El
videoart sorgeix a mitjans anys seixanta. Podem entendre l'ús
d'aquest mitjà en l'àmbit artístic no tan
sols per l'aparició d'aquest procediment tècnic,
el seu fàcil accés i el baix cost, sinó
també per la necessitat de començar-lo a utilitzar
en el marc d'una societat cada vegada més acostumada
i influïda pels mitjans de comunicació, sobretot
per la televisió. La primera generació de vídeoartistes
va creure que si volia incidir en una societat predominantment
televisiva o si volia parlar d'allò que hi passava havia
de fer-ho televisivament. Em de tenir en compte que ja a partir
dels anys seixanta moltes cases dels Estats Units (Europa i
sobretot Espanya tardarien encara una mica més en aquest
procés) tenien televisor. La imatge en moviment, primer
només accessible a través del cinema, havia entrat
a l'entorn domèstic i, imatges de tot el món,
arribaven a les cases. Gran part dels productes televisius que
es consumien eren de caràcter comercial ja que les empreses
havien derivat la producció cap a aquest àmbit
deixant de banda l'experimentació i la reflexió.
Aquesta mena de productes es veien reforçats per l'allau
de publicitat, que anà creient i tenint cada vegada més
presència. Tots aquests elements, propis d'una societat
de consum creixent, més les agitacions polítiques
i les revoltes juvenils de finals dels seixanta, la revolució
sexual, el paper contestatari de l'art del moment (performance,
art del cos, instal·lacions, etc.), contribuïren
a crear un marc dins el qual va emergí el vídeoart.
El videoart,
de caràcter experimental i inicialment emmarcat dins
de circuits alternatius, es declarà directament enemic
de la televisió comercial. Cada vegada es veia més
l'impacte que els mitjans estaven exercint sobre els costums
i les idees de la població. Un mitjà, un llenguatge
nou, uns nous codis d'experiències adquirides de manera
col·lectiva, estaven influint de manera determinant en
la societat. Davant d'aquest panorama, molts dels artistes dirigiren
les seves crítiques envers la publicitat i la televisió
i tot allò que aquestes potenciaven.
D'aquest
anys inicials i sobretot del què seran els setanta, es
poden destacar dos tipus de pràctiques lligades al vídeo:
per un costat una via documental, lligada al periodisme alternatiu;
per l'altra la dels que pròpiament s'anomenà vídeos
artístics.
La primera
fou practicada per periodistes que treballaven en l'àmbit
alternatiu, fora de les empreses i circuits comercials. Aquests
buscaven d'altres formes de tractar la informació a través
de la càmera, de transmetre fets i esdeveniments des
d'una òptica diferenciada del què podria ser la
tendència sensacionalista i completament parcial dels
mitjans en general. Normalment utilitzaven un llenguatge molt
directe, sense convencionalismes, trencant la immobilitat de
la càmera, buscant la notícia en directe. Es tractaven
temes polítics i problemes de caràcter social
que difícilment eren abordats per les cadenes convencionals.
Tot i el caràcter predominantment comercial de les televisions
algunes optaren pels reportatges alternatius. Un bon exemples
'és el de Top Value Television (TVTV), que produí
un reportatge alternatiu dels congressos dels republicans i
els demòcrates de 1972. Amb càmeres Portapak de
mitja polzada, alguns 'corresponsals' de TVTV s'infiltraren
en les reunions principals del congrés i entrevistaren
a tothom, des de polítics fins a reporters de la televisió
comercial, del que en resultà una mirada entretinguda
i provocativa de les debilitats de la política del país
i també de la cobertura periodística'. (81)
Moltes de
les pràctiques d'aquests 'activistes del vídeo',
foren finalment adoptades per les cadenes comercials, que reproduïren
el llenguatge utilitzat i les tècniques aplicades en
les entrevistes pel seu impacte i per la sensació d'immediatesa
i d'autenticitat que transmetien
Per l'àmbit
més artística del vídeo, d'allò
que anomenarem vídeoart, es diu que fou al 1965 quan
oficialment l'artista Nam June Paik, feu la primera presentació
de vídeoart, on l'artista mostrava unes imatges gravades
de la comitiva papal realitzades des d'una visió directe
i personal, sense la visió pròpia del periodisme.
Paik s'havia de convertir en un dels precursors del vídeoart.
Per als artistes, el baix cost del vídeo, la seva accessibilitat,
la capacitat per a transmetre imatges instantàniament,
l'espontaneïtat i immediatesa, el feia un mitjà
tècnic molt atractiu. A diferència del cinema
aquest era molt més manejable i menys embolicat procedimentalment.
El vídeo permetia més mobilitat, possibilitats
d'experimentació i, sobretot, un acostament molt més
directe envers l'espectador, que en el cinema adoptava un posat
més contemplatiu. Els televisors es començaren
a integrar a les sales d'exposicions i, talment com si es tractés
d'una nova escultura, aquest aparell començava a formar
part dels muntatges dels artistes.
Com
eren i són els treballs dels vídeoartistes?
Quins problemes o qüestions claus han abordat?
|
La
crítica al mitjà televisiu
Molts vídeoartistes orientaven la seva pràctica
vers la crítica al mitjà i productes televisius.
Aquesta tendència dominà des dels seus inicis
fins a mitjans dels anys vuitanta. Molts jugaren a manipular
continguts televisius, a capgirar-ne la visió i el sentit,
a agafar elements d'aquest mitjà coneguts per tothom
i contraposar-los amb d'altres o descontextualitzant-los.
'L'artista
alemany Klaus vom Bruch (1952) en La cinta de Softi (1980) intercala
anuncis de televisió d'efectes soporífers amb
pertorbadores imatges de la guerra. La repetició aparentment
interminable d'un anunci per al cutis subratlla el poder de
la televisió per a trivialitzar els successos més
commovedors, mentre les imatges de guerra, competeixen amb l'anunci
per a captar l'atenció dels telespectadors.
'Les crítiques
a la cultura i als mitjans de comunicació assoleixen
una síntesi kafkiana en els vídeos de l'artista
japonesa Mako Idemitsu (1949) sobre els torturats membres d'una
família que no poden fugir de l'ull vigilant de la seva
mare que sempre els veu per un monitor de televisor vagin on
vagin. Idemitsu reflexa l'encarcarament de la vida japonesa
a través dels melodramàtics culebrons de la televisió
que apareixen contínuament com a teló de fons
de les seves narracions psicològiques com HIDEO, sóc
jo mama (1983)' [
] 'Més de quinze anys abans de
la popular pel·lícula El show de Truman, en la
qual les càmeres graven i transmeten als televisors de
tot el món la vida del protagonista sense que aquest
ho sàpiga, Mako Idemitsu creà Hideo, personatge
que vagi on vagi sempre apareix en pantalla i és vigilat
i criticat constantment per la seva mare.' (p.88-89)
L'experimentació
tècnica
A part de criticar la televisió molts vídeoartistes
explotaren tècnicament aquest mitjà. Investigaren
en les qüestions relatives al muntatge, a la possibilitat
de barrejar diferents imatges. També manipularen electrònicament
les imatges gravades, en modificaven els colors i la forma.
De fet iniciaren el camí experimental que duria al tractament
informàtic de les imatges i a l'animació de les
mateixes. Molt creaven imatges irreals, d'altres imatges completament
abstractes. Talment com els pintors amb la seva paleta de colors
aquest artistes experimentaven amb eines electròniques
aplicant efectes damunt d'una pantalla lluminosa. Totes aquesta
manipulacions intentaven, en gran part, alterar la percepció
de l'espectador i oferir-li noves i insòlites imatges.
Nam June
Paik, molt influent en pràcticament totes les facetes
del vídeoart, contribuí a una de les primeres
noves tecnologies amb el seu sintetitzador Paik/Abe, un aparell
per al colorat i la manipulació d'imatges.
Els artistes
suecs Ture Sjölander, Lars Weck i Bengt Modin produiren
Monument (1967), un programa experimental de televisió
que combinava imatges de cinema, diapositives i cintes de vídeo
en un procés que distorsionava les imatges durant la
transmissió al televisor. Personatges importants com
Charles Chaplin, la Mona Lisa, Picasso, els Beatles o el rei
de Suècia apareixien completament deformats, convertint-se
en nous personatges com atacats per un virus electrònic.
Altres artistes
incorporaran textos a la pantalla i exploraran les capacitats
del llenguatge escrit, de la música i la imatge, per
veure com els usos dels diferents llenguatges es poden reinventar
contínuament a través d'un nou mitjà, com
és el cas del vídeo. Més que una experimentació
tècnica, en aquests casos es tractarà d'una experimentació
de caràcter més conceptual.
Les vídeoperformances
Molts dels artistes que començaren a emprar el vídeo
ja treballaven anteriorment amb d'altres mitjans i el que feren
fou integrar el vídeo a la seva pràctica. Així
el vídeo començava a ser emprat com a instrument
o mitjà aplicat a d'altres expressions artístiques
sobretot les relatives al camp de l'accionisme i l'art del cos.
La gravació de performance fou una pràctica habitual.
En alguns casos era tan sols un recurs documental, en d'altres
la gravació era important també en un sentit artístic
i fins i tot moltes performances eren realitzades expressament
per a ser gravades i per tant, el resultat final tenia sentit
tan sols mirat a través del marc amb el qual l'havia
emmarcat la càmera. Així apareixen el que s'anomenà
les vídeoperformances.
Als inicis
del vídeoart molts artistes també usaren aquest
mitjà per a obtenir una espècie de diari de la
seva activitat. A molts els serví per a reconstruir el
seu procés de treball dins la línia del què
seria el Proces art. D'altres mostren la realització
de les obres que exposaven (sobretot escultòriques) per
entendre el resultat final tenint en compte el seu naixement.
Andy Warhol,
que va comprar una Sony Portapak el 1970, començà
a rodar els seus Diaris de la fàbrica que registren centenars
d'hores d'activitat en el seu estudi durant el 1976.
L'art
del cos i el vídeo
El cos i la persona foren uns dels referents a partir dels quals
treballaren molts vídeoartistes. La càmera oferia
noves possibilitats manipulatives del cos, en permetia construir
una visió parcial i esbiaixada del mateix. Amb la càmera
hom podia acostar-se molt a prop i inspeccionar un cos, podia
jugar amb la seva intimitat, o deformar-lo de forma enganyosa.
En aquests treballs s'hi poden incloure els dels i de les artistes
que treballaven des de l'òptica del feminisme, que abordaven
qüestions de gènere o de sexualitat. Totes aquestes
experiències no poden deslligar-se de la visió
que sobre el cos i les persones estava oferint la televisió
comercial. Algunes obres de vídeoart intentaven desmuntar
els estereotips que la televisió mostrava, la imatge
de les dones que potenciava o la mitificació de personatges
que construïa.
L'artista
d'origen alemany Hannah Wilke (1940-1993) també explora
la dinàmica de l'artista i el seu cos en relació
amb els retrats convencionals de les dones, com per exemple
en Gestos (1973). En aquest treball, la càmera registra
un primer pla de la cara, mentre ella fa gestos suggerentment
sexuals amb els dits i la llengua. Poc a poc els gestos es tornen
grotescos, mentre fa ganyotes amb la cara, per desmitificar
el cos de la dona tal com es retrata en la pantalla. [
]
Dara Birnbaum (1946), a Transformació tecnològica:
Wonderwoman (1978-1979), manipula imatges del popular programa
de la televisió americana dels setanta, wonderwoman,
i refuta el mite de la dona treballadora i amant com un miracle
bellament cisellat. A través d'un muntatge acurat d'imatges,
Birnbaum fa que la meravellosa dona giri i doni voltes embogidament
en una orgia d'imatges repetides i fragmentades que literalment
reconstrueixen el mite televisiu convencional.
El discurs
identitari
A partir dels anys vuitanta i sobretot en els noranta molts
vídeoartistes s'ocupen de la narració personal,
tot reflectint la recerca o la necessitat de mostrar una pròpia
identitat. De fet el tema de la identitat, es posarà
de moda, o podrírem dir, entraran a ser un dels problemes
més tractats per l'art d'aquests anys. Les barreges culturals
i ideològiques, el factor migratori, l'arrossegament
encara d'una certa psicoanàlisi col·lectiva, les
creixents reivindicacions per a la igualtat social, el factor
de la mundialització i el comerç cultural a gran
escala, són factors que afavoreixen la recorrent pregunta
sobre la identitat, per a ser resposta o qüestionada, en
aquest cas, a través de l'art. En molts casos aquestes
obres incorporen elements de la cultura popular, referències
del món de la publicitat o de la televisió.
Gillian
Wearing utilitza actors no professionals en les seves versions
d'anuncis com en M'agradaria ensenyar al món a cantar
del 1996 que és una interpretació personal d'un
dels de Coca-Cola.
Aquest
discurs fou en els seus inicis més freqüent a Europa
i als Estats Units, mentre que als països de l'Est i Orient
hi continuava havent una preocupació més gran
per temes de caràcter polític i no tan de caràcter
individual. Aquests elements han tingut continuïtat fins
als nostres dies, adaptant-se a nous mitjans, però abordant
temàtiques semblants.
El
vídeo i l'espai
Les possibilitats del vídeo s'han eixamplat molt més
amb l'aparició del digital, dels processos de tractament
de les imatges i dels canals i suport a través dels quals
l'obra videogràfica pot ser presentada al públic.
Com ja s'ha esmentat el vídeo s'incorporà a d'altres
procediments propis de l'art d'acció o del cos però
també ho feu en el cas del Land Art, com a suport documental
i com a resultat permanent d'una obra efímera localitzada
en un determinat espai. El vídeo serà inclòs
en d'altres tipus d'obres que incorporen l'espai com a element
bàsic de treball o com a suport. Les instal·lacions
passaran a integrar imatge videogràfiques, s'experimentarà
amb la introducció de televisors tenint en compte el
muntatge, la imatges sortiran de la pantalla per a projectar-se
al mur i modificar així un espai. Apareixeran, doncs,
allò que hom ha anomenat videoinstal.lacions o les videoescultures
quan els monitors o d'altres paraments videogràfics acaben
constituint un cos escultòric. El vídeo i les
possibilitats de les noves tecnologies audiovisuals també
s'integraran en espectacles dramàtics. Ja als noranta
molt muntatges teatrals o de dansa inclouran imatges pregravades
o fins i tot gravades in situ per a ser projectades pel públic
i combinades amb l'escena i els actors. També moltes
experiències, sobretot del camp de la dansa, acabaran
tenint un format videogràfic, el que a vegades s'anomena
la videodansa o les videonarracions (ja siguin de caràcter
teatral, literari, documental
).
Finalment
internet anirà absorbint moltes de les pràctiques
videogràfiques esdevenint cada vegada més, un
dels suports i mitjans expositius per a fer arribar les obres
de caràcter audiovisual al públic.
Exemples
d'obres videogràfiques
|





1.Steina i Woody Vasulka, Viatge
daurat, 1973.
2.Ture Sjölander, Lars Weck i Bengt Modin, Rei de Suècia
i Charlie Chaplin, dues imatges distorsionades de la pel·lícula
per a la TV Monument, 1967.
3.Max Almy, Comiat del segle XX, 1982 (tres cares de dona modificades).
4. Nam June Paik, Concert per a TV, violoncel i cinta de vídeo.
Première de TV-chelo, 1971.
L'artista posa televisors en posicions inesperades o distorsionant
les imatges de la pantalla.
5. Mako Idemitsu, HIDEO sóc jo mama, 1983.
7.Gillian Wearing, M'agradaria ensenyar al món a cantar,
1996.
8.Dara Birnbaum, Transformació tecnològiques:
wonderwoman, 1978-1979. Ridiculitza el mite d ela dona meravellosa.
9. Hannah Wilke, gestos, 1973. El que inicialment sembla una
crema per al cutis es transforma en una parodia grotesca de
la imatge femenina idealitzada.
10.Joan Jonas, Avenç vertical de mel orgànica,
1983. Com Acconsi Jonas altera la relació amb l'espectador
i la imatge mitjançant la confusió de tot sentit
de perspectiva amb l'ús de miralls. P. 97
11.Vito Acconci, Tema musical, 1973. La noció d'espectador
i 'miron' està relacionada amb els irònics vídeos
de monòlegs d'Acconci, que convida als espectadors a
unir-se a ell dins la càmera.
12.13. Bruce Nauman, Passeig amb angle gradual (passeig de Becket),
1968.
14. Bruce Nauman, dues imatges de Tortura de pallaso, 1987.
Exemples extrets del llibre: Michael Rush. Nuevas Expresiones
artísticas. Destino, 2002)