|
Llegiu
els dos textos, contesteu les preguntes i discutiu sobre les
vostres opinions.
1. Fragment del text de Montserrat Vendrell, 'Altares
urbanos. Cuando las paredes hablan.' Amb fotografies de Rita
Barros. Dins la revista Ajoblanco. Pàg. 18-20.
Altares urbanos. Cuando
las paredes hablan.
El muro es una de las construcciones emblemáticas
de nuestro tiempo. Sirve para cercar y segregar, pero
también se usa como lienzo donde los vivos rinden
culto a sus muertos. Así ocurre en algunos barrios
neoyorquinos.
La muerte del rapero Tupac
Shakur nos lo confirmó: buen o mal chico, famosos
o anónimo, a todo el mundo le puede pillar una
bala en el momento más imprevisto. El director
cinematográfico Spike Lee, por su parte, nos ha
contado en diferentes ocasiones la violenta realidad en
los barrios degradados de las comunidades afroamericanas,
dándole un toque sentimental para que la cosa sea
más comercial. Pero en lugar de hacer llorar, el
hacer dinero a costa de su propia gente pone de malhumor
a los jóvenes que se sienten involucrados y que
ya están cansados de ver imágenes donde
se refleja su vida diaria.
Otras imágenes son las que se ven en estos barrios,
donde los muros de las calles hablan por sí mismos.
Los sprays convierten en altares urbanos las paredes sucias
de aquellos rincones marginales donde la sangre y las
lágrimas corren a diario. Es la misma retórica
visual del realismo social de los años 30, cuando
figuras destacadas como Diego Rivera o José Clemente
Orozco pintaban la historia de México.
Aunque el alcalde, Rudolf Giuliani, se vanaglorie del
descenso del crimen en la ciudad de Nueva York, no es
oro todo lo que reluce. Tal vez haya menos crimen, pero
ha sido simplemente una operación centrífuga
que ha desplazado la criminalidad a áreas cercanas
a Nueva York, como Long Island, y zonas rurales de New
Jersey. El objetivo es limpiar Manhattan con vistas al
turismo.
Pero así y todo, nadie sabe cuántos murales
en memoria de las víctimas de la violencia decoran
las tintorerías, los hospitales, las tiendas de
comestibles de las calles neoyorquinas. Miles y miles
de nombres de jóvenes, transeúntes inocentes,
asesinos a sangre fría, amantes infieles, ángeles
caídos, quieren acaparar la atención ante
la impotencia del salvajismo en barrios como el Lower
East Side, Harlem, Crown Height i el Sur del Bronxs.
Los padres y amigos ponen flores y rezan por sus ánimas,
mientras recorren con los dedos la inscripción
KIKI REST IN PACE (Kiki descansa en paz). [
] A los
vecinos, inmersos en toda clase de religiones paganas
y cristianas, les conviene creer que el espíritu
del desaparecido aún continua estando con ellos,
aunque sea en un simple muro.
[
] Detalladamente elaborados, los dibujos pintados
en los muros se rematan con cruces egipcias y otros emblemas
étnicos que simbolizan la vida. Joseph Sciorra,
un folklorista urbano autor de un libro sobre murales,
dice que estos tributos artísticos a los muertos
vienen de lejos. ¿Puede que antes se hicieran en
espacios más reducidos y fueran más personales.
Ahora, estos murales mortuorios tienen un sentido colectivo.
Llegan más a la gente.'
El arte muralista ha sido siempre una forma de expresión
de las injusticias sociales y el reflejo de la realidad
cotidiana. En un principio, los murales que invadían
las calles de Nueva York eran imágenes de Karl
Marx, Malcom X, Fidel Castro, Lenin y otros representantes
de la clase trabajadora. "Ahora -continua Sciorra-,
revelan una problemática más inmediata:
la violencia. Las fachadas de los edificios han sustituido
en cierta manera a los cementerios, llenándose
de lápidas artísticas i testimoniales de
gente joven que ha muerto violentamente en las calles."
[
] Normalmente, se encargan a un pintor determinado
o a un grupo de artistas del barrio, especialistas en
este tipo de exequias o recordatorios.
|

2.
Fragment extret de: POPPER, Frank. Arte, acción y
participación. El artista y la creatividad de hoy.
Madrid: Akal, Arte y estética, 1989.
Observem que la conquesta d'un nou entorn
subterrani, el del món del metro, està lligat
a l'adveniment d'una nova generació d'escriptors
de pintades (graffiti-writers), especialment sensibles a
l'element cinètic i sonor. Aquesta generació
té la preocupació de "l'obra mestra"
o del "gran desing", és a dir una gran
composició en què el nom de l'escriptor, la
recerca de la identitat individual, no són res més
que un pretext per a allò que Hélène
de Nicolay anomena un "espectacle burlesc" que
desfila, s'atura i torna a marxar en el marc d'un decorat
fix, igualment recobert de pintades, excepte els panells
publicitaris, curosament respectats pels pintors. "Els
trens desapareixen sota una pluja de confetti, de noms i
de números, acompanyats per una enlluernadora ostentació
de punts, de bombolles, d'estrelles, de fletxes i de corones.
Els noms estan envoltats per flames de sang, núvols
blavosos i resplendents gotes de color taronja, groc i negre...
una nova arquitectura ha nascut de les pintades." No
podríem sobrevalorar aquesta explosió de creativitat
popular que d'una manera progressiva ha pogut transformar
-malgrat una cruel i organitzada repressió- l'entorn
específic del metro novaiorquès, cada cop
més "flamant" i "barroc", valent-se
d'estils molt variats, durant més de cinc anys. Per
a la imaginació de Norman Mailer, aquest fenomen
hauria pogut transformar totalment la ciutat de Nova York
i altres ciutats. Escriu Mailer: "En un cert moment
s'hauria pogut creure que les pintades s'estendrien per
tot el món, quan aquest moviment que va començar
com l'expressió d'aquests exiliats dels tròpics,
condemnats a viure en un entorn de maons marrons i apagats,
una monotonia de grisalla i de ferro, enfonsats en l'asfalt,
el ciment i els sorolls metàl·lics, hauria
brotat sobtadament amb la força d'una erupció
biològica. Ai si això hagués continuat!
Tota aquesta ciutat d'arquitectura insípida, d'horrors
que apunten al cel, hauria estat coberta de pintura..." |
Preguntes
i elements de discussió
|
1.Què
penseu del tipus de pràctica que s'explica al primer
article?
2.Què
penseu del fet que una problemàtica social s'acabi manifestant
mitjançant la pintura mural? Quins elements podeu trobar
que expliquin l'ús d'aquest recurs.
3.Tant
en els graffitis descrits al primer article com en les referències
que ens dóna el segon article, se'ns parla de tota una
iconografia pròpia d'aquest tipus de pintures: 'Els
trens desapareixen sota una pluja de confetti, de noms i de
números, acompanyats per una enlluernadora ostentació
de punts, de bombolles, d'estrelles, de fletxes i de corones.
Els noms estan envoltats per flames de sang, núvols blavosos
i resplendents gotes de color taronja, groc i negre...'.
Quina és la teva opinió sobre l'estètica
que predomina en els graffitis, o sobre diferents estètiques
que hagis pogut observar?
4.Al
segon article se'ns parla de creativitat popular referint-se
als graffitis. Podem qualificar aquest tipus de pintures com
a obres d'art? Justifica la teva resposta.
5.Quina
opinió teniu, en general, sobre aquests tipus de pràctiques.
|
|
|