Tomb de la mola de Colldejou

La mola de Colldejou destaca entre les muntanyes veïnes pel voluminós altiplà que la corona. La nostra excursió ens dóna l'oportunitat de passejar-nos resseguint tot el cinturó del peu de la cinglera de roca grisa i imponent, anant d'est a oest, des de la solana a l'obaga, i després altre cop a les solanes de l'oest i del sud, més esquerpes de caminar. Finalment pugem al cim del pla de la Mola, on la visió s'eixampla als quatre vents. En conjunt és un recorregut original, complet i exigent, de gran bellesa.

Al poblet de Colldejou s'hi arriba per la T-322, des de Mont-roig o des de Falset.

Durada: 5.07 h.
Desnivell: 650 m.
Dificultat: No hi ha passos difícils, però sí que és un camí que exigeix atenció i anar amb peus de plom, ja que és fàcil relliscar, sobretot si la pedra és una mica humida.

Cal portar aigua, perquè les fonts és fàcil que no en tinguin. També és imprescindible un bon calçat i pantalons llargs i resistents, si no voleu quedar com un axioma.

Colldejou - Clot de la Sàlvia - Font del Teix - Canal del Mig - Canal de la Fosca - Balma dels Clavallers - Canal dels Clavallers - Pla de la Mola - Canal del Batllet - Colldejou
Colldejou. Plaça de l'Església. 0.00 h. 322717 - 4552175 - 430. Comencem a caminar pujant (N), seguint el GR-7. Quan s'acaba el carrer cimentat, girem a la dreta pujant fort per camí deteriorat. Magnífica vista del poble amb les muntanyes de Llaberia al fons.

Desviació. 0.15 h. 322650 - 4552515 - 526. Abandonem el GR i prenem un corriol a l'esquerra (NW), fitat, que puja. Arribem a una pista abandonada (5'), que seguim a la dreta. Després d'un revolt prenem una drecera a la dreta (4'), que de seguida ens deixa en una bona pista, que seguim també a la dreta.

Camí del clot de la Sàlvia. 0.31 h. 322344 -4552876 - 596. Deixem la pista per un corriol a l'esquerra (NW). Aviat s'enfila fort, enfocat a la Mola. Un tros amunt passem el clot de la Sàlvia i assolim la carena, on trobem un camí més bo.

Carena i GR-7.3. 1.02 h. 321866 - 4553345 -789. Seguim el GR a l'esquerra, de pujada. Després d'uns sis minuts, passada una pedra grossa al costat del camí, abandonem el GR i sense camí aparent, però seguint marques blaves, anem a la dreta, per una petita tartera, a buscar el peu de la cinglera. Passem al costat d'un clap d'alzines i entrem a l'obaga del cingle. La vegetació canvia del tot. Com que la pedra és relliscosa, cal caminar amb compte, sempre ran de cingle, en un corriolet que es fa laboriós. Passem al costat de la font del Teix (25'; 321427 - 4553296 - 826), un rajolí escanyolit que surt de la roca, en un racó agradable. A partir d'aquí el teix es fa abundant. Poc després passem pel racó del Teix.

Canal del Mig. 1.50 h. 320786 - 4553276 - 776. Arribem al peu de la canal del Mig, que ens permet, amb compte, pujar directament a la Mola. Nosaltres continuem ran de cinglera.

Canal Fosca o del Corb. 2.16 h. 320219 - 4553257 - 779. Som al peu d'aquesta altra canal, que també permet pujar a l'altiplà. Continuem ran de cinglera i poc després (11'), a la punta de Baix, canviem de direcció W a direcció SE, ja per terreny assolellat i amb molta mata -garric, arítjol, esparreguera, etc.- que ens dificulta el pas. Tot resseguint la cinglera passem pel racó dels Clavallers, una paret extraplomada de colors grisencs o blavissos, on hi ha una font que raja (si raja) directament de la roca; després passem per una balmes on hi ha vies d'escaladors i arribem al peu d'una canal.

Canal dels Clavallers. 3.12 h. 320448 - 4552760 - 737. Encara es pot seguir una mica més pel peu de la cinglera fins a arribar al peu de la canal de les Processons, on es troba el GR-7.3, però nosaltres vam pujar per la canal dels Clavallers (N), curta i pendent. Al capdamunt seguim direcció NE, sense camí, fins al capdamunt del pla, a la zona dels Coscolls, i, en direcció E, entronquem amb el GR que puja del portell de les Processons (25'; 320855 - 4553002 - 857). Continuem pel Corralots i el bassot de la Mola fins al cim.

Castell de la Mola. 3.58 h. 321577 -4553051 - 924. Situat al punt més alt de la mola de Colldejou, és una construcció del segle XIX força enrunada. La vista que s'ofereix, si el dia és clar, es impagable. Continuem seguint el GR-7.3 (E). Primer es baixa el portell de la Cova, un tram fortament esglaonat. Si deixem el camí i prenem un relleu de la roca a la dreta ens arribem a la cova de la Mola (10'; 321733 - 4553150 - 875). Continuem avall i aviat entronquem amb el tram de GR que hem fet de pujada. Continuant pel GR, descendim la canal del Batllet, molt dreta, i arribem a una zona més suau i arbrada, on hi ha les restes del corral del Batllet i poc després arribem a una cruïlla.

Cruïlla. 4.35 h. 322235 - 4553707 - 606. Es troba una mica abans d'arribar al coll Roig i s'hi entronquen el GR-7 i el GR-7.3. Girem a la dreta (S) pel GR-7 fins a Colldejou.

Colldejou. 5.07 h. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el gener de 2008.

Serra de Llaberia. Editorial Piolet, 1: 20 000. És el millor mapa de la zona, encara que amb algunes imprecisions.