Benicadell

Tracks GPS

El Benicadell és un dels cims importants del País Valencià i mereix almenys una visita. El camí més usual és des de Beniatjar, o encara des de l'aparcament de les Planisses, que permeten una ascensió ràpida. Ho deixem per qui té pressa. El camí escollit pels amics del Centre Excursionista d'Ontinyent, i que reflecteixo en aquest itinerari, parteix d'Atzeneta d'Albaida i ressegueix tota la serra de Benicadell. És força més llarg, però permet visitar sis pous de neu, alguns d'extraordinaris, i fer-se una millor idea del terreny. L'Ajuntament d'Atzeneta, amb la col·laboració d'entitats del poble, l'ha marcat com a PRV-222 i n'ha editat un tríptic, que us pot ser útil.

Se surt d'Atzeneta d'Albaida, on s'arriba per l'autovia de València a Albacete, i eixint a Ontinyent.

Durada: 5:00 h.
Desnivell: + 750 m; - 700 m.
Dificultat: Mitjana. El camí es troba molt ben indicat.

La distància i la manca d'ombres desaconsellen fer aquest itinerari en ple estiu, a no ser que s'acabi no més tard de les dotze del migdia. Les fonts que es troben no solen tenir aigua. L'últim tram de l'ascensió al Benicadell no és aconsellable si es té vertigen.

Atzaneta d'Albaida - font de l'Arrier - font de l'Anoueret - pla en Roda - corral de Penalba - corral de Diego - neveres de Carcaixent - nevera de Benicadell - cim de Benicadell - casa les Planisses - Beniatjar.
0:00 h. Atzaneta d'Albaida. 717454 - 4302067 - 395. Sortim del costat de la benzinera que hi ha a l'entrada del poble i passem vora la sèquia que en recorre tota la banda oest. Després passem davant l'ermita del Crist de la Santa Fe. Al capdamunt del poble (717398 - 4301190 - 415) prenem una pista, amb indicació del PR-222, que seguirem tot el camí. Va pel marge esquerre d'un torrent, deixant a la dreta la pista del Camí del Pla en Roda. Poc després s'acaba la pista i seguim per un camí que la continua, primer de pla i més endavant de pujada.

0:30 h. Font de l'Arrier. 718110 - 4300872 - 470. Sota el camí. Gairebé sempre sense aigua. Seguim amunt. Poc després pugem enmig d'una petita urbanització. Al capdamunt de les cases deixem la pista i, girant fort a la dreta, prenem un camí (pal). Al cap de 5 min arribem a la font de l'Anoueret (718324 - 4300396 - 568), ben arranjada, però sense aigua. És un racó amb alguns arbres, que ofereix una esplèndida vista d'Atzeneta. Continuem amunt i de seguida (3') arribem a la carena (718324 - 4300396 - 568). Hi trobem la pista del Pla en Roda, que seguim a l'esquerra, en lleugera pujada. Al cap d'uns 8 min ens desviem a la dreta per arribar-nos a una casa.

0:55 h. Pla en Roda. Casa del Navarro. 718884 - 4300220 - 611. Hi ha una font, que raja en bons anys. Retornats al camí, de seguida deixem una derivació a l'esquerra i, 10 min després, una altra. Arribem al corral de Penalba (2'), un colomar situat al punt més alt d'aquest llom. Serveix per mantenir àligues. Uns passos endavant deixem a la dreta el PR i agafem una pista que va a una casa blanca. Abans d'arribar-hi pugem pel mig dels matolls cap a unes runes que es veuen elevades a l'esquerra.

1:28 h. Pou de Penalba. 719966 - 4300825 - 672. És la primera nevera que trobem, amb la coberta enrunada. La meitat inferior és excavada a la roca. Després de tenir aquest primer tast, baixem fins a la casa i poc després tornem a trobar el PR, que puja (SE), sortint de la coma.

1:37 h. Corral de Diego. 720485 - 4300529 - 703. Cruïlla important de camins. Davant el corral, a la dreta del camí, hi ha la nevera de Diego, amagada, amb una figuera que hi ha nascut dins.
El camí de la dreta mena a la font de Fontanars i, més enllà, al port d'Albaida. El de l'esquerra va a la font Freda. Ambdues fonts solen tenir aigua i estan més o menys a un quilòmetre.
Continuem pel costat de la paret del corral (E). Al cap d'una estona tenim davant, a l'altre costat d'un barranc, les Coves Roges, uns bonics riscles. La pista puja fent uns revolts i, al capdamunt, quan la pista s'enfoca al NE veiem a la dreta, uns 300 m enllà, la figura d'una altra nevera.

2:00 h. Neveres de Carcaixent. 721234 - 4300434 - 850. És la més baixa de les tres neveres. Uns 500 m endavant arribem a la casa del nevater, o de don Miguel. Prop destaca una altra nevera, amb contraforts per a sostenir-la. Mereix que ens hi acostem. Més amunt es veu la tercera. Seguim per la pista, que fa un parell de llaçades, i s'acaba quan hem fet uns 10 min des de la casa del nevater (722178 - 4300673 - 915). Continua un camí, que planeja pel la baga de l'Alt del Mig. Passem un collet, amb una línia d'alta tensió, i continuem per la baga, sota l'Altet de la Coca, per un camí preciós que planeja, elevat, sobre la vall entre Carrícola i Beniatjar. Davant ja veiem les siluetes esveltes dels cims més alts de la serra de Benicadell. Encara, tot fent uns revolts, pugem un altre coll, on podem veure un ventisquer, nevera sense obrar (40 min; 724118 - 4301232 - 994). Uns 300 m enllà deixem el camí a l'esquerra i pugem un collet.

2:56 h. Nevera de Benicadell. 724470 - 4301420 - 1020. Situada al centre del collet, immensa i amb coberta perfectament conservada, és un monument que mereix un viatge. Continuem per l'altra banda i aviat retrobem el camí, que passa sota uns riscles ben destacats. Uns 5 min després, a l'esquerra, es desprèn el camí de Beniatjar, i que farem de tornada. Pugem un collet, amb les valls de Beniatjar i de Beniarrés a banda i banda, i més amunt un altre, amb les restes d'unes edificacions i d'un aljub, ja al peu i a tocar del cim, que assolim amb una grimpadeta.

3:26 h. Benicadell. 725239 - 4301602 - 1104. Vèrtex geodèsic i punt panoràmic extraordinari. Diuen -perquè el dia que hi vam pujar era tapadot- que la vista s'estén fins a Eivissa. La dels voltants és esplèndida. Baixem pel mateix camí fins a trobar el camí de Beniatjar. És el PRV-213.3, ben indicat. Davalla, fent una volta per superar la cinglera, fins a la pista de les Planisses. La seguim a la dreta.

4:20 h. Casa forestal de les Planisses. 725037 - 4302466 - 726. Aparcament i petit berenador. Deixem la pista i continuem pel PRV-213.2, que baixa darrere la casa.

4:27 h. Font de les Planisses. 725042 - 4302244 - 663. Ben arranjada i amb aigua. Davallem cap a Beniatjar per PRV-213.1, al principi camí amb continus revolts, després pista més plàcida.

5:00 h. Beniatjar. 724258 - 4303405 - 400. Poblet que travessem de cap a cap. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 30 d'octubre de 2005. Guiats pels experts i excel·lents amics Ximo Tormo i Pasqual Boira, que si mai els trobeu no us decebran pel coneixement dels llocs i del tema dels pous de neu.

No conec cap bon mapa excursionista de la zona. Poden ser útils els mapes de l'ICV, que he usat, però que no són excursionistes. També l'Ajuntament d'Atzaneta d'Albaida ha editat una guia, amb un bon mapa, que us oferiran al centre d'informació turística municipal.