La característica
principal de l'ensenyament recíproc, es que la intervenció
es pot entendre com un procés de col·laboració
en què l'alumne progressivament pot assumir un paper cada cop
més rellevant. Aquesta és una proposat de Palincsar i
Brown, recollida de les aportacions que sobre el tema han fet Castellò
(1998) i Sánchez(1998). Primer cal triar un text que pugui resultar
atractiu i és comença un format de lectura conjunta que
segueix tres principis:
·
Crear un marc de treball estable que permeti a l'alumne avançar
en el curs de l'acció.
· Assignar a l'alumne un paper o una responsabilitat definida
que sigui sempre accessible.
· Incrementar progressivament el paper de l'alumne. Aquest principi
és molt important en aquesta metodologia. No importa que inicialment
la participació sigui perifèrica, ja que es tracta de
poder-la incrementar.
El rol
docent es pot desenvolupar a partir de la proposat de Sánchez
(1998):
1) El
professor és respectuós amb l'assignació de responsabilitats,
no corregeix i es limita a demanar-li si té sentit amb el que
ja sap de la història.
2) S'encarrega
de les operacions necessàries per a interpretar el text, com:
· Connecta una proposició amb les següents abans
que el noi iniciï la seva part.
· Elabora el significat global(macroestructura) per proporcionar
un sentit unitari.
· Explicita l'esquema d'interpretació: Hi ha nombrosos
programes per ensenyar als infants a desxifrar les relacions causals
que ocorren en els relats, i a contestar-se les següents preguntes
que corresponen a les categories bàsiques del relat. La proposta
que fa Sánchez (1998) està basada en les aportacions que
sobre aquest tema fan Short i Ryan
En quina situació estaven? Marc
Què va succeir exactament? Succés inicial
Com es van sentir els personatges? Resposta interna
Què van fer? Execució
Quines conseqüències va tenir? Conseqüències
·
Connecta el text amb el que l'alumne pot imaginar pel seu compte: model
de situació que construeixen conjuntament
La proposta de Palincsar i Brown, estructura aquest procés de
pràctica guiada en quatre activitats conjuntes, que es repeteixen
a cada paràgraf llegit. El primer en llegir serà el docent
per ensenyar als alumnes com fer-ho: Resumir el que han llegit i generar
interrogants sobre el contingut del text, per facilitar que es centrin
en les idees principals del text; Aclarir dubtes per fer-se conscients
de les possibles dificultats amb les que es poden trobar. La última
activitat conjunta seria fer prediccions sobre la lectura per afavorir
la inferència en relació amb el contingut del text. Els
mateixos autors d'aquesta proposat, va demostrar la seva efectivitat
en la millora de la comprensió lectora.
|