
Oposició a l'ús de nens en la publicitat
Estan
farts de veure menors anunciant cotxes, detergents, empreses d'assegurances
o plans de pensions. Les associacions de consumidors s'han assegut
a veure la televisió i s'han adonat que els nens apareixen
en un terç dels espots. Si només promocionessin papilles,
joguines o altres productes infantils no hi hauria problema. No
obstant, els usuaris denuncien que a la meitat d'aquests espais,
la presència dels xavals no està justificada, però
s'utilitzen per crear un corrent de simpatia i enganxar els adults.
¿Qui no compra un suavitzant anunciat per un nadó
fi i grassonet?
L'Associació d'Usuaris de la Comunicació (AUC) --que
ha elaborat l'informe Els menors davant la publicitat-- fa més
d'un any que intenta que el Parlament espanyol modifiqui la llei
del menor i la de la publicitat, perquè els nens només
protagonitzin anuncis dirigits a la infància. De moment,
només han rebut bones paraules per part dels partits polítics.
Res més. Ara, la seva intenció és continuar
insistint als diputats i, a més a més, portar les
seves reivindicacions a Brussel.les, perquè sigui una directiva
europea la que prohibeixi utilitzar nens en publicitat d'adults.
MISSATGE SUBLIMINAL
Els consumidors no són els únics que exigeixen canvis
legislatius en aquesta matèria. Els psicòlegs també
ho fan i demanen als creadors publicitaris que elaborin altres fórmules
per atraure els consumidors sense necessitat d'utilitzar mercantilment
els nens petits.
"Les imatges amb menors tenen molta força i llancen missatges
subliminals", assegura l'exdegana del Col.legi de Psicòlegs
de Catalunya Montserrat Ferraro. I posa un exemple: "Si anuncien
un cotxe, transmeten confiança".
Alejandro Perales, president de l'AUC, afirma que, en alguns casos,
els anuncis mostren els nens com a consumidors o usuaris de productes
que no són adequats a la seva edat, com per exemple vehicles
o telèfons mòbils. "Això --afegeix-- pot
provocar en els menors efectes mimètics inadequats i fins i
tot perillosos o perjudicials".
A més a més de ser una pràctica "poc ètica",
els experts asseguren que la presència de menors a la publicitat
genera un altre problema. "El bombardeig d'anuncis és
constant. ¿Algú s'ha parat a pensar què passa
pel cap d'un nen que, de sobte, es converteix en algú molt
conegut?", pregunta l'exdegana dels psicòlegs.
Segons Ferraro, la popularitat que arriben a tenir els menors a través
de la publicitat "genera una pressió que es pot canalitzar
de manera positiva o negativa". Segons la seva opinió,
el fet que els xavals caiguin o no en l'egocentrisme depèn
dels seus pares: "Els han d'ensenyar que cada persona val per
si mateixa i no pel que els altres hi vegin", diu l'exdegana
del Col.legi de Psicòlegs.