Magdalena
Abakanowicz utilitza arpillera encolada i d'altres teixits i el
cos que li serveix de motlle, per a fer les seves obres. L'artista
començà estudiant i dedicant-se al tapís,
materials del qual (corda, llana, arpillera, etc.) utilitzarà
després en les seves escultures i instal·lacions.
Penja grans tapissos per a crear un espai semblant a un bosc,
empra els materials del tapís no per la seva qualitat de
suau o càlid sinó per la seva tosquedat i rugositat.
La llana, la tela s'acaben convertint en la pell de les figures
o en els seus òrgans, arrugats, com si fossin restes.
L'artista,
filla d'aristòcrates polonesos, viurà durant la
seva infància l'entrada dels nazis a Polònia,
la completa destrucció de la ciutat de Varsòvia
i la posterior ocupació russa. La seva família
haurà d'amagar-se perdent, després de la Segona
Guerra Mundial, els seus béns i propietats. Ella inicia
el seu treball relacionat amb les arts i oficis, sobretot amb
el tapís. Als anys 60 el tapís considerat un art
menor es desprèn de la seva tradició i alguns
artistes l'utilitzaran com a mitjà d'expressió
vinculat a l'escultura i a la instal·lació.


1. Magdalena
Abakanovick, Bois-le-Duc, 1970-71. Tapissos
2. Magdalena Abakanovick, Instal·lació, Suècia,
1977. Corda.
3.
Magdalena Abakanovick, Instal·lació, 1977. Maniquins,
teixit, tapissos.
4. Magdalena Abakanovick, cap i figures assegudes. 1974.
5.
Magdalena Abakanovick, figura asseguda, 1974. 6. Magdalena Abakanovick,
Backs.
Faith
Ringgold és una artista afro-americana nascuda el 1930
al barri novaiorquès de Harlem. Al llarg dels anys la
seva tasca com a artista ha tingut dues preocupacions centrals:
la de fer present la cultura afro-americana en la societat americana
contemporània i la de potenciar la dona com a agent social,
centrant-se en qüestions relatives a la condició
de les dones artistes.
Un
dels formats a través dels qual s'ha conegut millor la
seva obra són les story-quilts, unes mantes fetes de
patch-work que contenen una imatge pintada i una petita història
que la acompanya. Aquests mitjà artístic tan particular
i diferent de la tela, el suport corrent de la pintura, recupera
un tipus de treball tradicional (més proper al que seria
l'artesania) i també ens acosta a la identitat i condició
social de les dones afro-americanes. Les esclaves negres després
de treballar en els camps de cotó cosien quilts. L'elaboració
de quilts complicats solia ser un treball col·lectiu,
vinculat a la vida diària de les dones a la llar i també
a les relacions comunitàries. Els quilts constituïen
també un forma de socialització de les nenes que
aprenien de les dones joves i adultes aquest tipus de pràctica.
A part de l'elaboració de les mantes Ringgold destaca
també el fet d'explicar històries en els seus
story-quilts, forma característica de socialització,
educació i representació del passat de les cultures
africanes. Per a Faith Ringgold el story-telling està
vinculat a les figures de la seva àvia i la seva mare.
Així Faith Ringgold recupera un tipus de procediments
i tradicions per incorporar-les al seu treball, no per simples
intencions formals o estilístiques, sinó perquè
les qüestions sobre les quals s'interroga participen directament
d'aquests tipus de suport. Les Story-quilts, són un treball
de reconstrucció històrica ja que Faith Ringgold
ha tractat de representar la cultura afro-americana i sobretot
a la dona en contextos i situacions històriques en les
que tradicionalment la presència d'ambdues s'ha obviat
completament. Per exemple ha estat difícil l'accés
d'artistes afro-americans en les col·leccions d'art americà,
sobretot el de les artistes o la valoració d ela seva
presència en d'altres moments i contextos de l'art occidental.
Una
mostra d'aquests tipus de treballs són, per un costat,
la sèrie de story-quilts, American Collection que tracta
sobre la presència dels africans a Amèrica. De
fet la idea de treballar en col·leccions Colletions és
una crítica directe contra les col·leccions institucionals
al seu país. Una altra sèrie és la The
French Collection (1990) on recupera obres cabdals de la modernitat
europea i n'ofereix una nova mirada, la que podien aportar els
artistes afro-americans sobre els tipus de pràctiques
dels artistes avantguardistes europeus. Faith intenta revisar
la relació entre la cultura afro-americana i l'art d'avantguarda
europeu (fet generalment per homes europeus i no pas per dones)
per veure com ella, com a dona afro-americana, pot revisar la
seva visió i interpretació d'aquest últim.

1.
F. Ringgold, El casament: el cobrellit de l'amant, nº1,
1986. 196,5x147,5 cm. col. Marilyn Lanfear.
Lona acrílica amb retalls de roba.
2.
F. Ringgold, L'estudi de Picasso (The French Collection), lona
acrílica amb vores fetes de retalls de roba, 1991.
3.
F. Ringgold, Sopar a casa de Gertrude Stein, (The French Collection)
1991. Lona acrílica amb retalls de roba.