Exemple
1: L'ACCIONISME VIENÈS I ELS LÍMITS DEL
COS
|
Conjuntament
amb la gran quantitat de performances que es van produir durant
els anys seixanta i setanta del segle XX en l'àmbit artístic
europeu i americà, l'accionisme vienès apareix
com un fenomen que vol traspassar, transgredir i desbordar els
límits. Els límits de l'obra, del suport, del
propi cos, de la ment, de l'art. Però també els
límits de l'instint, de la raó, del dolor, de
la sexualitat; de la cultura, la societat i la història.
I més enllà del límit poder assaltar, invadir,
submergir-se en les zones excèntriques d'allò
prohibit per a fer-les pròpies. Aquest moviment artístic,
que tingué lloc a Viena entre els anys 1965 i 1970, formant
per un grup d'artistes austríacs com Günter Brus,
Otto Mühl, Rudolf Schwarzkogler i Hermann Nitsch, juntament
amb els escriptors Gerhard Rühm i Oswald Wiener, prengué
el nom d'accionisme vienès, accionisme, Aktionismus,
entès com a acció brutal que s'oposa al llenguatge,
a la paraula, al pensament, a la raó, a la reflexió.
Aquests artistes entenien que el procés artístic
no es basava en la manipulació d'un material extern,
d'objectes o d'espais. Ells creien que el nucli germinal de
l'art es trobava en el propi cos i en el propi pensament. També
creien que l'única possibilitat de creació es
podia fer des de la destrucció de l'herència cultural
que portem a sobre, traspassant els límits que aquesta
ha marcat. Creació, destrucció, límit,
són tres elements claus que es troben en la base de les
seves manifestacions. El cos (l'home) es converteix en les seves
manifestacions en l'espai de destrucció i de transgressió
del límits.
Com ja hem esmentat, els plantejament artístics de l'accionisme
s'emmarquen en la corrent de moviments corporals que, com fluxos,
com els happenings, el body art i les 'cerimònies' d'artistes
com Klein o Manzoni, fructificaren des dels anys seixanta pels
EEUU i països europeus com Alemanya, Itàlia o França.
Tots aquest moviment tenien com a camp d'acció artística
el cos, eliminant l'obra com a objecte i suport, i traspassant
l'acció a una participació col·lectiva
de l'espectador, renunciant als circuits comercials i a la mercantilització
de l'obra d'art per museus i galeries. Però, l'accionisme
vienès des dels seus inicis es distingí pel seu
caràcter violent i agressiu, per l'ús cruent del
cos, la violència sobre la carn i l'organicitat dels
seus actes, per l'alteració dels modes de consciència
i la importància de la sexualitat en les seves propostes.
Els artistes d'aquest grup plantejaven una exploració
de les zones desconegudes i prohibides del cos i la ment. Aquesta
actitud esdevenia una provocació envers la moral, la
religió, les lleis i els costums del moment. L'accionisme
suposà un atac ferotge a la societat burgesa i especialment
a la situació de la Viena de postguerra, amb totes les
seves escoles monàrquiques i militars. L'art esdevé
una teràpia d'alliberació de les repressions sexuals
i agressives i, també, un instrument revolucionari: l'art
com a política, és a dir, com a transformació
del món, dins del context ideològic de les revolucions
del maig del 68, que commocionaren a Europa i Nord-Amèrica.
Els accionistes vienesos opten, en les seves manifestacions,
per la potència de l'acció, per la ràbia,
la fúria, l'absurd, l'agressivitat i l'odi: 'Odio
a la gent i les seves institucions', diria Mühl. 'Estic
ple d'un grau d'odi cap a tot allò que porti cara humana'.
Quan parla de cara humana es refereix a la cara (persona) construïda
durant segles com una màscara, com milers de màscares
que van conformant un rostre per les influències de l'entorn
on viu: 'estimo l'animal', afirma Mühl, que opta
per allò salvatge davant el rostre humà, artificial,
emmarcat, producte i cirurgia lentíssima de la cultura
i dels segles. L'artista vienès agredeix aquesta rostre,
li clava ganivets, el ratlla i l'embrut, el destrueix fins a
fer-lo una massa que ja no és aquests rostre social,
aquesta cara articulada, construïda, sinó un intent
d'eliminar els traços de la memòria, de la història,
les marques de la cultura i de la vida social.
Per a crear, doncs, s'ha de destruir el cos: conduir l'acció
al marge, més enllà del límit. Empènyer
el cos cap a l'abjecció, cap a la mutilació, la
metamorfosi, la distorsió, l'aniquilació, fins
a fer-lo inconegut, no reconeixible com a producte de la tècnica,
de la civilització, sentir-lo en la no consciència
humana, en allò animal.
El cos es converteix en la pintura, en l'escultura, en l'expressió
plàstica. És la superfície material, pictòrica;
es la matèria, la substància que permet que sorgeixi,
a través de l'acció, el nou ésser, 'l'acció
material', dirà Mühl. [
] 'En l'acció
material (el cos) es trenca com un ou i revela el rovell'.
Allò que s'anomena humà, és doncs, la closca,
l'embolcall que oculta un ésser latent, germinal, el
rovell, del que naixerà aquell altre ésser que
ara és a les fosques, soterrat, refutat, al que no li
és permès respirar, bategar, viure degut a la
societat, la religió, la cultura. L'artista, l'acció
material, el cos són horitzons de llibertat, horitzons
de possibilitats, germen, massa fermentada, carn fecundada per
la violència de la mà que fereix, que rasca, que
extirpa.
Per comprendre les pretensions del moviment, i d'una estètica
bandejada per 'la llibertat per la destrucció'
no el podem descontextualitzar de l'Europa emergent en els anys
seixanta i de les revolucions del 68, amb la seva actitud de
crítica i de combat envers l'Estat, com a aparell repressor
de la llibertat de l'individu. Les accions més radicals
dels artistes vienesos es produeixen en els anys de la guerra
freda, de les guerres de Vietnam i de Corea, de la reorganització
de les estructures polítiques dels governs i de l'economia
del benestar, després de la destrucció de la Segona
Guerra Mundial, de la definició de territoris en el Tercer
Món, de l'expansió econòmica de les multinacionals,
de la nova conformació i control de les societats a través
de les xarxes mediàtiques i informàtiques. Per
tot això conflueixen en el moviment vienès, i
també, en gran part dels grups artístic i intel·lectuals
emmarcats dins l'àmbit alternatiu, corrents romàntiques,
existencialistes, expressionistes, místiques, psicoanalítiques
i revolucionàries que impulsaran l'acció al límit,
a la transgressió del límit, a la llibertat per
l'excés
com a última utopia.
'El
meu cos és la intenció, el meu cos és el
procés, el meu cos és el resultat'. Amb aquestes
paraules Günter Brus definia a Viena el 1965 allò
que era el lema -i el dilema- de l'accionisme vienès
i de gran part de la performance i el body art:
el cos com a zona artística, territori de l'acció,
dels fenòmens, dels processos i de la pròpia obra.
Abandonen la tela, el suport, el material escultòric,
i desplacen tota la càrrega anímica al cos. La
carn, la pell, les vísceres, els òrgans, les venes,
les restes són el materials amb què l'artista
treballa i articula, davant del públic, la seva acció.
Però també l'espai, el temps, el terra, l'animal,
i qualsevol objecte formen part de l'acció, no com a
mera escenificació, sinó fent que es relacionin
directament amb el cos. Així doncs el cos, es presenta
a l'espectador com un text on la carn, la sang, la ferida conformen
una trama semàntica per a ser llegida. Però no
com si es mirés, es llegís o es contemplés
una escultura, un quadre: el cos de l'artista és un mirall
negre per a la mirada, el lloc on l'espectador es mira, es llegeix
i es contempla amb tota la càrrega sexual, agressiva
i destructiva de la seva pròpia existència sense
fons.
Text adaptat sobre fragments del
llibre: Piedad Soláns, Accionismo vienés.
Hondarribia: Editorial Nerea, 2000
GÜNTER
BRUS, Acció Autopintura. 1964-1965
Brus sotmet el cos com a una auto acció pictòrica.
L'utilitzarà com a suport pictòric. Ell mateix
farà traços amb pintura sobre el seu cos, l'anirà
modificant com si es tractés d'un espècie de dramatúrgia
plàstica. Les accions que fa Brus però són
absolutament controlades. Els traços són violent
però precisos. L'acció i els gestos de Brus foren
curosament captats amb imatges fotogràfiques que accentuen
aquesta precisió. Tan sols emprarà dos colors:
el blanc i el negre. Per a desenvolupar l'acció ell es
troba en una habitació blanca, vestit i pintat de blanc,
rodejat d'objectes blancs. Les pintades són de color
negre. Són com una autoimposicions que ell mateix es
realitza. Es parteix en dos amb una gruixuda línia negre
que passa pel seu pit i per la seva cara. El seu gest ha quedat
gravat i visible sobre ell mateix. Un altre cop creació,
destrucció, agressivitat, violència, ratlla, tall,
ferida.
GÜNTER
BRUS, Acció Ana. 1964.
El cos de Brus està enrotllat i lligat per tires de tela
blanca. Està col·locat en forma fatal i sembla
com si les tires l'encongissin, l'anessin tancant encara més.
Sembla una espècia de mòmia. L'embolcall no permet
que li acabem de veure el cos i tampoc ens deixa identificar
qui és. A ell li impedeix que es mogui lliurement, és
com si el premsés i el convertís en un paquet,
en un objecte o fins i tot una deixalla. La persona gairebé
no es veu, la seva pell ha desaparegut i s'ha substituït
per l'embolcall. Podem veure així a Brus dins d'una habitació
també blanca, on no hi ha res més que una bicicleta
i una escala, també blanques. El cos es resigna a no
veure res, a no poder parlar, només pot comprimir-se
encara més, retorçar-se o rebolcar-se per terra.
Enmig del blanc de l'espai el cos es va enfonsant més
i més, com si no hi hagués límit per a
la seva transformació, per a la transformació
d'allò humà en allò informe. La part humana
del cos es va perdent, es va morint. El cos, en aquesta obra,
està sotmès a una metamorfosi completament negativa,
metamorfosi produïda per les tensions entre allò
subjectiu (propi de la persona) i les accions socials, polítiques
i econòmiques externes al cos que també li van
conferint forma. Condicions externes que marquen el cos, el
redueixen, l'obliguen a realitzar certes cerimònies,
li exigeixen certs signes.


1.2. Günter Brus, Acció
Autopintura, Viena, 1964-1965. 3. Günter Grus, Acció
Passeig vienès, Viena, 1965.
4. Günter Brus, acció Anna, 1964.
MARINA
ABRAMOVIC, Llavis de Thomas, Innsbruck, 1975.
Marina Abramovic tortura el seu cos, l'exposa als límits,
per a intentar controlar les seves reaccions, per esborrar tots
els prejudicis que pugui tenir i poder desfer-se d'ells. L'artista
s'infringeix un martiri per experimentar amb els límits
morals i físics del cos i de la ment. Marina inicia el
seu ritual completament nua asseguda en una taula. Primer es
menjar sense parar un quilo de mel, es beu un litre de vi, es
flagel·la fins a l'esgotament, es grava una estrella
de cinc puntes sobre el ventre i s'estirà sobre trossos
de gel que li cremen la pell.
Marina
Abramovic s'autoagredeix o permet que l'agredeixin en les seves
obres. Una de les qüestions que explorà fou l'agressió
passiva que es produeix entre els individus. Juntament amb l'artista
Ulay exploren el dolor i la resistència de les relacions,
entre ells mateixos i el públic. A Imponderància
(1977) els seus dos cossos nus estaven col·locats un
al davant de l'altre just en el marc de la porta que permetia
entrar al lloc de l'exposició. El públic es veia
obligat a entrar a través del petit espai que quedava
entre els dos cossos. A Relació en moviment (1977),
Ulay conduïa en cotxe durant setze hores donant voltes
en un petit cercle, mentre Marina, asseguda també dins
el cotxe anunciava en veu alta el número de cercle que
havien donat.

1.
Marina Abramovic, Llavis de Thomas, Innsbruck, 1975.
2. Ulay-Abramovic, Relacions en l'espai. 1976. 1976,
Bienal de Venècia.