|
L'ESCULTURA
I L'ESPAI URBÀ |
L'escultura ha anat adquirint una presència diferenciada
en l'espai públic segons com aquest ha estat considerat,
segons com ha anat evolucionant l'estructura de les ciutats i
també com, l'art, ha anat variant la seva posició
i el seu paper en el si de la societat. En aquest escrit es vol
explicar breument el paper que l'art té actualment en l'espai
públic de les nostres ciutats, establint inicialment comparacions
amb la funció tradicional que s'atorgava a l'escultura
en l'espai públic.
L'escultura
en l'espai urbà
La ciutat tradicional, tal com es van concebre les grans capitals
del segle XIX, s'organitzava amb uns criteris urbanístics
tancats, a partir d'una clara distinció entre el centre
i la perifèria i entre l'espai públic i el privat.
L'ordre de la ciutat era pautat des del poder, per exercir un
control sobre el territori. La funció de l'escultura en
aquests espais era la d'embellir determinades localitzacions per
la importància i significació que aquestes tenien.
Aquest embelliment es realitzava a través de l'escultura
monumental. A part de l'embelliment i de dotar als espais d'una
certa solemnitat, aquesta escultura monumental servia per a recordar
el lloc que ocupava el poder, per atorgar importància i
magnificència a les figures que l'ostentaven. L'escultura
monumental de la què parlem, sol ser una escultura mimètica
o idealitzant, col·locada damunt d'un pedestal per subratllar-ne
la importància i per procurar-li un espai privilegiat per
sobre la mirada de la gent. Aquestes figures són tancades
i no es relacionen directament amb l'espai, altrament l'ornamenten.
Són un element col·locat en l'espai o, podríem
fins i tot dir, imposat. Aquests tipus d'escultures tenen normalment
una poderosa presència física que els permet assenyalar
i fixar un lloc. El seu caràcter és de permanència
com si haguessin de romandre allà per sempre, immutables.
Diferents
qüestions fan que la ciutat contemporània vagi abandonant
aquest registre i provoquen que s'estableixi una dinàmica
molt diferent entre l'escultura (o les intervencions artístiques)
i l'espai públic de la ciutat. La reconsideració
d'aquest últim com un espai important de les ciutat; l'increment
de les zones de serveis, comercials, d'oci i de circulació;
la barreja de gent molt diferent en un mateix espai; l'ús
particular que cadascú en fa i les significacions que li
atorga; la mutabilitat, els canvis constant i el trànsit
de molts espais, són elements que han propiciat un nou
panorama per a les intervencions artístiques. Tot i que
encara es continua operant amb una utilització convencional
de l'art escultòric (sota paràmetres decimonònics,
aixecant monuments sobre pedestals), l'art contemporani, a l'hora
d'intervenir en la ciutat, ha anat per d'altres camins intentant
expressar i assumir totes aquestes modificacions, exercint una
funció efectiva i en molts de casos crítica del
lloc on s'ubicava, tenint en compte les característiques
del mateix espai, allò que hi succeeix o el paper dels
transeünts, adoptant, en molts casos, un caràcter
d'efímer o provisional. Un dels elements que caracteritza
l'escultura contemporània és la pèrdua de
la seva funció representativa i commemorativa pròpia
del monument tradicional, ja no es pretén traslladar una
obra a l'espai públic sinó fer una obra en i per
a l'espai públic. En molts casos el que fa l'art públic
contemporani és actuar com a antimonument, tot i poder
tenir una funció recordatòria, no persegueix romandre,
no s'estableix només en el passat sinó en el present.
No vol dir això que s'oblidin del passat sinó que
el relacionin amb el present i que no el tractin de forma heroitzant.
Tots
aquests canvis, tant els produïts en l'estructura de les
ciutats com en la presència de l'art en el seu si, s'entronquen
directament amb la vitalitat de l'esfera pública, amb la
pràctica que tot ciutadà pot exercir a l'hora de
saber, parlar, discutir o opinar sobre allò que succeeix
en el seu entorn. Les paraules de Krystof Wodiczko parlen prou
clarament sobre aquest fet: 'la democràcia, igual que la
llibertat, és una pràctica, no quelcom que ens és
donat per endavant. La democràcia s'entén com una
obligació de practicar la comunicació en l'espai
públic (prendre la paraula). Per a mi, l'art, com a veu
i missatge, és una part important de la pràctica
de la democràcia en l'espai públic. Entès
d'aquesta manera, l'art crític i actiu ajuda a mantenir
viva la democràcia.'
Les
intervencions en l'espai públic poden tenir intencions
diferents: moltes adquireixen un caràcter polític,
critiquen d'una manera o d'altra quelcom que fa referència
al mateix espai. D'altres, amb alternatives al monument tradicional,
commemoren o recorden el passat. D'altres ajuden a modelar la
forma d'un l'espai, a configurar-lo o a donar-li entitat, sobretot
en zones indeterminades o que han de ser reurbanitzades. En aquest
cas les intervencions solen experimentar amb l'espai per corregir
o dinamitzar l'escenari urbà. En d'altres casos les formes
d'actuació en l'espai urbà de l'art contemporani,
tenen un caràcter efímer, són actuacions
puntuals que no persegueixen cap mena de permanència.
Aquest escrit, amb idees ampliades
i transformades pren part del seu contingut del text de Martí
Peran, Senyals públics. Espai de la contemporaneïtat.



1,2. Joan Brossa. A majúscula
al Velòdrom d'Horta. Barcelona, 1992.
3. Nancy Holt. Dark Star Park. Entre Washington DC i Rosslyn,
1978-84.
4. Claes Oldenburg. Mistos. Barcelona, 1992.
5. Christine O'Loughlin. Displaced Grass. Parc de l'Ajuntament
de Montrouge, 1984.
6. Hans Haacke, Die Freiheit wird jetzt einfach gesponsert. Berlin,
1990.
7. Juan Muñoz, Barcelona, 1992.
8. Peter Eisenman, Maqueta del Monument a l'holocaust Jueu, Berlín,
1997.
9. G. Segal, Monument a l'alliberació Gai. Nova York, 1980.
10. Rebeca Horn, .Barcelona, 1992.
|
|