|
LA
REPRESENTACIÓ DEL COS. EL
COS EN L'ESCULTURA
|
La
representació del cos humà, la representació
de l'home ha estat un element molt important en moltes tradicions
culturals. En camp de l'escultura el cos ha esdevingut des d'antic,
un referent i una preocupació bàsica. Podríem
traçar una història o, si més no, assenyalar
com el cos ha estat emprat, com se li ha donat forma, i fins
i tot, com se l'ha manipulat al llarg del temps a través
de les obres escultòriques. Les formes que ha adoptat
la representació tridimensional del cos, van més
enllà del pur gust o estil de cada època. Darrera
d'elles s'amaguen aspiracions, pors, desigs i preocupacions
dels homes. Podem dir que el cos no és una categoria
immutable, és una categoria històrica i cultural
canviant, lligada tant a consideracions de caire religiós,
sexual, moral com a tensions socials i polítiques i,
d'una manera o d'una altra, les representacions artístiques
s'han fet ressò d'aquests elements.
Venus
de Willendorf. 30000-25000 aC.
Pedra calcària, 11,5 cm. alt.
|
|
|
|
Es creu que aquesta peça de petites dimensions complia
una funció talismàtica com a símbol portàtil
de fertilitat. De fet la petita representació ja ens
mostra com hi ha una preocupació pels canvis del cos,
per la seva mutabilitat en aquest cas degut a l'embaràs
de les dones. |
|
Estatuària
de l'antic Egipte |
|
La
manera de representar aquests reis egipcis està plena
de simbolisme. Primerament no hi ha hagut un mimetisme ans
una idealització dels personatges reals. La forma
neumàtica del cos amb els volums completament tensats
i inflats ens indiquen la plenitud de vida dels dos personatges.
El mateix material, la pedra n'assenyala la seva durabilitat
i, hi trobem també un simbolisme relacionat amb el
moviment, indicat a través de la cama avançada,
que allunyar les dues figures de l'estatisme de les escultures
monumentals.
|
|
 |
|
Cap
i mà de l'estàtua colossal de Constantí,
Roma,
any 31
|
|
|
|
Cap i mà de l'estàtua colossal
de Constantí procedent de la basílica
de Constantí a Roma, any 313. Marbre, alçada
del cap 2,6 m. Originalment
l'estàtua mesurava 9 m. d'alt, els dirigents seculars
es servien d'aquestes estratègies visuals per evocar
el seu poder diví. L'escultura monumental de personatges
ha estat des d'antic un mitjà utilitzat pel poder polític
i militar per mostrar-se o imposar-se. No només la
representació colossal, sinó també la
idealització de figures pot ajudar a la sobrevaloració
del personatge real, contribuint a la devoció envers aquest.
L'escala del cos ha estat un element important a l'hora de
representar el cos: la mida reduïda permet al cos mostrar-se
com un objecte tàctil per a ser posseït privadament,
com si fos un tresor, mentre que les grans dimensions n'accentuen
la seva presència i el seu caràcter visual i
no tàctil.
|
|
MIQUEL
ÀNGEL, Pietà, 1497-1500. Marbre,
1,74x1,95 m. |
El
cos bell i perfecte és aquell que s'ha construït
a través del coneixement del seu interior, del seu
funcionament, tal com se'ns mostra al Renaixement. En aquell
temps era bàsic per l'artista conèixer les
estructures internes del cos per poder-lo imitat en marbre.
L'interès per la investigació científica
i mèdica, proclius en aquest període era molt
propera als esforços i a la tasca de l'art. Tan sols
es pot explicar allò del què en coneixem el
seu funcionament i, la ciència, és la que
ens proporciona aquest saber. Era necessari per tant un
coneixement de l'anatomia, dels òrgans i el seu funcionament
per acabar representant-lo amb tota la seva precisió.
A part d'aquest coneixement tècnic, els models iconogràfics
contribuïen també a la recreació d'una
determinada tipologia de cos i de personatge. En aquest
cas la representació que es fa de la verge, molt
jove, contrasta amb la del fill, ja adult.
|
|
 |
|
THOMAS
i ABRAHAM SIMON (atribuït), efígie funerària,
Oliver Cromwell, 1598
|
|
|
|
THOMAS
i ABRAHAM SIMON (atribuït), efígie funerària
de guix amb ulls de cristall sobre pedestal de fusta, Oliver
Cromwell, 1598. 46 cm d'alt.
La recreació dels morts o la seva permanència
han estat preocupació també de l'escultura.
Aquesta figura de guix policromada ens mostra l'antiga tradició
de les efígies funeràries del segle XVII Aquestes
imatges substituïen els difunts en les seves cerimònies
fúnebres. L'alt grau de mimetisme provoquen una confusió
entre realitat i representació.
|
|
|
Els
cossos que modelà Rodin no segueixen la unitat i
el tancament de les escultures del segle XIX Les seves figures
estan formades de parts, de membres individuals que conformen
una unitat. El cos no es mostra del tot complert, es com
si estigués en procés de fragmentació
o com si anés naixent a poc a poc. Rodin no ens mostra
allò exterior del cos sinó l'expressió
interior del personatge representat.
|
|
 |
|
UMBERTO
BOCCIONI, Formes úniques de continuïtat en
l'espai, 1913. Bronze, 117,5x87,6x36,8.
|
|
|
|
Tota innovació o avenç tecnològic modifica
gairebé sempre el nostre entorn i afecte la manera
de veure'l i de retruc la forma d'expressar la visió
que en tenim. Així ho podem veure en el grup dels
artistes futuristes que, davant l'impacte de la progressiva
mecanització i automoció del primer quart
del segle XX incorporaren en les seves obres efectes òptics
de moviment. Així ho podem veure en els volums d'aquest
cos, que tal com diu al títol es desplaça,
es desfà amb el seu moviment per l'espai. D'algun
manera aquesta era la imatge de l'home modern, anònim,
que seguia el ritme i la velocitat de les creixents metròpolis.
El cos està en funció d'allò orgànic
i d'allò tecnològic, l'home és gairebé
com una màquina que es mou per l'espai, un organisme
cibernètic.
|
CONSTANTIN
BRANCUSI (1876-1957), Tors masculí, 1917. Llautó,
46,7 cm. |
|
Brancusi depura tota forma per representar un tors masculí,
arribant a mostrar-ne tan sols els seus trets físics
bàsics, però també el seu significat
ja que el tors pren la forma d'una figura fàlica
símbol de la sexualitat masculina.
|
|
 |
|
JOAN
MIRO. Noia evadint-se, 1968. Bronze pintat, 135x60x35
cm.
|
|
|
|
Amb
aquest assemblage, Miró fa una recreació del
cos a través d'objectes trobats. Amb certa ironia,
imagina una nou cos per un nou personatge, no aliè
a les idees que els objectes poden aportar-li. És
un cos construït a partir de fragments, d'elements
i imatges aparentment inconnexes.
|
|
HENRY
MOORE, figura reclinada, 1938 |
|
Moore pren la figura humana de punt de partida per a les
seves experimentacions formals. Els seus cossos de pedra
s'ondulen, es deformen talment una substància tova
i flexible. Són cossos per ser tocats, que defugen
qualsevol preocupació o aspecte negatiu, permaneix
una emoció positiva, un cert optimisme i plenitud
del cos en aquestes peces. El cos es defineix a partir de
la seva massa però també a partir de l'espai
que l'envolta.
|
|
 |
|
ARNO
BREKER amb la seva figura de Prometeu, 1941-1942
|
|
|
|
ARNO BREKER amb la seva figura de Prometeu,
1941-1942.
A
l'Alemanya nacionalsocialista es reafirma la potència
del cos colossal com un símbol de la voluntat de
ser i de voler. Les grans estàtues d'atletes musculosos
i forts personifiques les aspiracions eugèniques
del Tercer Reich. Els escultors Joseph Thorak (1889-1952)
i Arno Breker (1900-1991) contribuïren a tals fins
donant forma a uns cossos amb referències del món
antic i que simbolitzaven allò que l'historiador
de l'art nazi Walter Horn va descriure com 'el caràcter
masculí del nacionalsocialisme, les forces de l'ordre,
el coratge i la lluita heroica'.
|
|
MAGDALENA
ABAKANOWICZ, Multitud, 1986-87 / figures assegudes,
1974 / Instal·lació, 1977 |
|
Magdalena
Abakanowicz utilitza arpillera encolada, servint-se del
cos humà com a motlle, per realitzar les seves figures.
L'artista començà dedicant-se al tapís,
després utilitzarà materials propis d'aquesta
disciplina (corda, llana, arpillera, etc.) en les seves
escultures i instal·lacions, servint-se d'ells no per la
seva qualitat de suau o càlid sinó per la
seva tosquedat i rugositat. La llana, la tela es converteixen
en la pell de les figures o en els seus òrgans, arrugats,
talment com restes anònimes. M.Abakanowicz, filla
d'aristòcrates polonesos, visqué durant la
seva infància l'entrada dels nazis a Polònia,
la completa destrucció de la ciutat de Varsòvia
i la posterior ocupació russa. La seva família
haurà d'amagar-se perdent, després de la Segona
Guerra Mundial, els seus béns i propietats. El tractament
que fa del cos, com si fos gairebé una mortalla o
una resta seca, no pot defugir dels conflictes i patiments
viscuts per les persones durant el segle XX
|
|
JANA
STERBAK, Vanitas. Vestit de carn per a un albí anorèxic.
1987
|
|
|
|
El
cos ha estat utilitzat de manera recurrent per l'art contemporani.
Aquest es converteix en un mitjà i en símbol
de reivindicacions socials i polítiques, en un element
recorrent com a resposta a malalties i discriminacions,
com és el cas de l'obra de Jana Sterbak, artista
que desenvolupa el seu treball dins l'òrbita del
feminisme. En aquest cas el cos no es modela sinó
que es tapa es cobreix. El maniquí de dona ha estat
cobert de carn fresca, que mica en mica s'ha anat assecant
fins a transformar-se en una segona pell, en un vestit.
|
|
LOUISE
BOURGEOIS, Estudi de naturalesa 5, 1995. Marbre ros
i acer, 50,8x92,7x58,4 cm. |
|
La
figura de Louis Bourgeois, formada per fragments de cossos
enquibits dins d'una espècie de recipient, provoquen
sentiments contradictoris d'atracció i repulsió,
confonent-nos amb les idees que a vegades puguem sentir
d'avant dels mateixos elements.
|
|
 |
|
GEORGE
SEGAL, Sopar, 1964-1966
|
|
|
|
GEORGE
SEGAL, Sopar, 1964-1966. Guix, fusta, plàstic,
fluorescent, cafetera i d'altres objectes. Mida natural,
2,38x3,66x2,44 m.
Segal col.loca les seves figures de guix sense pintar en
petits escenaris amb mobles i paraments reals. Els cossos
destaquen entre els objectes, l'escena s'ha aturat mostrant
un moment concret d'un possible història.
|
|
GÜNTER
BRUS, Acció Ana, 1964. i Acció Autopintura,
Viena 1964-65 |
|
A
partir dels anys seixanta la pràctica de la performance
i de les manifestacions englobades dins del terme body
art o art del cos, empraran directament el cos com a suport
o mitjà de l'expressió artística.
El cos mateix, la seva manipulació, el seu moviment
i la seva acció esdevindran obra. Tots els significats
atribuïts al cos, ja siguin de caràcter moral,
sexual, polític, seran aquí desmuntats,
oberts de dalt a baix per ser qüestionats. Per exemple
a Autopintura el cos a través de la dramatització
acaba essent suport d'imatges plàstiques. A Anna,
el cos es retorça, es comprimeix sobre ell mateix
dins d'una habitació completament blanca fins arribar
a perdre les seves formes.
|
|
|
|
|