Lo Coscollet o Torre d'Aubenç

Altres informacions
Webs relacionades

El Coscollet és un cim característic per la verticalitat de les seves parets vistes des de la carretera que va l'Oliana a la Seu d'Urgell, però que en canvi és força fàcil de pujar per darrere. Posseeix una situació excepcional que ofereix vistes totalment panoràmiques tant cap als Pirineus com vers la plana o les muntanyes de l'altre costat del Segre. També hi podem gaudir de diverses vistes singulars, a vol d'ocell, sobre l'embassament d'Oliana.

En l'itinerari que proposem també tenim visions molt interessants de les roques de Sant Honorat i de la Mola del Corb.

Cal situar-se a la Ctra. C-13, entre Oliana i Coll de Nargó. Pujant des d'Oliana, després de passar el pont sobre el Segre, agafem la LV-5118 cap a Peramola. Al cap d'uns 3 Km agafem a mà dreta la desviació cap a l'Hostal del Boix, on arribem amb 1,5 Km, i on iniciem l'itinerari.

Durada: 7:45 hores
Desnivell:  +1130; -1130.
Distància: 24 Km
Dificultat: F-3; T-2. La dificultat tècnica és perquè sovint els camins són mig perduts o difícils de trobar.
Cobertura mòbil: No comprovat.

Cal anar ben proveïts d'aigua perquè no hi ha cap font en tot el camí. En ple estiu aquest itinerari pot ser molt calorós. No és una zona que hi nevi gaire, però a nosaltres ens va nevar l'última vegada que la vam fer.
També cal anar ben calçats i amb pantalons resistents, sobretot per la baixada.
Cal preveure un mitjà de transport per a la tornada.

Hostal del Boix - Coll de Mur - Cortiuda - Coll de Creus - Collada d'Aubenç -Lo Coscollet - Corral de Remolins - La Maçana - Sant Miquel de les Masies - Coll de Bura

Hostal del Boix. 0:00h; 580a. Sortim de l'Hostal del Boix. Per la dreta es va darrere de la casa, a l'inici de la canal del Boix. De seguida deixem a la dreta un camí rotulat cap a la Fontviva, i agafem a l'esquerra un camí marcat amb senyals de GR. Al cap de 2' deixem una bifurcació a l'esquerra i continuem pujant, ara més decididament, per superar el Grau de Porta. Als 13' trobem una pista, que seguim cap a la dreta. Hi ha un rètol que indica "Ruta del Corb". Al cap de 9', en passar un petit torrent, hi ha un altre indicador. Continuem per la pista i 3' després arribem a la carena de Nerola.

Quatre Camins. 0:27h. És el lloc anomenat de Quatre Camins. Per l'esquerra puja una pista, que seguim amunt, a la dreta, i en deixem una altra que de seguida planeja per l'esquerra. La pista puja primer per la carena i després es decanta al vessant E. Al cap de 8' si estem atents podem veure a la nostra esquerra el forat de Nerola, un avenc. A sobre nostre, a l'esquerra, tenim la mola del Corb, i davant nostre la imponent i tallada serra de Sant Honorat. 3' després, quan la pista fa un revolt pronunciat cap a la dreta, es desprèn a l'esquerra un camí que va a la casa del Corb, gairebé tota ella construïda en una cova obrada i cap on continuen els senyals de GR i que deixem. Continuem per la pista, que volta la mola del Corb. 3' després, també a l'esquerra, hi ha el camí que puja a Sant Salvador del Corb, que té fama de ser l'ermita romànica més petita de Catalunya. Continuant per la pista, al cap de 8' arribem a un coll.

Coll de Mur. 0:40h; 900a. El coll queda a la dreta de la pista. A través seu es pot accedir a la serra de Sant Honorat. Seguim pista amunt i al cap de 4' arribem a la part occidental de la roca del Corb. Per l'esquerra hi ha un corriol que també porta a la casa del Corb. La nostra pista es decanta a la dreta, baixant per unes pedres i després s'allunya del Corb planejant. Al cap de 2' trobem un trencall a la dreta, que deixem. La pista té una clara orientació ponentina. Al cap de 10', uns 50 metres abans que la pista giri decididament cap a l'esquerra i iniciï la baixada, a mà dreta hi ha un corriol petit. Deixem al pista i agafem el corriol. Aquest descendeix suaument, pel vessant oriental d'un turó, cap al coll de Maimorta, des d'on continua gairebé per la carena en direcció NO. Al cap de 13' es converteix en una pista rudimentària, que 4' després arriba a la casa de Teixant. Al davant, una mica enlairada, tenim la casa de Can Bernadí, la més alta del poble de Cortiuda, que queda a la nostra esquerra amagat darrere d'un petit pujol. Passada la casa de Teixant deixem una pista que puja per la dreta i seguim la de l'esquerra, que volta els camps, fins que després d'uns 5 m conflueix en la pista que puja al poble i que agafem cap a la dreta en direcció a Can Bernadí.

Can Bernadí. 1:40h; 1000a. Aquesta es l'única casa habitada, sembla que de forma temporal, del poble de Cortiuda. Darrere la casa hi ha unes alzines notables i dues basses. Aquí iniciem la pujada cap el Coll de Creus per l'antic camí de Peramola a Gavarra. El camí surt pel costat de les alzines i de les basses, direcció N, vers uns pals elèctrics que arriben fins al coll. Al principi és molt desdibuixat, després troba una pista, però de seguida es deixa aquesta, per agafar el camí, a l'esquerra, que fent giragonses s'enfila pel fort pendent amb un savi traçat.

Coll de Creus. 2:35h; 1290a. Àmplia i desolada depressió de la carena. El camí que seguíem baixa per l'altre costat de la carena i continua cap a Gavarra. El deixem i continuem per la carena, a la dreta (NE), en direcció al Tossal de Coll de Prat, pujant sense camí per terreny pelat. Arribats al cim del tossal, s'eixampla la perspectiva, especialment sobre l'embassament d'Oliana. Després planegem fins a Coll de Prat (1470a), petita depressió herbada. Pugem una mica més per una pista abandonada, però 50 metres després agafem un caminet a l'esquerra (N). Surt en una bisectriu entre la pista que seguíem i una altra d'esborradissa que planeja cap a l'esquerra. El nostre viarany, ara força perdut però que era el camí antic i encara es veu obrat en algun lloc, volta pel vessant oest del turó, en lleugera pujada i al cap de 13' arriba a una pista (1530a) procedent del cim del turó. La seguim cap a l'esquerra, baixant, i 7' després arribem a la collada d'Aubenç. (Nota: aquestes pistes són fruit d'una antiga prospecció petrolífera que es va fer per aquestes terres.)

Collada d'Aubenç. 3:25h; 1470a. Aquesta collada és un punt de confluència de camins. A l'esquerra (SW), aniríem cap a Cal Frare i la Gavarra; enfront (N), cap al Pla de Tolustre; seguim cap a la dreta (E) i en 4' arribem a la casa de l'Aubenç (1430a), voltada de camps. Des de la casa continuem per la pista, que puja suaument (NE). Passem una cadena i al cap de 9', quan la pista comença a baixar, n'agafem una altra a la dreta, que de seguida es converteix en corriol. Mig minut després cal estar atents de deixar a la dreta un arrossegador de fusta. El corriol va pujant de biaix i en 15' arriba, en un coll, a una pista (1570a) que ve de les Masies de Nargó. Davant nostre s'obre l'impressionant clot de Solans i a la seva dreta el cingle i la Torre d'Aubenç o Coscollet. Ens hi dirigim per la pista, i en 20' som al cim.

Torre d'Aubenç o Coscollet. 4:13h; 1611a. Punt màxim del dia i de la serra. La panoràmica és vastíssima per tots costats, i impressionant sobre l'embassament d'Oliana. Després de reposar una estona, refem el camí fins al trencall de pujada. Quan la pista comença a baixar i separar-se de la cinglera, la deixem i continuem per la carena ran de cingles, amb camí poc precís, per terreny nu. Superem un petit tossal, el Tossal de Remolins (1583a), passat el qual, quan el camí se separa dels cingles i tira cap al Tossal del Faig i es troba una pista, deixem aquest viarany i n'agafem un altre a la nostra dreta, a penes perceptible, que baixa a la capçalera del barranc de Remolins. El camí de baixada al principi es confús i segueis més o menys el centre del barranc. Quan fa poc que hem arribat enmig del torrent, cal rebutjar un camí que surt planejant a la nostra dreta i continuem pel costat dret del torrent fins que el camí es fa una mica més clar i se'n separa suaument, però sempre tenint el torrent a prop. Així en 20' arribem a les restes d'una font, ja davant del corral de Remolins, travessem el torrent i en 5' més s'arriba a les ruïnes del corral. (Nota: Després del Tossal de Remolins es pot anar directament al coll que hi ha sota el Tossal del Faig (punt 8), però és un camí que no he fet. Per altra banda agafnt aquest camí es perd la magnífica vista sobre l'embassament d'Oliana des del Corral de Remolins)

Corral de Remolins. 5:23h. 1430a. Aquí es interessant acostar-se amb compte a la cinglera per contemplar l'embassament a sota mateix, però a gairebé mil metres de desnivell.
Sortim del Corral de Remolins per l'altre costat, travessant unes feixes, sense baixar, fins arribar al Pla de Gramenet, herbat, que travessem en diagonal. A l'altre costat es retroba el camí. Al cap de 7' es deixa a la dreta un camí que baixa a la casa del Coll. Seguim de pla per la capçalera del barranc del Boter, força desgastada. A sobre tenim el Tossal del Faig. Al cap de 10' arribem a un collet.

Collet sota el Tossal del Faig. 5:43h; 1400a. Aquí se'ns ajunta per l'esquerra una pista esborradissa que baixa d'aquest cim i que consta a l'última edició dels mapes de ICC, però no és fàcil de veure-la sobre el terreny. Ara el camí, força perdedor, s'endinsa en un bosc, baixant suaument, sense decantar-se a l'esquerra, per deixar a la dreta un tossal sobre la casa del Coll, fins que arriba altre cop ran de cinglera. Sovint es troben senyals als arbres que ens poden orientar. Poc després d'arribar a la cinglera trobem un camí a la dreta que baixa a la casa del Coll i que deixem. (12'). A partir d'aquí s'ha d'anar sempre per la carena molt prop de la cinglera, buscant els millors passos. 3' després es troba un altre camí (1200a) a la dreta, que segurament baixa a la Selva d'Aubenç. Continuem avall, gaudint de tant en tant de magnífiques vistes sobre la cinglera de la Selva d'Aubenç, i també cap a l'oest i al nord, però hem de caminar molt atents, perquè el terreny és dolent i el camí gairebé no existeix. Al cap de 40' més s'arriba a un coll (900a) amb algunes feixes cultivades sota la barraca de la Maçana.

La Maçana. 6:55h; 920a. El camí puja al costat de la barraca, que deixem a l'esquerra i continua prop de la carena fins a un altre coll. Aquí seguim pel solei d'un turó (922a, tossal de les Masies?), que deixem a la nostra esquerra, fins que a l'altre costat s'arriba a les ruïnes d'una barraca i un parell de feixes, en un petit coll. Continuem carenejant, de baixada, fins arribar al peu del tossal de Sant Miquel (827a), que voltem, sense camí clar, deixant-lo a la nostra dreta i dirigint-nos després a una ermita i una casa que es veuen a sota nostre cap al NE.
Nota: en l'últim mapa de l'ICC hi ha indicada una pista vella que dóna la volta al tossal per l'altre costat, però no he pogut comprovar si és factible. S'agrairia qualsevol aclariment sobre això, ja que aquest tros de l'itinerari és força penós.

Sant Miquel de les Masies. 7:25h; 720a. Arribem a l'església de Sant Miquel de les Masies, bella construcció romànica, al costat d'una casa. Passada l'església deixem una pista a l'esquerra (NE) i n'agafem una altra a la dreta (SE), que fent giragonses ens porta en uns 20' al coll de Bura, al Km. 154,2 de la ctra. entre Oliana i Coll de Nargó.

Coll de Bura. 7:45h; 580a. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 24-5-2001 amb l'ajuda dels amics RR i XL, i després repetida amb el CMSC, encara que aquest dia, a causa de la neu, la baixada es va haver de fer per pista fins a les Masies de Nargó.

No hi ha cap mapa detallat de la zona. He fet servir, com a orientació, el Mapa Comarcal 1/50 000 de l'ICC.