|
El
surrealisme i l'OBJECTE TROBAT
|
El
dadaisme va ser un moviment que es diluí molt ràpidament
però que, tot i la seva curta existència, va introduir
molts elements de canvi que influenciarien les posteriors pràctiques
artístiques. Molts dels elements que establí tindrien
continuïtat en un nou moviment: el surrealisme. Del dadaisme
el surrealisme conservaria entre d'altres la seva actitud provocadora,
la necessitat de sorprendre a l'espectador, l'ús de l'irracional
i de l'atzar. Tot i així el surrealisme no és
tan anàrquic com el dadaisme que s'emparava en la negació
constant, sinó que construeix principis i teories que
constitueixen la base de les seves experiències. Aquest
moviment neix inicialment com a un moviment literari tot i que
acabarà manifestant-se en les arts plàstiques,
en la fotografia, en el teatre i fins i tot en el cinema. El
seu abast no fou molt gran i podem dir que fou un moviment eminentment
francès, gestat a París. L'actitud dels surrealistes
no té només una explicació estètica
sinó que té una relació directe amb les
idees polítiques i socials del moment. El seu atac es
dirigia principalment contra la comoditat i l'immobilisme de
la societat burgesa (les seves preferències artístiques
i la seva manera de pensar). Cal també destacar que molts
dels membres que formaren part del moviment militaren en el
partit comunista. A part cal destacar la influència que
Freud, els seus estudis sobre el subconscient i l'aplicació
del seu mètode psicoanalític, exerciren sobre
els surrealistes. L'inconscient, aquella part amagada de la
ment de les persones fascinarà als surrealistes. La ment
humana és capaç de generar moltes imatges, tan
o més vertaderes i importants que les del món
real. Seguint aquesta idea part dels objectius sobre els que
descansen les obres i els actes dels surrealistes pretenen ampliar
els horitzons de la realitat a través de l'irracional
i de l'inconscient. La creació o representació
de situacions insòlites i impossibles, les barreges d'elements
inversemblants i completament il·lògiques, les
accions automàtiques, espontànies i no reflexionades
a priori, la creació d'efectes pertorbadors i misteriosos,
regiran els seus processos creatius. Els mitjans dels que es
serviran i on aplicaran aquestes metodologies de treball van
des de la pintura, el collage, el frottage, el fotomuntatge
i, sobretot, l'ús que feren dels objectes. Objectes insòlits,
objectes barrejats amb d'altres completament dispars, objectes
vells i gastats, deformats, manipulats, objectes estranys i
inversemblants o elements naturals que han experimentat canvis
imprevistos, entre molts d'altres seran admirats i aprofitats
pels surrealistes. Els integraran en les seves obres, els canviaran
el significat, els faran adoptar noves funcions.
Ells
mateixos van classificar els objectes creant diferents modalitats
als quals se'ls atribuïen diferents significacions: objectes
matemàtics, objectes naturals, objectes trobats, objectes
irracionals, objectes ready-made, objectes mòbils, poema-objecte,
objectes de funcionament simbòlic (que susciten significats
sentimentals i fetixistes. Aquest objectes pretenen la provocació
del públic, perquè aquest reaccioni inconscientment
i desencadeni l'aparició de pensaments reprimits quasi
sempre de caire sexual).
Entre
els diferents objectes podem destacar l'anomenat objecte trobat
o object trouvé. En els mecanisme de funcionament dels
surrealismes, ja esmentats anteriorment, l'atzar i té
una importància capdal. L'atzar és present en
les vivències quotidianes de tot individu i els surrealistes
l'aplicaran a l'art, entenent-lo com una elecció inconscient,
espontània, no pretesa ni pensada. L'object trouvé,
com bé diu el seu nom, és senzillament quelcom
trobat que, instantàniament, per un impuls inconscient
és recollit. L'objecte trobat implica doncs una vivència
directe i casual, que provoca la transformació d'un objecte
qualsevol, potser sense importància, en quelcom màgic
o en quelcom que pot despertar nous significats. El que buscaven
els surrealistes era revolucionar el sentit de l'objecte, ampliar-ne
la seva visió tot provocant un desplaçament del
seu sentit original, arrancant-lo de la seva significació
racional per quedar-nos tan sols amb l'objecte i amb tot allò
que aquest, irracionalment, pugui desencadenar.
1. Man Ray, La dona, 1918. Relació
de la forma dels objectes o utensilis amb les formes del cos
buscant significats, en mols casos de caràcter eròtic.

2. Joan Miró, Personatge, 1931. Fundació Miró,
Barcelona. Dins la categoria d'escultura objecte, unió
d'elements que acaben conformant un objecte insòlid,
en aquest cas a partir de referències que el públic
pot relacionar amb un personatge.
3. Salvador Dalí, Telèfon bogavant, 1936. Col.
Particular. Dins la categoria d'objecte irracional, que no té
la seva raó de ser, per la unió de dos elements
sense relació aparent. Tan sols comteplat per la forma
plàstica o per l'estranyament i curiosistat que produeix.
4. Man Ray, Com escriure un poema, 1923. És una pintura
objecte, semblant a un collage, on es relacionen la poesia i
la plàstica. la ploma travessa la part negre i fosca
(del subconscient, allò amagat), per a mostrar-nos-la
clarament a través de les paraules.
LECTURA
DE TEXT: L'objecte surrealista
|
El desig de subvertir l'ordre existent i d'ampliar les
possibilitats d'actuació de les potències
de l'inconscient, portà als surrealistes, durant
la dècada del 1930, a desenvolupar una intensa
activitat entorn dels objectes. Aquests, una vegada alliberats
de les limitacions establertes per la funcionalitat, demostraren
que podien convertir-se en mitjans privilegiats per establir
noves relacions entre l'ésser humà i el
mitjà físic que l'envoltava.
Ja Breton, en un text titulat Introducció al discurs
sobre la poca realitat, de 1924, apuntava la possibilitat
de construir la classe d'objecte desconcertant que, freqüentment,
fa acte de presència en els nostres somnis, i en
descrivia un que havia protagonitzat la seva activitat
onírica d'uns idea abans. [
]
L'atenció dels surrealistes, en un primer moment,
es polaritzà en els objectes trobats. Aquests podien
ser de dues classes: naturals, els que l'acció
dels agents físics dotava d'una aparença
o textura suggerent, com podien ser pedres erosionades
o arrels de formes capritxoses, o bé, objectes
d'ús comú, que per ser observats en posicions
inusuals, o en llocs insospitats, es revelen impregnats
d'una força misteriosa. [
]
Tot i l'interès generalitzat dels components del
Surrealisme per l'objecte trobat, l'objecte surrealista
més característic és el que s'obté
de la manipulació i 'assamblatge' de materials
diversos. Salvador Dalí contribuí a l'elaboració
d'objectes denominats sota la modalitat d'objectes de
funcionament simbòlic definits pel seu creador
com 'objectes que, estan dotats d'un mínim funcionament
mecànic, estan basats sobre fantasmes i representacions
susceptibles de ser provocades per la realització
d'actes inconscients'. [
]
Els objectes de funcionament simbòlic corresponen
a la categoria d'objectes elaborats per l'home i, en la
majoria de casos, estan confeccionats a base de materials
quotidians descontextualitzats. L'atracció que
exerceix cada un dels components de l'esmentat objecte
sobre l'autor és fruit de les exigències
del subconscient, que determina l'agrupament i el sentit
resultant. Aquest és un procés automàtic
aliè a l'activitat conscient de l'artista.
El culte dels membres del grup surrealista envers als
objectes tingué la seva manifestació més
clara en la gran Exposició d'Objectes Surrealistes
celebrada el maig del 1936,a la Galeria Charles Ratton
de París, i en la que s'exhibiren les següents
modalitats d'objectes: objectes matemàtics, objectes
naturals, objectes salvatges, objectes trobats, objectes
naturals, objectes salvatges, objectes ready-made, objectes
interpretats, objectes incorporats i objectes mòbils.
La inutilitat de d'un punt de vista pràctic és
el que unifica l'ampli espectre de manipulació
de la realitat objectual, a la que fa al·lusió
la relació esmentada. [
]
La contribució personal d'André Breton són
els denominats poemes objectes, definits com 'composició
que tendeix a combinar els recursos de la poesia i de
la plàstica, especulant sobre el seu poder d'exaltació
recíproca'.
El tractament que feu Dadà dels objectes (ready-made)
responia al desig de desacralització de l'obra
d'art i del paper de l'artista, mentre que els objectes
surrealistes, en línies generals menys irònics
i més perversos, comportaven una especulació
sobre les múltiples possibilitats de relació
que posseeixen els éssers i les coses, al marge
de les normes establertes per la quotidianeïtat.
En l'elaboració dels objectes surrealistes, com
en d'altres tècniques propiciades per al poètica
surreals: collage, frotagge, decalcomanies i cadàver
exquisit (joc que consistia en què vàries
persones compongui una frase o dibuix, sense que cap d'elles
pugui tenir en compte les intervencions precedent), i
té un paper molt important l'atzar. Allò
que els surrealistes denominaren 'l'atzar objectiu' i
la teoria del qual posa de manifest, una vegada més,
la forta component freudiana de l'ideari de l Surrealisme.
Els surrealistes mantenen que, allò que habitualment
es considera fruit de l'atzar, manifestació d'allò
fortuït, és aleatori només en aparença,
ja que l'anàlisi d'aquest esdeveniments, a primera
vista arbitraris, revela sempre l'existència d'un
desig previ, no per solapat menys exigent. Tal com Breton
sostenia ' no trobem més que allò que necessitem
profundament'. L'atzar no és tan sols un component
bàsic de la praxis artística del Surrealisme,
sinó que constitueix un tret consubstancial a l'actitud
vital dels membres del moviment. Aquesta actitud vital
es caracteritza per la disponibilitat de l'individu cap
a allò desconegut, per la seva actitud d'espera
i la seva receptibilitat davant l'encontre fortuït.
García de Carpi,
Lucía, Las claves del arte surrealista. Barcelona:
Editorial Planeta, 1990
|
JOAN
MIRÓ I L'OBJECTE TROBAT
|
Servir-se
de les coses trobades per diví atzar: ferros, pedres,
etc., com em serveixo d'un signe esquemàtic dibuixat
per atzar sobre el paper p d'un accident ocorregut també
per atzar. És tot, aquesta guspira màgica,
el que compta en l'art' Joan Miró
Poeta
de la forma i coneixedor de la màgia i del valor
de tota cosa, Joan Miró, partícip de la
valoració i de la implicació de l'atzar
en el procés creatiu que feren els dadaistes i
surrealistes, i de l'aportació de Marcel Duchamp
en relació al valor expressiu de l'objecte descontextualitzat,
tenia tirada a recollir les coses i els objectes que per
les seves formes o característiques li cridaven
l'atenció o l'emocionaven. Aquests materials i
troballes atzaroses, que provenen de tot allò que
el mar escup i retorna a la platja, de tot allò
que la natura escampa o l'home en un cert moment llença,
de tot allò material que és encarnació
de la forma i duu les petjades o la pàtina del
temps (una petxina, una arrel de canya, una pedreta, una
llauna rovellada, un sabatot vell, etc.), constituïren
l'escòria i la primera matèria que, una
vegada en el seu estudi, Miró deixava dormitar
fins que un dia, rescatant-los de l'anonimat, els desvetllava
i els convertia en escultures plenes de poesia i de sorpresa.
Joan Miró. L'arrel
i l'indret. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament
de Cultura, 1993. Pàg. 80
|
'

1. Joaquim Gomis, Joan Miró observant una arrel de canya
trobada a la platja. Mont-Roig.
2. J. Miró, escultura, 1971. Bronze, 35x13x6 cm. Fotografia
de Francesc Català-Roca. Fundació Joan Miró,
Barcelona.
3. J. Miró, Cap i esquena d'una noia, 1966. Bronze, 33x22,5x8
cm. Fotografia de Joaquim Gomis. Fundació Joan Miró,
Barcelona.
|
|
|