Gravat
de la planxa per INCISIÓ INDIRECTE
|
La
planxa de metall es grava per l'acció d'algun agent químic
(àcids) que en desgasta alguna de les seves parts. En tots
els procediments d'incisió indirecte el que es fa és
reservar amb vernissos o d'altres substàncies, part de
la planxa per protegir-la de l'àcid i després deixar
que l'àcid es mengi la part descoberta fins que s'obtingui
un sols suficient on després s'hi dipositarà la
tinta per a estampar. Dins d'aquest procediments diferenciem tres
tècniques que es diferencien per la manera com apliquem
el material que ha de protegir i reservar parts de la planxa i
per el tipus de resultat que ens permet obtenir. Cal recordar
doncs que la part no reservada, la que l'àcid es menjarà
serà la que després es transformarà en la
imatge que quedarà gravada al paper.
Amb
l'aiguafort protegim la superfície de la planxa amb vernissos
especials resistents a l'àcid. Abans d'aplicar el vernís
s'ha de prepara la planxa. S'ha de desengreixar, si està
bruta, perquè el vernís s'hi adhereixi adequadament.
Després s'ha de protegir tota la planxa ja que per cremar-la
la submergirem totalment en l'àcid. Caldrà que la
part posterior i la part del bisell es protegeixi amb laca de
bombeta. Aquest és un material resistent a l'àcid
i que després es pot netejar amb alcohol. Un cop preparada
la planxa ja es pot aplicar el vernís a la superfície
per fer les reserves convenients.
ÀCIDS
Els àcids que s'empren per a cremar la planxa s'han de
manipular i preservar de forma adequada. Els àcids s'han
de rebaixar amb aigua (s'han de posar àcid a l'aigua i
no al revés) amb les proporcions convenients. Per a submergir
les planxes la barreja es diposita en unes cubetes especials.
Tot aquest procés s'ha de fer en un espai ventilat, s'han
d'utilitzar sempre guants i evitar el contacte de l'àcid
amb alguna part del cos.
A
la barreja d'àcid i aigua l'anomenem mordent. La seva composició
dependrà de la potència que tingui per a cremar
la planxa. Si crema molt ràpid la menjada de la planxa
serà de seguida molt profunda. Així serà
difícil aconseguir per exemple línies fines o poc
profundes. Si aquest és el cas ens interessarà que
el mordent cremi més a poc a poc.
No
entrarem amb especificacions sobre la composició de diferents
mordents. Només esmentarem que l'àcid nítric
sol ser un dels més usats per gravar planxes de zenc o
de coure.
Un
cop ja sabem els elements bàsics necessaris per a preparar
i cremar la planxa cal veure com podem fer les reserves, aconseguir
una imatge a sobre la planxa perquè aquesta quedi cremada.
Tenim diferents maneres segons el vernís o base que hi
apliquem:
Base
dura
Hi ha unes bases especials per a cobrir la planxa que s'escampen
per sobre la superfície com si la pintéssim. Aquestes
bases tenen una textura semblant al vernís però
amb una certa mal·leabilitat, o sigui que un cop sec sembla
com una goma que no s'esquerda i que no queda tan dura com el
vernís corrent. Un cop untada la superfície de la
planxa i havent-la deixat assecar, podem amb un punxó dibuixar
anant extraient el vernís. El dibuix que hi fem quedarà
visible perquè veurem directament la planxa mentre que
les altres parts continuen tapades per la base. Les línies
del dibuix seran les parts descobertes de la planxa i per tant
les que quedaran cremades, les que hi quedarà solc i que
posteriorment s'hi farà entrar la tinta i s'estamparà.
Allò que rasquem serà allò que quedarà
gravat i serà el dibuix final que estamparem.
La
base dura permet poder fer línies molt fines, traços
curts, llargs, seguits, línies corbes, ets. A diferència
del gravat al burí o de la punta seca, la llibertat de
fer línies és major ja que amb les altres a mesura
que dibuixaves gravaves i això no permet sempre tenir llibertat
de traç.
Base
tova
Les bases toves o el que també s'anomena vernís
tou és una base molt més greixosa (com una espècie
de betum) i que al ser aplicada no s'asseca. Això permet
fer-hi textures. Per exemple si hi posem la mà a sobre
i pressionem quedarà marcada a la superfície i algunes
parts descobertes. També hi podem dibuixar posant un paper
fi a sobre i prement amb un llapis perquè la base quedi
adherida al paper o, talment com hem fet amb la mà fer-ho
amb d'altres objectes.
ENTINTAT
Un cop hem cremat la planxa cal treure la base amb un dissolvent
i deixar la superfície de la planxa ben neta. Després
es posarà tinta a la superfície, s'escamparà
perquè penetri dins la part gravada i després es
netejarà amb tarlatana i paper, perquè la part no
gravada quedi ben neta. Com que la tinta que s'empra és
força consistent és idoni escalfar una mica la planxa
per a escampar-la millor.
ESTAMPACIÓ
Per a fer l'estampació cal utilitzar un tòrcul.
Es col·loca la planxa sobre la plata del tòrcul
i a sobre el paper que abans hem deixat humitejat (remullant-lo
una estona en una cubeta amb aigua i assecant-lo després
amb un paper secant). Després es protegeix amb una felpa
perquè no faci malbé el tòrcul, es gradua
la pressió necessària segons el gruix de la planxa
i del paper i es passa pel tòrcul. Amb la pressió
el paper entra en contacte amb la tinta de dins dels solcs i aquesta
hi queda transferida. Degut a l'operació a la qual se sotmet
el paper, cal que aquest tingui gramatge i sigui porós,
per poder-lo remullar sense que s'arrugui i per poder aguantar
l'estirament que provoca el premsat i el contacte amb la planxa.
Les
tintes que s'utilitzen són tintes grasses especials per
al gravat. Són de consistència pastosa i a vegades
cal treballar-la una mica abans d'escapar-la a la planxa. El seu
contingut bàsic és pigment i oli de llinosa cru.
Són tintes insolubles a l'aigua i resistents un cop s'han
assecat.
Si
el resultat no satisfà allò que es pretenia es pot
tornar a cremar la planxa. S'ha de tornar a cobrir amb la base
i fes el mateix procés.
L'aiguafort
permet fer traços lineals de molts tipus, però a
l'hora de fer superfície planes d'un sol to o quan es volen
aconseguir diferents grisos, amb l'aiguafort només es pot
aconseguir fent tramats de ratlles, més o menys juntes
i més o menys gruixudes. No podem cremar tota una taca
molt gran perquè quan hi posem la tinta no s'hi dipositarà
per ser una superfície llisa encara que estigui enfonsada.
Per
aconseguir aquests efectes existeix una altra tècnica anomenada
aiguatinta que permet aconseguir superfícies de planxa
granulades amb grans més o menys petits i més o
menys profunds. El granulat actua com si fos un superfície
tota feta de piquets que segons la seva grandària, la seva
proximitat o la quantitat de tinta que continguin un cop estampades
quedaran com superfícies llises de diferents tons de grisos.
Per
aconseguir aquesta superfície granulada s'espolsa al damunt
de la planxa pols de resina molt fina. Després s'escalfa
la planxa només perquè la resina es fongui i quedi
enganxada a la planxa. Amb aquesta operació s'ha aconseguit
fer una reserva de piquets molt petits i deixar també piquets
molt petits de planxa descoberts. Posteriorment es crema la planxa.
Si es crema poc el gris sortirà més dèbil.
Si es crema molt més aconseguir tons més foscos.
L'entintat
i l'estampat es fa talment com s'ha descrit en l'aiguafort.
Una
mica d'història
Les tècniques que utilitzarien els primers impressors de
gravat al buit foren les que ja utilitzaven els orfebres, fabricants
d'armadures o d'altres objectes de metall. Sobretot la tècnica
del niello que omplia el gravat fet al metall amb un compost negre
de sofre per a ressaltar el disseny. Els primers gravats daten
dels anys 1461-1467 (Mestre E.S.). Durant al segona meitat del
mateix segle s'introduí la tècnica de la punta seva.
Molts artistes començaren a integrar aquest procediment
sobretot per a fer gravats basats en les seves obres pictòriques
o petits estudis (Mantegna, Rafael). La següent tècnica
que aparegué fou l'aiguafort. La tècnica evolució
a partir de l'ús que en feien uns fabricants d'armadures
(Daniel Hopfer i fills (1470-1520)), que veieren com determinades
pintures oxidaven i s'anaven menjant el metall, d'aquí
començaren a fer els seus dissenys cobrint el metall amb
cera. A sobre la cera i feien uns dibuixos extraient part del
material i deixant el metall descobert. A aquestes part hi aplicaven
vinagre o d'altres productes que atacaven el metall. El pas següent
fou omplir els solcs amb tinta i estampar el metall a sobre una
superfície. A inicis del segle XVI aquesta pràctica
era ja vigent a Europa. Alguns artistes començaren a barrejar
l'aiguafort i les tècniques d'incisió directe: Dürer
i posteriorment Rembrandt (1606-1676) que contribuí a innovar
l'ús d'aquests procediment.
Fins al moment el gravat havia estat de caràcter lineal,
les diferents tonalitats s'havien d'aconseguir a través
de tramats lineals. La mitjatinta, inventada per Ludwig von Siegen
(Utrech, 1610-1676) el 1642 utilitzant un granejador corb. L'aiguatinta
permetria realitzar un procés semblant per incisió
indirecte. Aquesta tècnica serà utilitzada pels
artistes barrejada amb generalment amb l'aiguafort o la punta
seca. També Rembrandt i Goya seran dos dels artistes que
més empraran aquests procediments. A finals del segle XIX
comencen a aparèixer els primers procediments de fotogravat
que permetran transferir fotografies a sobre la planxa de metall.




2. Giorgio Morandi (190-1964), Bodegó amb pot de cafè,
1933. Aiguafort, 29,7x39). Louis R. Smith Fund.
3. Edward Hopper (1882-1967), Ombres de nit, 1921. Aiguafort,
17,6x20,8. Abby Aldrich Rockefeller.
4. Pablo Picasso (1881-1973), Faune destapant a una dona que dorm,
1936. Aiguafort i aiguatinta, 31,6x41,7. Purchase.
5. Pablo Picasso 81881-1973), Minotauromàquia, 1935. Aiguafort
49,5x69,7. Furchase Fund.
7. Käthe Kollwitz (1867-1945), Mort i dona lluitant per un
nen, 1911. Aiguafort, 40,9x41,1. Theodore Boettger.
8. Otto Dix, La guerra I, 6: Wounded (fall 1916 Bepaume). Berlín,
Nierendorf, 1924. Aiguafort i aiguatinta, 19,6x28,9. Abby Aldrich
Rockefeller.
9. Louis Marcoussis (1883-1941), Bodegó: cítara
i petxina, 1922. Aiguafort i aiguatinta, 52x70,8. Abby Aldrich
Rockefeller Fund.
11.12. Pablo Picasso, planxa i estampa de Somni i mentida de Franco,
1937.
13. Joan Miró (1893-1983), Sèries I, gravat IV (La
família), 1952. Curt Valentin Bequest.
|