria convenient de fer com a introducció a la realització d’exercicis més complexos. Ell segon recull d’exercicis que proposem segueixen un recorregut que va des del més extern: material i físic al més subtil o interior de la persona. Segueixen el camí de creixement personal marcat per Patànjali i que porta l’ésser humà a assolir una plenitud física i mental. El treball de les potencialitats de cadascú/una es fa per etapes acuradament programades, que es representen en forma d’espiral: Cal remarcar que encara que un exercici estigui classificat dins d’un graó de l’esmentada escala, sovint també treballa aspectes d’altres etapes de la mateixa. Així, podem trobar exercicis que beneficien diferents potencialitats i també de semblants en més d’un apartat. La classificació és la següent i en cada punt es poden consultar els exercicis corresponents
Només proposem exercicis per als 6 primers graus, ja que el 7 i el 8 impliquen la vida interior de l’adult. En tractar-se d’adolescents, és indispensable partir del treball amb el cos. La majoria dels adolescents no són capaços de fer exercicis de concentració mental sense haver passat per les etapes de presa de consciència del cos i de la respiració. La primera etapa és la de prendre contacte amb el propi cos. La segona consisteix en connectar els diferents centres, els diferents pols i, en particular el pol-terra. La pràctica del ioga a l’aula permet que l’alumnat pugui compensar, durant la sessió de classe, el treball intel·lectual amb postures que amb la intervenció del pol terra, els faci retornar al moment present. Les tècniques emprades en primer terme per despertar el cos, tenen com a objectiu eliminar toxines i desbloquejar les zones on l’energia s’estanca i es bloqueja la circulació normal i fluïda per tot el nostre cos. En definitiva, l’objectiu és equilibrar la nostra energia. Els exercicis de respiració són essencials per disminuir l’ansietat, ajuden a recentrar no només fisiològicament, sinó que també proporcionen un benestar producte de l’oxigenació de les diferents cèl·lules del cos. Seguint aquest camí d’introspecció cap a dins d’un mateix i d'anar focalitzant l’atenció, el següent pas és la relaxació. En disminuir les tensions musculars la ment es calma i el cos està preparat per aprendre millor, en un estat de concentració. En aquestes condicions s’afavoreix l’atenció, la memòria i per tant la incorporació de nous coneixements. Partim de la base que el que passa a la nostra ment influeix en el nostre cos. Una bona actitud física, mental i emocional es manifesta amb un millor rendiment personal i, en definitiva, una millor qualitat de vida. Un altre objectiu és el d’incidir en la complementarietat dels dos hemisferis cerebrals
|
|||||||||||||