Mont Caro, cim comarcal del Baix Ebre

Webs relacionades

El Mont Caro és un cim gairebé mític per als habitants de les terres de l'Ebre. El seu cim alterós destaca poderosament sobre la plana deltaica, sovint cobert de brumes. És el centre de les muntanyes del Port, sorprenents en molts aspectes, i que reserven racons irrepetibles per als amants de trescar. En aquesta ocasió ens acostarem al cim comarcal, que es pot fer amb cotxe, per la carena oest, des de Pallers i per la Moleta Rodona, tallada i abrupta. Si es té sort no és difícil veure l'illa de Mallorca com una nau ancorada al mar. Completem la volta pujant a la mola de Catí, que ens permet veure la silueta del Caro de la banda nord i el dibuix del barrancs que formen la capçalera del Regatxol. Tot plegat fa que aquesta excursió deixi un bon regust.

Des de Tortosa agafem la carretera del Port, fins que s'acaba l'asfaltat, al costat del restaurant del Port.

Durada: 5.05 h.
Desnivell acumulat : 1.050 m.
Dificultat: No hi ha dificultats especials.

Només es troba aigua a la font del Mascar, a l'inici de l'itinerari. El tros de carena entre els Pallers i el cim del Caro exigeix bon calçat.

L'Esquirol - barranc de la Vall de la Figuera - font del Mascar - mola de Catí - cova Cambra - pla de l'Avària - coll de la Carrasqueta - coll dels Pallers - mont Caro - carretera del mont Caro - l'Esquirol.

0.00 h. L'Esquirol. 1.100 m. Comencem a caminar des del restaurant del Mont Caro, a l'Esquirol, seguint durant un curt espai la carretera d'arribada fins al trencant del refugi del Mont Caro, que agafem. De seguida passem pel costat del refugi, que deixem a l'esquerra, i iniciem una curta pujada. Poc després deixem a la dreta les runes del mas del Tintorer, un dels antics habitatges típics de la zona, i iniciem una baixada cap al fons de la zona del Mascar.

0.20 h. Barranc de la Vall de la Figuera. 1.031 m. Arribem a la pista que comunica aquesta zona de la urbanització, que travessem. De seguida creuem el barranc de la Vall de la Figuera, tot just acabat de néixer, i poc després arribem a un petit replà.

0.24 h. Font del Mascar. 1.040 m. Es troba a l'extrem del replà, ben bé sota les parets de la mola de Catí. Raja abundosa a nivell de terra. Reculem uns 20 m i prenem un camí a la dreta que inicia la pujada a la mola. És un camí ben fet i treballat.

0.46 h. Cova d'en Panxa Ampla. 1.217 m. Es troba al costat del camí, a mitja pujada. Continuem amunt i 3 min després deixem un corriol a la dreta, ja gairebé al capdamunt de la pujada.

0.57 h. Mola de Catí. 1.270 m. És una zona força plana, amb frondós bosc de pi roig. Arribem a una pista que puja del Mascar i la creuem. Poc després la tornem a trobar, i la seguim, a l'esquerra, deixant el brancal que baixa. Se'ns ofereixen bones vistes de la vall del naixement del barranc de Regatxol i de la paret nord del mont Caro. Al SW i W veiem els Pallers, la serra de Marturi i Serrasoles. Un bon tros enllà, poc després d'iniciar una molt suau baixada, en una bifurcació de pistes, prenem la de l'esquerra (SW). Al cap de 8 min deixem a la dreta una casa de guardes forestal, gairebé ja en ruïnes, i només 2 min més tard ens separem del camí per baixar a la cova Cambra.

1.25 h. Cova Cambra. 1.298 m. És el resultat d'un enfonsament fruit de l'erosió de la pedra calcària. Grandiosa. Continuem i uns 40 m després deixem la pista i prenem un corriol a l'esquerra (SW), que ressegueix l'ampla carena tot baixant amb suavitat. Tornem a tenir vistes esplèndides de les zones que hem descrit abans, amb lleugeres variacions del punt de vista. Al cap d'un quart el camí es decanta a l'esquerra i inicia una baixada decidida. Aviat pren la direcció sud-est. Travessem un torrentet procedent de la Cova Cambra i anem més o menys planejant en direcció est.

2.10 h. Placeta. 1.025 m. És un final de pistota. La seguim, també més o menys planejant, fins que arribem a una pista més bona.

2.26 h. Pla de l'Avària. 1.040 m. Travessem la pista i per un corriol baixem a creuar el barranc del Regatxol. Al mateix barranc revoltem a la dreta, deixant un camí a l'esquerra. Al cap de 10 min arribem altre cop a la zona de les urbanitzacions. Deixem una pista que duu a una casa a la dreta, després passem una barrera i anem a l'esquerra i arribem a la pista que comunica tota la serra de lo Port pel coll de la Carrasqueta. La seguim a l'esquerra fins a tocar del coll, on trobem el GR-7.

2.49 h. Coll de la Carrasqueta. 1.075 m. Seguim el GR de pujada (S), que es va fent més pronunciada, en una zona obaga i d'una verdor intensa.

3.13 h. Coll dels Pallers. 1.225 m. Es troba entre el Paller Quadrat, a la dreta, i el Rodó, a l'esquerra. Deixem el GR a la dreta (SW) i prenem un senderó a l'esquerra (NE), que passa per la baga sota el Paller Rodó, fins que arriba a la carena en un collet després del Paller. [El dia que el vam fer el grup del CMSC aquí ens va agafar una ventada tant forta que alguns es van desanimar.] A partir d'ara anem seguint la carena, guiant-nos per marques vermelles i fites. Aviat arribem a la Moleta Rodona (1.362 m). Seguim una estona en lleugera pujada fins a un coll al peu mateix de la mola del Caro. El camí revolta per la baga i baixa encara una mica, fins que, en arribar a una canal sota mateix del cim, puja de cop.

4.15 h. Cim del Caro. 1.443 m. Hi arribem pel costat mateix de les desagradables antenes que ocupen tot el cimal. Unes passes a l'est, potser en desgreuge, el Parc Natural dels Ports ha fet una plataforma que serveix de mirador, tot i que el cim no el necessita, perquè es basta ell mateix. La vista sobre el Baix Ebre i el Montsià és gairebé total, amb els pobles ben precisos. Cap a les muntanyes de Cardó, i enllà, tot es domina. En un dia ventós com el que hi vam pujar, la nitidesa del relleu i dels perfils és perfecta, i la cinta serpentejant de l'Ebre se dibuixa fins al mar.

Baixem per la carretera de servei de les instal·lacions de comunicació, però l'anem retallant seguint dreceres ben marcades de vermell. Algunes d'aquestes dreceres són força atrevides, però la baixada és rapidíssima.

4.50 h. Carretera d'accés a l'Esquirol. 1.070 m. Hi arribem entre el trencall de pujada al Caro i el punt de partida de l'Esquirol. Girem a l'esquerra seguint la carretera, sempre per la ruta més important i bandejant els trencalls d'accés a les cases.

5.05 h. L'Esquirol. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 16 d'abril de 2005, amb el CMSC, guiats amb molta perícia per la Imma Roe i l'Alfred Arechavala.

El Port, 1:40 000, Editorial Piolet.