Travessa de les Masies de Nargó a la Gavarra pel Coscollet o Torre d'Aubenç

Excursió a un cim característic per la verticalitat de les seves parets del costat del Segre. És també el més alt del sector. Aquest itinerari ja l’he descrit en part i en sentit contrari en un altre lloc d’aquesta mateixa web. La part nova és la tornada a la Gavarra, que ofereix l’atractiu de conèixer aquest poblet.

Per la C-13 es va a Coll de Nargó, on es pren la L-511 cap a Isona. Només fets 4 km es troba a l’esquerra el trencall a les Masies de Nargó, on comencem la caminada. A la Gavarra s’hi accedeix per la mateixa carretera. Prop del km 24 hi ha un trencall a l’esquerra, ben indicat, que hi mena per una bona carretera força nova.
Tractant-se d’una travessa, cal preveure algun mitjà de transport entre un punt i l’altre.

Durada: 6:05 h.
Desnivell: + 1.100 m, - 600 m.
Dificultat: No hi ha passos difícils, però fins a prop del cim del Coscollet hi ha trams perdedors, ja que el camí està molt abandonat. També cal tenir en compte el desnivell i la llargada.
Bon calçat, pantalons llargs almenys per a la pujada i aigua, ja que no se’n troba fins gairebé al final del recorregut. Als mesos més calorosos l’excursió pot ser desaconsellable.

Les Masies de Nargó – Collada del Roure – Corral de Remolins – Lo Coscollet – Collada d’Aubenç – Font d’Isot – Gavarra.

0.00 h. Les Masies de Nargó. 600 m. Les Masies de Nargó és un grupet de cases pertanyents al municipi de Coll de Nargó. Comencem a caminar des del trencall de la carretera o des de les mateixes Masies. Passem el barranc de les Masies i iniciem la pujada (SE) per un camí recuperat fa poc. Ja una mica elevats veiem a la nostra esquerra l’ermita de Sant Miquel de les Masies i, gairebé davant nostre, el tossal de Sant Miquel. Nosaltres ens inclinem més al sud, cap a un coll a la dreta d'un altre més aparent.

0:40 h. Collada del Roure. 359025 – 4668256 – 872 m. A l’altre costat planegem per la solana d’un turó, que deixem a la dreta, entre feixes. Al cap de 200 m trobem una bifurcació. Deixem el camí més bo, que segueix recte, i pugem a la dreta fins a un collet. Continuem (S) per la carena, deixem a la dreta les ruïnes del Vilar de l’Oliva (358809 – 4667992 – 918) i descendim a un collet, on deixem una pistota a la dreta (Seguint-la podríem retornar a les Masies). Continuem per carena (hi ha escadusseres marques vermelles) i iniciem una treballosa ascensió per la roca del Feixà de Maçana sempre prop de la llarga cinglera. Ja força amunt deixem a l’esquerra el grauet de Cerdanyola (1:15 h; 358121 – 4666294 – 1238), un baixant que sembla bo, però que no conec. Continuem pel tram més confús del camí. Cal anar sempre en direcció sud i sense baixar mai, però deixant el contrafort que del Catalpà va a la collada de Coll a l’esquerra, fins que arribem a una collada sota el Tosserol —o tossal del Faig en altres mapes— (30’; 358037 – 4665555 – 1402), on passem al costat est de la muntanya, voltant la capçalera del barranc de la Mare de Déu i, planejant pel feixà Ramader, arribem a pla de Gramanero, ja a tocar del corral de Remolins i sobre una altra cinglera. A mig camí del feixà Ramader hem deixat a l’esquerra un mal viarany, just al barranc de la Mare de Déu, que permet accedir a la casa del Coll i a la Maçana i Sant Miquel de les Masies: al començament és gairebé inexistent i molt dret, però després es va perfilant, fins a convertir-se, passat el barranc, en un camí (vegeu nota de circuit).

2:50 h. Corral de Remolins. 358321 – 4664650 - 1440. Restes d’aquesta edificació, que havia estat prou important. És impressionant acostar-se (compte) a la cinglera per contemplar l'embassament d’Oliana a sota mateix, però gairebé a mil metres de desnivell. Sortim (W) del costat del corral planejant cap al barranc de Remolins, el passem i a l’altre costat pugem a la dreta. Al començament el camí és poc definit, però després es fa més clar. Passat un revolt, treballat, ens acostem a la llera, al clot del Reol. Quan hi som pugem amunt pel mateix clot, buscant els millors passos, i uns 100 m enllà anem a l’esquerra a buscar un collet (32'; 357300 - 4664735 - 1574). Quan hi som, veiem lo Coscollet davant nostre, a l’altre costat de la impressionant barrancada de Correrola: és una visió impactant. Anem a la dreta, sempre per carena, donant la volta a la barrancada.

3:35 h. Pista. 356578 – 4664533 – 1570. Procedeix de les Masies de Nargó. Hi surt un camí a la dreta, per on farem la tornada. De moment seguim la pista a l’esquerra, que ens mena sense problemes al cim.

3:50 h. Lo Coscollet o Torre d’Aubenç. 356850 – 4664115 – 1610. Punt màxim del dia i de la la contrada. La panoràmica és vastíssima per tots costats, i impressionant sobre l'embassament d'Oliana i una part del de Rialp. Després de reposar una estona, refem el camí fins uns metres abans del punt on hem trobat la pista a la pujada. Girem a l’esquerra i baixem (W) dins una obaga de pins per un camí força clar. Al capdavall arribem a una pista que poc després ens deixa en una altra (12’ des del trencall), més bona, procedent de Valldarques i que entronca també amb la que ve de les Masies. La seguim a l’esquerra en baixada suau que ens duu a la casa Aubenç (8’; 355304 – 4664289 – 1436). Deixem trencalls a l’esquerra, passem entre els edificis en ruïnes del que havia estat una casa pròspera i anem pujant suaument.

4:40 h. Collada d'Aubenç. 354622 – 4664170 – 1471. Cruïlla de camins. Deixem els d’esquerra i dreta i baixem recte. Un bon tros enllà, passat un barranc i en un revolt en una carena, tenim unes belles vistes dels plans de Tolustre, amb els camps encara conreats. Després de deixar enrere el corral de l’Estudiant i cal Frare, ja als plans de Tolustre, entronquem amb una pista més bona, que seguim a l’esquerra, i una estona després encara amb una altra, apta per a cotxes (45' 352692 - 4664262 - 1112), que també seguim a l’esquerra, fins a la font de l'Isot.

5:35 h. Font d’Isot. 352544 – 4663608 – 1073. Bell paratge, amb aigua abundosa. Continuem a la dreta i quan, ja a les envistes de Gavarra, la pista fa un revolt marcat per superar el torrent de Robet, l’abandonem i baixem a l’esquerra, a prendre una drecera que ens estalvia la llaçada. Passat el torrent pugem fins al coll de Mònics, on retrobem la pista que ens guia fins a la carretera, en un collet al costat de Cal Rata. Encara ens queden cinc minuts més fins al poblet, per admirar l’església romànica, el campanar de la qual destaca al punt més alt.

6:05 h. Gavarra. Final de l’itinerari.

Circuits. Itineraris per fer circuit.
Qualsevol d'aquests dos circuits és més llarg i té més desnivell que la travessa

1. Sortint del coll de Bura
Km. 154,2 de la ctra. entre Oliana i Coll de Nargó.
Del coll de Bura es puja per pista (o per la carena, per un camí encara per recuperar) fins a Sant Miquel de les Masies (30'; 725 m). Església de bella construcció romànica. Al costat una casa. Per darrere la masia (S) ens dirigim a assolir la carena del tossal de Sant Miquel, sense camí clar. Un cop a la carena, o prop, l’anem seguint a la dreta (W), deixant el cim del tossal a l’esquerra. Aquest tram el fem seguint traces de camins poc clars, fins a la collada del Roure, on enllacem amb el camí principal.

Tornada.
Des del Coscollet cal retornar al corral de Remolins i una estona després, poc abans del barranc de la Mare de Déu, baixem pràcticament sense camí, per terreny rost, sempre a la dreta del barranc i amb el feixà de Coll a l'altra banda. Quan hem baixat uns 100 m comencem a trobar traces de camí i uns 100 m més avall arribem a la llera del torrent, que hem de passar uns 50 m més avall, després d'un petit estret. Passat el barranc aviat el camí es va més evident, baixa una mica més i després puja a la collada de Coll, deixant les ruïnes de la casa a la dreta. A partir d'aquí es trobem freqüents marques grogues. Passat el coll anem a la dreta (NE), després baixem (N) i després girem a l'esquerra (NW i N), sempre en forta baixada. Ja força avall, a 850 m, arribem a un final de pista. La seguim a la dreta (a l'esquerra constinua una pistota dolenta) i sense complicacions, però sí amb moltes marrades, ens mena al coll de Bura, passant per les ruïnes de la Maçana. De totes maneres, poc després d'aquesta casa és millor prendre a la dreta un camí recuperat recentment i que ens deixa també al coll de Bura.

2. Des de les Masies.
A la tornada, en arribar a les ruïnes de la Maçana, prenem a l'esquerra un camí que, pel grau de la Maçana, ens retorna a la collada del Roure.
O també, pel solà de Serenill anar a Sant Miquel de les Masies i d'aquí retornar a les Masies de Nargó.
També hi ha l'opció, més avorrida i menys arriscada, de seguir la pista des del Coscollet fins a les Masies de Nargó.

Data del recorregut: Itinerari fet en gran part el 2001 i repassat i completat el 2010. Realitzat per última vegada amb un grup del CMSC el 17 d'abril de 2010.

Muntanya d’Alinyà. 1: 20.000. Editorial Alpina. És un mapa recent, que cobreix una zona fins fa poc sense bons mapes.
També pot ser útil el mapa comarcal de l'Alt Urgell, de l'ICC, que és el que surt en aquesta web, tot i que els noms del text corresponen al mapa de l'Alpina..