La lectura
dialògica, estableixen el que Bruner ha anomenat un format d'interacció
(Sánchez, 1998), que es basa en
el principi de la participació activa del nen en una interacció
entre dos, en el cas de la família, i en una interacció
un-molts, en el cas de l'escola. Els Principis implicats en la participació
activa són igual a les característiques del format de la
lectura de contes, per tant es pot utilitzar amb qualsevol nivell educatiu,
i fora de l'àmbit escolar. Es tracta de llegir entre tots un conte,
o una lectura, de manera que els lectors van construint el significat
de la lectura. Aquest caràcter versàtil d'aquest tipus de
lectura, és molt interessant per establir vincles de col·elaboraciófamilia-escola,
doncs pels alumnes de Cicle Mitjà que presentin problemes de comprensió
lectora, pot resultar suficientment senzill pels pares utilitzar a l'àmbit
familiar aquest tipus de format lector:
1.
Interacció de preguntes: que pot fer el lector expert per ajudar
a seguir el fil del text, o que pot fer el lector inexpert per aclarir
dubtes, inquietuds...
2. Participació activa de tots.
3. Relació entre els objectes de dues dimensions( dibuixos, descripcions...)
i els objectes del món real de tres dimensions
4. Interacció pregunta-resposta-avaluació
5. Enumeració de trets o propietats de l'objecte
6. Discurs de tipus narració de ficció
7. Preparació com a audiència.
La
repetició del mateix conte ajuda el nen en molts sentits: quan
la història li és familiar, la memoritza, la pot repetir,
pot fer comentaris sobre alguns aspectes... També pot anticipar
les coses que passaran i, per tant, participar de manera interactiva en
la lectura i arribar així a una comprensió més profunda.
Segons Teberosky (1998), els nens a qui se'ls ha llegit sovint des de
petits, desenvolupen una gran sensibilitat a la terminologia i els continguts
dels contes. Potser una de les primeres idees del nen sobre el llenguatge
des llibres és que és un llenguatge estable.
|