Punta de Barrina (cim comarcal Alt Camp)

Excursió molt interessant. A la pujada, per la bellesa del camí de les Tosques, primer entre els camps d'avellaners i els perfectes marges de pedra i després en el racó de les Tosques, i també per l'interès de seguir un antic camí de ferradura, ben bastit i perfectament traçat. A la part alta, per les extenses panoràmiques que ens ofereix el recorregut, des de la Mussara a la punta de Barrina, passant pel Puig Pelat. Al descens, per la grandiositat dels cingles de l'Abellera, sota el serrat de l'Avenc, i la curiositat de les seves formacions. En resum, un recorregut variat i entretingut, la major part del temps per vells camins. Tant Vilaplana com Mont-ral, inici i terme de l'itinerari, són dos poblets curiosos i ben endreçats.

Sortim de Vilaplana, a la comarca del Baix Camp, prop de Reus. S'hi pot accedir des d'aquesta població per la carretera T-704, que passa per Maspujols i l'Aleixar. Tractant-se d'un itinerari lineal, s'ha de buscar un mitjà de transport un cop arribats a Mont-ral, on es pot accedir des de Vilaplana mateix, per la carretera de la Mussara (T-704), o des d'Alcover (TV-7041).

Durada: 4.55 h.
Desnivell: + 950; - 450 m.
Dificultat: No n'hi ha. El pas del Cable, únic punt que podria espantar algú, no ofereix cap dificultat si la roca no és molla. El cable ajuda a donar seguretat.

Després de la sortida només es pot trobar aigua al refugi de la Mussara, i no és segura. El terreny de baixada és accidentat, i s'hi recomana bon calçat.

Vilaplana - Les Tosques - La Mussarra - Puig Pelat - Punta de Barrina - Cingles de l'Abellera - La Foradada - Mont-ral.
0.00 h. Vilaplana. 335410 - 4565941 - 356. Passant pel centre del poble anem a la part alta, on trobem el PR del camí de les Tosques, que ens acompanyarà fins a la Mussara. Està ben senyalitzat i no ens ha d'oferir cap dificultat. Tot just sortint del poble travessem el riu de les Tosques, al costat d'una font, a l'esquerra. El camí puja entre camps d'avellaners amb uns marges de pedra molt ben fets i tenint davant els cingles de les Airasses, sobre els quals hi ha el poble de la Mussara. Arribem a una bifurcació (15'), on deixem a l'esquerra el camí de les Campanilles, que és una magnífica opció per tornar si volem fer un recorregut circular. Ja un tros enllà ((16'; 500 m) arribem altre cop a tocar del riu. Pugem una estona més, ja en terreny de pedra i terra roges, i ens desviem a la dreta. Aquí comença el camí de bast antic i les feixes deixen de ser conreades. Travessem el riu (18') i entrem en un tram de pedra tosca, que dóna nom al camí i al lloc. Pugem força fort i arribem a les envistes d'un bonic salt. Una mica més amunt arribem a un petit replà.

0.55 h. Les Tosques. 336057 - 4568765 - 664. Bonica raconada. Per la dreta, gairebé tapat, surt un camí que puja cap a la font del Roure, sota els repetidors. El nostra camí travessa el riu i va a l'esquerra (E). Aviat torna a pujar fort. A mitja pujada (7') deixem a l'esquerra un corriol que passa sota la Roca Caiguda i que enllaça amb el camí de les Campanilles. Una estona després arribem a un replà (10'; 791 m)), ja sobre el cingles roigs. Per la dreta ve un camí de la zona del mas del Morenet. Continuem pujant i, al costat de les ruïnes del mas de l'Adrià, travessem una pista i fem l'última pitrada fins al capdamunt dels cingles (22'; 952 m). Bifurcació de camins. Deixem el de la dreta, passem davant el refugi de la Mussara i, pels prats, arribem a les primeres ruïnes del poble, on arribem per la carretera, just davant l'església.

1.46 h. La Mussara. 334951 - 4568745 - 991. Antic municipi del Baix Camp (annexionat a Vilaplana el 1961). Té una trentena de masos dispersos, molts deserts. El nucli va ser abandonat definitivament el 1959 i està en estat ruïnós, en bona part perquè el campanar era l'objectiu del camp de tir de "los Castillejos". L'església parroquial era dedicada a Sant Salvador. El lloc és d'origen islàmic i formava part del valiat de Siurana. A l'esquerra hi ha un turonet, sobre els cingles de les Airasses, des d'on és té la millor vista de la plana i de les muntanyes dels voltants. D'aquí surt, ben indicat, el camí de les Campanilles.

En sortim per la carretera fins a la cruïlla que va a Capafonts, al coll de la Negra (11'). Anem a la dreta, direcció de Mont-ral, però al cap d'uns 100 m deixem la carretera i pugem a l'esquerra, per un camí que segueix també el GR-172. Arribem a una pista (8'; 1.021 m), ja als altiplans de la Mussara, que seguim a la dreta, tot planejant. Després deixem a l'esquerra una altra pista (9'), per on va també el GR-7. Seguim endavant, deixem a la dreta (3') el GR-172 cap a Reus, i després (5') a l'esquerra el GR-65-5 cap a l'Albiol. Una mica després (5') girem a l'esquerra, acompanyats del GR-7, cap a Mont-ral. Al cap d'uns 8 min, gairebé al peu del Puig Pelat, que veiem a l'esquerra, deixem la pista i ens hi dirigim per un camí (NW) marcat amb fites. Travessem el pla de les Salòpies, encatifat de flors a la primavera, i pugem al cim per un grau força dolent.

2.51 h. Puig Pelat. 337210 - 4570250 - 1083. És el cim més alt dels Motllats. Arribem a la punta SE, que és la que ofereix millor panoràmica, sobretot en un dia clar com el que vam tenir. Al N veiem l'altiplà dels Motllats i darrere l'espina dorsal de la serra de Prades. Al NE destaca el poble de Mont-ral, amb la serra del Pou a la dreta i darrere la serra de Miramar, el Montagut i el Montmell, amb Montserrat al fons de tot. Al SE Tarragona i la seva comarca. Al S les antenes de la Mussara. Cap al SE les serres de Llaveria, Colldejou, Cardó i fins als Ports. A l'O, en primer terme, el turó de Cantacorbs, i enllà Gallicant i Montsant.

En sortim en direcció NW, passant pel costat d'una antena aterrada, punt més alt del cim, i baixem lleugerament fins a un collet on hi ha una petita urbanització. Hi trobem una pista, que seguim a la dreta i immediatament altre cop a la dreta, pel terreny ondulat dels Motllats. Al cap d'uns 25 min trobem un camí a la dreta de la pista (337283 - 4571401 -1021), que seguim (NE). També amb petites ondulacions, arribem al Portell del Cisterer o de la Cova de la Bruixa, ran de cingle (16; 338202 - 4571671 - 1000). La punta de Barrina és al SE, a la dreta. Ens hi acostem per un corriol precari que va per la carena.

3.37 h. Punta de Barrina. 338332 - 4571529 - 1016. És considerat el cim culminant de la comarca de l'Alt Camp, tot i que tal com hi arribem no destaca gens; de totes maneres ens fem la foto de rigor. Ara bé, la vista sobre la vall del Glorieta és esplèndida. Retornem al portell i, deixant a la dreta el camí que baixa al Bosquet i l'Aixàvega, en prenem un que tomba a l'esquerra, i que revolta primer per sobre i després per sota, el serrat de l'Avenc i els cingles de l'Abellera (primer direcció general N i després NE, encara que revolta molt). Tot aquest camí té marques vermelles i blaves. Uns tros enllà ens ve de l'esquerra un corriol que baixa del portell de l'Abellera i poc més endavant arribem al pas del Cable, dit així perquè n'hi ha un que ajuda a fer un pas delicat, en fort pendent. Després pugem una mica fins arribar al peu de l'avenc de Mont-ral i de la cova dels Lladres, que es troben a l'esquerra del camí (338751 -4573342 - 976). Tornem al camí, passem una petita foradada i arribem a una altra. Durant el trajecte hem tingut unes perspectives insuperables de la cinglera.

4.24 h. La Foradada. 339039 - 4572439 - 959. Pont natural ample format per les roques. A partir d'aquí el camí baixa. De seguida deixem un camí que baixa a la dreta i poc després un altre que puja a l'esquerra. Arribem a la carena, que anem seguint (E). Deixem un corriol que ens ve de la dreta (9') i arribem a la punta Coroneta, bon mirador de les valls del Glorieta (dreta, S) i del Brugent (esquerra, N), i de l'església de Mont-ral (al davant, E), encimbellada sobre el poble, que resta amagat. Baixem a l'esquerra, per l'obaga, passem al costat d'un avenc, i, deixant trencalls a dreta i esquerra, arribem al poble, davant la casa de la vila.

4.55 h. Mont-ral. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 18 de febrer de 2006, amb el CMSC, guiats pels companys Marcel Albet i Àngels Font, que han fet un treball de camp extraordinari.

El millor mapa és el de les Muntanyes de Prades, de l'editorial Piolet, 1: 25.000.