Pico de los Veteranos

Un altre 3.000, amb vistes esplèndides de la carena central pirinenca de Perdiguero al Bachimala, i de la cresta de Poset, a tocar, i també més lluny, l’Aneto, el Mont Perdut, etc. La pujada des de Viadós permet gaudir de la magnífica vall d’Añes Cruces.

Per la carretera de Barbastro a Bielsa, a Salinas es pren la desviació al valle de Chistau. Després de San Juan de Plan s’agafa una pista a Viadós, on s’arriba sense problemes.

Durada: Entre 7.30 i 8.30 h.
Desnivell: 1.450 m.
Dificultat: No és complicada, encara que la cresta final és una mica aèria.

Les habituals per l’alta muntanya. A principi d’estiu poden fer falta grampons.

D'aquí a uns dies completaré el lloc.
Refugi de Viadós – Añes Cruces – Port de Chistau – Collada Negra – Veteranos.

0.00 h. Refugi de Viadós. 1.760 m. Sortim del refugi seguint el GR-11, passem una sèrie de bordes i pugem suaument per la vall d’Añes Cruces, enmig d’una catifa de flors i amb el riu avall a la dreta. Abans d’arribar a la pleta d’Añes Cruces el camí es redreça.

1.30 h. Añes Cruces. 2.070 m. Seguint el GR passem els barrancs que baixem de la Señal de Viadós, d’Añes Cruces i del port de Chistau. El camí inicia una pujada forta fins al port de Chistau. Si es vol estalviar una mica, en ser a la cota 2.400 m es pot pujar a la dreta (SE) per zones d’herbei i després pedregam.

3.00 h. Port de Chistau. 2.580 m. Davant s’obre la vall d’Estós, amb l’Aneto al fons. Passat el port deixem el GR i pugem a la dreta (S), per itinerari sense camí clar, indicat amb algunes fites, que ens menen a un collet (2.810 m). A sota, a tocar, hi ha un petit estany i més avall un altre més gran. Des del collet ja es veu perfectament el cim de los Veteranos i el camí a seguir, marcat per la Collada Negra, pel color del terreny, tot i que molt sovint té una mica de neu. Ens dirigim cap a la collada, deixant a la dreta una petita cota.

4.00 h. Collada Negra. 2.885 m. Aquí comença la grimpada per l’aresta, força dreta i una mica aèria. Sovint cal ajudar-se amb les mans, de manera que els bastons de vegades són un destorb. En arribar a la cota 3.040 m, canviem de direcció, a SE, seguint el fil de l’aresta, que primer planeja una mica, després puja a un avantcim (3.115 m), baixa uns 10 m i s’enfila al cim.

5.00 h. Pico de los Veteranos. 3.134 m. També és conegut com a Gemelos Norte. Per anar al cim de los Gemelos (o Gemelos Sur, 3.165 m) cal baixar uns 50 m i després fer l’ascensió final, tot per una aresta força fina. Cal comptar-hi prop de mitja hora. En el nostre cas, un grup nombrós, ens vam acontentar amb el primer. La panoràmica és extraordinària i mereix una contemplació detallada.

El retorn es fa pel mateix camí, a no ser que un sigui un muntanyenc molt experimentat, que es pot seguir la cresta, però s’ha de passar la bretxa Carrivé (II+), i després es pot baixar pel camí de Posets a Viadós.

8.30 h. Refugi de Viadós. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 19 de juliol de 2008 amb el CMSC, guiats pel Vicenç Soto.

Posets. 1: 25 000. Editorial Alpina.
Bielsa-Bal de Chistau. 1: 40 000. Editorial Pirineo. És el que he fet servir per al mapa il•lustratiu