Puig Neulós

Excursió molt interessant i variada al cim més alt de les Alberes, el puig Neulós, amb vistes magnífiques de les planes de l’Empordà i del Rosselló. Transcorre per la muntanya de Requesens, com es coneixia la capçalera del riu Anyet, al vessant meridional del puig Neulós, que actualment forma part del Paratge Natural d’Interès Nacional de l’Albera. Hi veurem boscos frondosos de sureres, alzines, roures, castanyers i faigs.
Detall castellAquesta zona havia tingut una població important, que va decaure al segle XIX. Restes en queden i en veurem: pel camí de pujada en cotxe hi ha monuments megalítics al coll de Medàs; de l’antiga parròquia de Santa Maria, romànica del s. XI, situada al peu del castell, només en queden les ruïnes; també es troba molt abandonat el santuari de la Mare de Déu de Requesens, situat a la zona de la Cantina; aquest edifici, reconvertit en restaurant i el castell, edificat al segle XI en el marc de les disputes entre els comtats d’Empúries i Rosselló, i refet al segle XIX, es mantenen com a testimonis d’un passat més puixant; i encara podrem copsar l’antiga activitat a través de la teularia, el forn de calç o el pou de glaç de Neulós.

Des de la Jonquera agafem la carretera de Cantallops. D’aquí una pista de terra, en força bon estat i ben indicada, ens mena a Requesens. Podem deixar el cotxe al pont de l’Anyet o continuar fins al veïnat de Requesens, la Cantina, restaurant obert els caps de setmana.
També es pot començar l’excursió al coll de l'Ullat. S'hi s’accedeix per carretera asfaltada des del Pertús, on prenem la carretera a Sant Martí d’Albera, i des d’aquí cap al coll de l’Ullat i puig Neulós.
Aquesta excursió la vam repetir de forma força semblant el 6-10-2012 amb el CMSC. Però com que anàvem amb autocar, amb el qual no es pot anar a Requesens, la vam començar a Sant Martí d'Albera i la vam acabar al coll d'Ullat. Així s'estalvia una bona baixada. Poso també el track, tot i que no té cap problema.

Durada: 4:25 h.
Desnivell: 850 m.
Dificultat: No hi ha dificultats tècniques, fora de saber orientar-se. Pujades fortes.

Cal anar ben calçat i, malgrat que no es pot considerar una excursió d’alta muntanya, si que cal prendre’n les mesures, ja que el temps pot variar fàcilment i durant molta estona es va per carena. També cal tenir en compte la tramuntana, que sovint pot ser violenta.

Veïnat de Requesens – Castell de Requesens – Coll del Faig – Puig Neulós – Coll Forcat – Veïnat de Requesens
0:00 h. Veïnat de Requesens. 415110 – 47000112 – 500. Indicat com la Cantina, té un restaurant i diversos edificis annexos. Sortim per la pista d’accés, reculant el tros que hem fet de pujada en cotxe i seguint el GR-11. Aviat passem entre la font Rovellada de Dalt, d’aigua ferruginosa, i el Pentinador, un petit i curiós edifici. Segons la llegenda, la senyora del castell venia fins a aquesta font a posar-se grumolls de ferro als cabells per esdevenir pèl-roja. Tres-cents metres enllà deixem a l’esquerra una pista que puja al coll del Pou i que és una opció més còmoda d’accedir al puig Neulós. Poc després deixem a l’esquerra el GR-11 (en la repeteció amb el CMSC vam seguir el GR), que tornarem a trobar i que segueix un camí més curt, però que no passa pel castell de Requesens. Nosaltres seguim avall per la pista fins al pont de l’Anyet. Tot aquest tram també es pot fer per un camí local, marcat en groc, que baixa directament i que es troba indicat al començament.

Pont de l'Anyet 0:20 h. Pont de l’Anyet. 495277 – 4699728 – 407. El passem i poc després prenem la pista que puja a l’esquerra i que ens mena al castell de Requesens. Ja al peu de l’edifici, en un revolt de la pista, prenem un camí que baixa a la dreta i que en poca estona ens deixa en una cruïlla entre un bosc de pins.

0:38 h. Cruïlla. 495607 – 4699886 – 470. Hi retrobem el GR-11. Hem de continuar per la pista que puja suaument NNE. Però abans és recomanable fer 150 m per la pista de la dreta (E) fins a un interessant forn de calç i un refugi lliure que hi ha al costat. Reculem a la cruïlla i continuem. Al cap d’un km i després d’un fort revolt a la dreta, trobem una bifurcació. Deixem la nostra pista i prenem la de l’esquerra. Poc després, en una altra bifurcació, anem a l’esquerra (si seguíssim per la dreta arribaríem sense pèrdua al punt 4). Aviat deixem un corriol a l’esquerra i la nostra pista es converteix en un camí planer, una antiga conducció d’aigua, de la qual encara resten algunes parets, i que servia per abastir d’aigua els masos de més avall i regar alguns camps. És un tram interessantíssim del recorregut, amb belles vistes de la vall i una gran varietat arbòria: alzines, roures, faigs, aurons, castanyers, avellaners... El camí acaba en un barranc que baixa del coll del Faig i on hi ha una petita construcció per recollir l’aigua.

1:08 h. Barranc del Coll del Faig. 496210 – 4701421 – 560. Cal seguir barranc amunt un centenar de metres (hi ha marques grogues), després pugem a dreta per un corriol que fa giragonses dins la fageda, fort fins a una pista.

1:15 h. Pista. 496461 . 4701478 – 617. La travessem i continuem amunt, sempre ben orientats per marques grogues. Ja força amunt el camí toca un revolt d’una pista abandonada i continua amunt en pujada molt forta. Després passa una altra pista (35’; 861 m) i s’inclina cap al caire de l’esquerra. En assolir-lo gira a la dreta, suavitza la pujada, passa per les restes d’una cabana i arriba a un coll.

2:10 h. Coll del Faig o coll Ventós del Faig. 497283 – 4701885 – 986. Amb un faig monumental,fageda que justifica el nom. Hi trobem el GR-10, que seguim a l’esquerra (NW), enmig d’una fageda magnífica, amb exemplars grandiosos. Passem el coll Pregon, continuem per carena i poc després arribem al refugi lliure de la Tanyareda (18’; 496580 – 4702810 – 1042). Endavant trobem la font de la Tanyareda (8’; 1.060 m), abundosa i bona. Iniciem l’última pitrada fins al cim, que ja fa estona que veiem.

2:53 h. Puig Neulós. 495746 – 4703497 – 1255. Amb un monòlit fet pel pastor Manel, personatge senzill i intel•ligent, de Sant Martí d’Albera, i que durant el monòlit pastor Manelsegle XIX senyorejava aquestes muntanyes amb els seus ramats. Al costat hi ha una important instal•lació de comunicacions francesa. S’hi arriba per carretera asfaltada pel costat francès. Fora d’això, la vista panoràmica hi és magnífica, amb l’Empordà i el Rosselló als peus, la mar ben a prop i una llarga filera de cims pirinencs. Descendim (SW) al costat d’un filat, fins al coll del Pou (15’; 1.118 m), on passem el filat i hi trobem la pista que puja de Requesens. Reculem (NNE) de pla 200 m per visitar el pou de glaç (495062 – 4702880 – 1116), molt ben bastit, amb una galeria d’entrada i refet el 1992. Tornem al coll i seguim pel costat del filat. Passem el roc dels Tres Termes, que deixem a la dreta, i sempre pel costat del filat (SW) anem seguint la carena fins al coll de Pal (17’; 982 m). Passem el filat i continuem per la banda del Vallespir per una pista rudimentària que segueix la carena de prop. Després la pista es perd i continua un camí, que es fa una mica borrós. Convé no perdre els senyals grocs, que s’allunyen de la carena per deixar el puig Pinyer a l’esquerra.

3:46 h. Coll Forcat. 493632 – 4700804 – 837. Comunica Requesens amb Sant Martí d’Albera. Hi passa un GR d’enllaç entre els GR-10 i 11. El seguim a l’esquerra (SE), primer per baixada molt dreta i després per una pista força pendent. Passem al costat de la font de la Verneda (11’; 730 m) i continuem per pista fins al punt de sortida.

4:25 h. Requesens. Final de l’itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el maig de 2008.

No conec cap bon mapa de la zona. Pot ser útil el comarcal de l’Alt Empordà, 1: 50.000 de l’ICC.