Pics de Font Negra i Font Freda des de Pimorent

Conèixer la vall de la Vinyola i els cims que l'envolten, a la comarca de la Cerdanya, l'Alta Cerdanya, avui dia pertanyent a França. Es troba dins el terme de Portè, ja al límit amb l'Arièja. Tot i que enfocada al nord, les seves aigües van al Segre. És una vall glaciar, voltada per cims que s'acosten als 3.000 m, encara que cap no els té. El cim més alt de l'itinerari, el Pic de Font Negra, és el sisè més alt de la Cerdanya, obert a Andorra. El de Font Freda domina la vall del rec de Pimorent. En conjunt un recorregut de panorames dilatats, amb vistes extraordinàries dels Pirineus orientals, des del Canigó fins a la Pica d'Estats.

Se surt del coll de Pimorent, més enllà de Puigcerdà, camí de França.

Durada: 7.00 h.
Desnivell: 1.150 m.
Dificultat: Alta muntanya. No té dificultats tècniques especials. Neu fins a principis d'estiu.
Cal anar ben calçat. Hi ha possibilitat de proveir-se d'aigua del rec de l'Orri, si no es tenen escrúpols.

Coll de Pimorent - Estany de l'Orri de la Vinyola - Coll de l'Orri de la Vinyola - Pics de Font Negra - Coll de l'Orri de la Vinyola - Pic de Font Freda - Roc de les Ombres - Coll de Pimorent.
0.00 h. Coll de Pimorent. 402435 - 4712782 - 1922. Sortiu (W) per una pista que va pel llom. Deixem un trencall a la dreta (27'). A la següent bifurcació anem a l'esquerra, cap al punt de sortida del telecadira de la Mina (8'). Pel camí ja veiem la vall amb els pics que la tanquen.

0.35 h. Telecadira de la Mina. 400582 - 4711937 - 2104. Travessem el rec de l'Orri i pugem per la riba dreta (NW). De seguida passem al costat d'un estanyol, la bassa de l'Orri de la Vinyola. El camí es petit, però hi ha fites que ajuden a seguir-lo. Un tros amunt les fites es divideixen. Millor seguir les de la dreta, que ens eviten passar per tartera. Avancem entre els pics de l'Estanyol i de Font Freda, a l'esquerra, i el de la Mina, a la dreta. Ja força amunt (1.02 h; 399877 - 4710094 - 2323), quan hem deixat enrere el pic de Font Freda i son sota un coll que hi ha al seu E, tenim l'opció de pujar directament a aquest cim pel aquest coll (ENE). Nosaltres seguim remuntant la vall, enfoncats a l'ample coll que tenim davant, pugem un pendent herbat i arribem a un estanyol.

2.10 h. Estanyol de l'Orri de la Vinyola. 399215 - 4709569 - 2502. Continuem pujant, voltats dels impressionants cims que tanquen la vall, fins al centre del circ. D'aquí pugem per una tartera que sol tenir neu fins entrat juny (S.

2.40 h. Coll de l'Orri de la Vinyola. 398893 - 4708964 - 2714. Canvi total de panorama i de terreny. Davant tenim el Puig Pedrós o de Campcardós i a la seva dreta el pic de Camp Colomer. Entre aquests i nosaltres la vall de la ribera de Campcardós, per on va el GR-7. Per altra banda, els vessants de la cara sud són molt més suaus i herbats, i plens de corriols de bestiar. Anem a la dreta (W), gairebé de pla, deixant dues cotes a la nostra dreta, i arribem a un collet (15'; 2.767 m), on ens apareix davant el pic de Font Negra. Arribats a la portella de les Valletes, al sud del Pic, girem a la dreta i hi pugem sense dificultat.

3.16 h. Pic Occidental de Font Negra. 397610 - 4708738 - 2874. Altre cop canvi de panorama, obert cap a Andorra. Al NNW destaca el petit monstre del Pas de la Casa i darrere seu les muntanyes del NW d'Andorra.
Retornem pel mateix camí fins al coll de l'Orri i continuem recte, pujant lleugerament, voltant els cims que pel SE tanquen la vall de la Vinyola. Si el temps, les forces i l'humor ens ho permeten, podem fer aquest recorregut per la carena, pujant i baixant dels cims, que no ofereixen gaire dificultats. Hi guanyem vistes panoràmiques. Després del pic de les Valletes la vista s'obre del costat de la vall del riu Querol i de la plana cerdana. Amb algun sifonet arribem al coll per on puja la drecera directa al pic de Font Freda (1.36 h; 400729 - 5710051 - 2696). A l'esquerra la vall de la Vinyola i enrere les parets tallades dels pics dels Orriets. En 8 min ens arribem al cim.

5.00 h. Pic de Font Freda. 400827 - 4710338 - 2742. Bella vista de la vall de la Vinyola i de tota la zona nord. A l'E, 350 m enllà, hi ha el pic de Font Freda Occidental. Per baixar el camí més fàcil i recomanat als menys bregats, és retornar fins al coll al S del pic de Fontdreda i descendir fins a la vall de la Vinyola. També es pot baixar per l'aresta (N) que des despenja del mateix cim en direcció al pic de l'Estanyol. El camí més variat surt del pic de Font Freda Occidental i va per la carena que baixa en direcció NE. No és complicat, però cal fer-lo atents al fort pendent, buscant els millors passos sense separar-se mai de la carena. Un cop a baix, travessem un riuet (45'; 401651 - 4710757 - 2304) i pugem a un collet que veiem davant (N), al costat d'una agulla.

5.57 h. Roc de les Ombres. 401692 - 4710957 - 2333. Passem el collet a l'esquerra del Roc de les Ombres i baixem per l'altre costat (N), sense camí clar tenint com a fita l'accés de les pistes d'esquí. Al costat de l'estanyol, llac força artificial (28'; 402209 - 4711658 - 2056), anem a l'esquerra, per pista, fins al punt de sortida (35').

7.00 h. Coll de Pimorent. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el juny de 2006.

Cerdanya. Editorial Alpina, 1/50 000.
Bourg-Madame. TOP 25, 2249 OT, 1/25 000. IGN. París.