La
tinta no és res més que una substància
de consistència líquida que tenyeix la superfície
on s'aplica. Està composta per colorants amb els quals
s'ha tenyit un medi líquid ja sigui aigua amb goma aràbiga,
alcohols o d'altres. Aquest medi líquid acolorit té
la capacitat de tenyir les superfícies on s'aplica, segons
el grau de porositat d'aquestes.
La
tinta pot aplicar-se de moltes maneres: amb pinzells, esponges,
canyes, plomes, 'plumilles'
Existeixen
diferents classes de tintes. Normalment totes es dilueixen en
aigua. N'hi ha que un cop seques són però resistents
a aquest dissolvent. Algunes són específiques
per a estilògrafs i van dins tubs especials. La coneguda
tinta xina de color blau/negre es troba ja dissolta però
també es pot adquirir en barra que després es
dilueix. Algunes tintes de dibuix van en pots amb comptagotes.
Existeix també una gran gamma de tintes de colors algunes
transparents i d'altres més opaques.
Hom pot també trobar les tintes a base d'alcohols, com
les dels retoladors, que s'evaporen i s'assequen molt ràpidament.
Les
'plumilles' són petites puntes metàl·liques
que permeten que la tinta surti mesuradament. Aquestes s'adapten
a un mànec per a poder dibuixar amb elles. N'hi ha de
diferents mides i formes segons el tipus de línia que
es vulgui aconseguir. Existeixen 'plumilles' que s'han d'anar
sucant a la tinta o d'altres amb un dipòsit incorporat.
També existeixen plomes d'au utilitzades antigament o
les fetes de canya.
Per
altra costat podem usar pinzells per a treballar amb tinta.
Es solen utilitzar pinzells de pèl tou.
Cal
vigilar quines superfícies s'utilitzen ja que han de
ser prou absorbents perquè no quedin arrugades quan hi
apliquem la tinta sobretot si es treballa diluint-la molt. En
canvi, en el cas d'un dibuix precís a línia, cal
vigilar que el paper no sigui molt porós ja que la línia
es pot estendre ràpidament o si treballem amb 'plumilla'
pot quedar enganxada al paper si la superfície d'aquest
no és una mica dura. Altrament si es vol treballar amb
pinzell i amb molta aigua cal un paper més absorbent
i és aconsellable tensar-lo a un tauler o mullar-lo prèviament.
Els
egipcis, els grecs i els romans feien servir plomes de canya
per a escriure sobre papir o pergamí. A Europa des del
segle VII s'usava la ploma d'au. Els monjos treballaven amb
ploma per a reproduir i fer llibres i pàgines miniades.
Per altra banda era l'estri utilitzat en tots els àmbits
per a l'escriptura.
La
ploma fou àmpliament usada fins a la invenció
de la 'plumilla' d'acer cap a inicis del segle XIX, posteriorment
apareixeran diferents tipus de punta, fins arribar a l'estilogràfica
o a les plomes amb dipòsit.
Més
endavant, amb la invenció de la litografia i de la fotomecànica
va ésser possible reproduir els dibuixos fets a tinta
conservant gran part de les seves qualitats.
Aquesta
tècnica ha servit al llarg de la història de la
producció artística per a realitzar apunts i esbossos.
Sobretot ha estat emprada en el cap de la il·lustració
de llibres, en el còmic...
Els
artistes del segle XX s'han servit també d'aquest mitjà
en molts dels seus dibuixos. Cal destacar els expressionistes
alemanys, molts artista de l'avantguarda... tot i que sempre
ha estat un procediment menor.

1.
G. Grosz, Im Schatten (litografia de dibuix a tinta), 1921 3.
Pablo Picasso, 5. Moebius,
6. François Schuiten/Benoit Peeters, La fiebre de Urbicanda.
Eurocòmics, Madrid 1985, col. Negra, núm. 23,
p.66.
-Es
pot realitzar un dibuix directe o traçar amb llapis unes
línies guies abans d'aplicar la tinta.
-En molts casos cal un traç lliure i àgil.
-L'ús
de la ploma o les 'plomilles' ens possibilita crear diferents
tipus de línies, fer trames i ratllats curts o llargs,
puntejats...
-Podem treballar la tinta com una aiguada utilitzant el pinzell
i tenint en compte l'absorció del paper.
-També es creen textures fent reserves, imprimint alguna
cosa molla de tinta, fent esquitxos amb un raspall...
-Amb
la tinta es pot jugar amb els contrastos de blanc i negre o
amb els degradats per a aconseguir formes i volums.
-Si
hem de treure alguna taca ja realitzada i encara no seca, ho
hem de fer amb aigua i paper secant i eliminar l'ombra amb goma.